Ik heb samen met m'n vrouw voor crematie gekozen. Zal best heet wezen, maar je voelt er toch niks meer van
hoop ik.
Die katholieke opvoeding heeft me bij m'n keuze lang parten gespeeld, maar nu denk ik... als er zoiets als 'n hiernamaals bestaat, ga je daar toch niet naartoe met een afgeleefd lichaam? Dan stel ik me daar eerder iets spiritueels bij voor, zonder aardse lijven in ieder geval.
Voor die begrafenisdienst of een monument hoef ik het ook niet te doen, want ik geloof meer in wat ik zou achterlaten in harten en gedachten, dan in iets tastbaars.
Bovendien lijkt een plaatsje in de grond me niet bepaald aanlokkelijk. Misschien heb ik tijdens m'n jeugd teveel verkeerde films gezien in dit verband, maar Ik kan me daar niks vredigs of rustbrengends bij voorstellen. Cremeren lijkt me echt veel cleaner, ik heb tijdens m'n leven ongetwijfeld al voor rotzooi genoeg gezorgd.
Een urne kan voor mij, dat mogen mijn vrouw of kinderen beslissen, maakt me niet zoveel uit eigenlijk.
Maar - ben ik nu weer een watje ?
![Huh ???](https://www.realitynet.org/Smileys/ER-ep/huh.gif)
- eigenlijk wil ik er helemaal nog niet aan denken, want ik ben best bang om te sterven en wat er daarna eventueel nog zou kunnen zijn (daar heb je dat dreigende vingertje van de Kerk weer).