Bertha, die 'administratie' is het probleem niet. Daar hebben we tegenwoordig goede computersystemen voor.
Verder ben ik blij dat jij er geen moeite mee hebt om je organen aan iedereen af te staan.
Het past ook geheel in mijn systeem. Ik had me idd al bedacht dat (gelukkig) niet iedereen "Ja, alleen aan andere donoren" zal invullen. Maar omdat een aantal dat wel zal doen, zullen niet-dororen alleen maar iets langer moeten wachten. Zoals ik in mijn eerste bericht al zei:
En het is niet zo dat niet-donoren helemaal geen orgaan zullen ontvangen (doordat niet iedereen dat extra kruisje zal aanvinken). Ze moeten alleen wat langer moeten wachten. Maar daar kiezen ze dan ook zelf voor.
Maar...! Ze hoeven minder lang te wachten dan nu.
Er zijn veel mensen die uit gemakzucht het formulier niet invullen, er niet over na willen denken, toch maar uit gemak 'nee' invullen omdat het toch een beetje eng is, 'nee' invullen omdat ze twijfelen, etc. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen best donor wil zijn. Deze mensen dwing je na te denken en haal je over de streep. Daardoor een stuk meer donoren en heeft iedereen er baat bij. Zelfs de niet-donoren!
Iedereen kan zijn beslissing ieder moment wijzigen. Moet je volgens mij bij het Ministrie van VWS voor zijn.
Wat zegt het als iemand wel/ geen donor is, voor jou ?
Dat hij er óf niet over heeft nagedacht en z'n formulier tussen oud-paier is beland, óf dat hij niet bereid is iets op te offeren voor anderen. Ik vind het ook 'eng' en niet leuk dat er in me gesneden wordt. Liever niet.
Maar een samenleving is gebasseerd op solidariteit. Mensen die iets kunnen missen, staan het af. Zelfde met belasting (dadelijke krijgen we nog mensen die 'principieel' geen belasting willen betalen en op hun blauwe formulier 'NEE!' schrijven. Want het is 'niet leuk' en best 'eng' om je geld af te staan). Mensen die geen donor willen zijn, zijn niet solidair. "Ikke, ikke, ikke en de rest kan ..." (letterlijk!)
Wat maakt dat de een wel donor-waardig is en de ander niet? Dat hij / zij bereid zou zijn jou hetzelfde te "geven" als wat jij de ander op dat moment schenkt?
Dit is de basis van solidariteit.
Is niet iedereen egocentrisch als het gaat om de wil te (over) leven en niet dood willen gaan ? Heeft de een daar meer recht op dan de ander, omdat het lot wreed is geweest en hij/ zij wel of niet hetzelfde zou hebben gedaan voor een ander? Is hij /zij daarom een orgaan meer waardig?
Ik vind dat ik mijn organen mag geven aan die die solidair zijn en anderen helpen te overleven. Niemand heeft
recht op een orgaan. Wees blij dat iemand je er een geeft. Niet-donoren die eisen recht te hebben op
mijn organen vind ik hufters. "Ja ehh, ik eis jouw organen, maar ehhh mijn organen mag je niet hebben hoor...! Stel je voor! Hoe durf je dat te denken! Je kan doodvallen!"
En wat dan - bijvoorbeeld - voor mensen die, om wat voor reden dan ook , niet in staat zijn donor te zijn, of zich als donor op te geven ? Mensen die een bepaalde aangeboren ziekte hebben waardoor ze misschien niet mogen of kunnen doneren? Of mensen met minder dan gemiddeld verstandelijke vermogens? Kinderen, die misschien een transplantatie of je beenmerg nodig hebben, bijvoorbeeld?
Daar heb ik al antwoord op gegeven:
Ik heb al eerder in dit soort discussies tegen mensen gezegd dat ik mijn organen wel wil afstaan aan mensen die geen donor kunnen of mogen zijn. Zoals jij dus. Ook mogen mijn organen naar minderjarigen mensen jonger dan 20, verstandelijk gehandicapten etc.
Of misschien iemand die uit een bepaalde geloofsovertuiging niet kan/ mag ?
Schuilen achter een geloof is wel het makkelijkste wat je kunt doen. Bovendien staan geloof en moraal los van elkaar. Verder staat solidariteit binnen veel geloven hoog in het vaandel. Het is immers de basis van een gemeenschap. Schuil je toch achter een geloof, heb dan tenminste respect voor iemand die hetzelfde doet als jij. Namelijk geen organen afstaan.
Waar ligt die grens dan
Bij wel/geen donor zijn.
Het grote voordeel van dat extra kruisje:
Iedereen gaat er op vooruit