Door zwartrijders en spijbelaars aan te gaan pakken, vind je dus een goed begin om veiligheid te garanderen omdat?
Zeker weten moet je spijbelaars aanpakken. Uit onderzoek blijkt schooluitval de beste voorspeller van criminaliteit is. Het zijn juist vaak vroegtijdig schoolverlaters die op het verkeerde pad raken. Dus wat is er mis mee om ze weer terug te krijgen in de schoolbanken?
In de trein zijn blijken het juist de zwartrijders te zijn die voor veel agressie en vandalisme verantwoordelijk zijn. En dát zorgt voor een gevoel van onveiligeid.
Bovendien kost het treinvandalisme de NS jaarlijks 30 miljoen(!) euro (waarom is dat treinkaartje zo duur?). Als die agenten dat wat kunnen terugdringen, verdienen ze zichzelf zo weer terug.
![Smiley :)](https://www.realitynet.org/Smileys/ER-ep/smiley.gif)
Zeggen jullie nu niet dat spijbelen of zwartrijden ernstige misdrijven zijn ?
Nee dat zeg ik niet. Wel dat veel delecten worden gepleegd door mensen die zwartrijden en vroegtijdig hun school verlaten. Bovendien zijn het niet eens de ernstige delicten, maar de vele kleine delicten die voor het gevoel van onveiligheid zorgen.
Staan jullie er ook eens bij stil dat er achter beide soorten "misdadigers" ook mensen van vlees en bloed schuil gaan die dat helemaal niet willen maar die door omstandigheden in die groep verzeild raken.
Dat betekent niet dat je ze daarom maar hun gang moet laten gaan en aan hun lot moet overlaten. Breng ze voor de rechter en die zal een passende oplossing bedenken. Rekening houdend met de omstandigheden.
Sta jij er wel bij stil dat ieder slachtoffer van een delict ook iemand van vlees en bloed is?
Ik ken persoonlijk mensen die zwartrijden uit pure noodzaak, gewoon omdat ze geen geld over hebben om ticketjes te kopen.
Mag je de wet overtreden omdat je arm bent? Ik vind van niet. Niet in Nederland en België iig. Er zijn genoeg sociale voorzieningen om van rond te komen. Je hebt het dan niet breed, maar je hoeft niet de wet te overtreden om te kunnen overleven.
Eens, alleen vind ik dat het corrigeren van die kleine dingetjes niet alleen kan worden afgeschoven op de politie. In mijn optiek heb je als medemens ook de plicht of het recht om een ander erop te wijzen dat dergelijke kleine dingetjes leiden tot irritatie.
Wow! Ik wou dat iedereen zo dacht als jij Sammy!
![Bravo! ::bravo::](https://www.realitynet.org/Smileys/ER-ep/kus.gif)
Ik ben het helemaal met je eens.
In Nederland zijn we erg goed in het verantwoordelijkheden afschuiven op anderen. "De politie moet het doen", "de ouders moeten het doen", "de school moet het doen", iedereen wijst naar elkaar, maar bijna niemand neemt zelf de moeite zelf mensen aan te speken op hun gedrag.
Maar we klagen wel met z'n allen. En doet de politie eens wat, is t weer niet goed...