Ik weet dat het volgende iets buiten de discussie valt zoals hij hier opgezet en bedoeld is. En dat we dit niet zuiver op sexe kunnen herleiden maar veeleer ook aan cultuur, traditie, en (bij)geloof. Uiteindelijk worden deze regels in de wereld echter veeleer wel gemaakt en vooral gehandhaafd door met name mannen. Een vrouw heeft nu eenmaal in grote delen van deze wereld nog steeds veel minder rechten dan een man.
Overigens moet mij van het hart dat ik het erg jammer vind, dat een term als 'hoogste feministische toren' gebruikt wordt (In het 'Vrouwen hebben geen intuitie' -topic, een enigszins analoge discussie ) . Daarmee gooi je de discussie 'op slot' mi. Het is toch zo, dat iedereen hier vrij- zolang het met respect voor anderen gedaan wordt en niet kwetsend is- zijn of haar mening mag spreken- daar is dit forum toch juist voor , voor vrije uitwisseling van overtuigingen, principes, ideeen en meningen? En soms zal dat inderdaad sterker emotioneel beladen zijn- dat is dan waarschijnlijk een indicatie misschien ,dat dit soort issues zich in een 'schaduwgebied' ophouden- dat veel hiervan niet zomaar besproken wordt om anderen niet te schofferen of omdat de sociale gedragscode dit dicteert. Of het groot of klein is, het is dan toch juist mooi dat het besproken wordt? Ik denk dat niemand hier ' de man' of ' de vrouw' in zijn algemeenheid van dingen wil betichten en al helemaal niet dat het persoonsgericht zou zijn. Maar dat dit soort dingen nog steeds spelen hedentendage lijkt me meer dan duidelijk, elders in de wereld, maar ook hier in het "Vrije Westen" (zij het in andere vorm, meestal).
Ik ben voor mezelf- eerder onbewust eigenlijk- eens even nagegaan wat ik van de week zoal gehoord en gezien heb over gemeenheid ook van mannen (algemeen of jegens vrouwen ook) - en eigenlijk is dat nogal wat. De politieke spelletjes, oorlogszucht, winstbejag en machtsdrang even daargelaten (I don't really much care for politics in the end) - afgezien van onderdrukking van vrouwen op heel veel verschillende wijze - ook pure gemeenheid. Voorbeelden van de Taliban, en vooral ook in het Oosten waar vrouwen met zuur worden overgoten (niet alleen door mannen uiteraard, maar wel in een maatschappij waar mannen het over het algemeen voor het zeggen hebben - en waar bitter weinig aan gedaan wordt) om allerlei redenen . Vrouwen waarvan de bruidsschat niet betaald wordt die worden vermoord of met zuur overgoten (en dan vaak sterven of outcast worden). Of al worden geaborteerd omdat ze als last gelden voor dezelfde maatschappij, die ze in die positie drukt.
Vrouwen die op 12 jaar worden uitgehuwelijkt en veel te vroeg zwanger worden, waardoor ze 5-6 dagen weeen hebben en persen, tot het kind dood geboren wordt .Daardoor ontstaat er een scheuring , die een medische conditie teweegbrengt (fistula) waardoor ze hun urine en faeces niet meer normaal kunnen binnenhouden, en ze dientengevolge op twintigjarige leeftijd een outcast, een sociale paria worden. Vrouwen die van ontucht worden beticht en zonder proces of weerwoord worden vermoord. Gangrapes in Zuid Afrika waar je op bepaalde tijden beter niet het huis kan verlaten als vrouw, omdat je je leven niet zeker bent (wat ook voor mannen geldt , overigens!). Vrouwenhandel en verkoop in de bruidenbusiness, (uiteraard nog gezwegen van prostitutie) en bijna -slavernij van Oosterse meisjes die als export naar o.a. het Midden Oosten gaan om te werken tot ze er bijna dood bij neervallen (vaak omdat de familie geen alternatief heeft, zo arm zijn ze). Russische vrouwen die zich kapotwerken omdat hun man de hele dag dronken op de bank ligt, in een poging tot ontvluchting van de ellende , en om toch brood op de plank voor de kinderen te krijgen (hoewel in Rusland erg veel door erg veel mensen gedronken wordt, escapisme, ongetwijfeld ook door vrouwen..) Iedereen kent denk ik talloze voorbeelden hiervan.