Ik heb een vraagje. Ik heb vandaag foto's gemaakt met een digitale camera, en ik heb ze op de computer gezet. Nu wil ik ze graag op internet zetten, en ik weet wel hoe dat moet, maar de foto's zijn zo groot, (zo rond de 450 kb per foto) en het zijn bijna 50 foto's. Kan dat niet wat kleiner?
Dat kan uiteraard kleiner, Elise.
Een eerste optie is dat je, in de toekomst dan, foto's neemt op een lagere resolutie.Als je digitale foto's schiet, en je weet dat ze kwalitatief enkel moeten voldoen om op Internet te verschijnen kan je makkelijk werken op 640x480 pixels.
Da's zo min of meer de gemiddelde standaard voor Internetfoto's. Je krijgt dan bestanden van zo'n 100 à 200 Kb groot, dus dan ben je al halfweg.
Om je bestaande foto's te verkleinen heb je een fotobewerkingsprogramma nodig zoals Photoshop of U Lead of iets dergelijks.
Als je dat zelf niet hebt, is dat geen ramp. Er zijn hier ongetwijfeld wel goede zielen te vinden die de foto's voor jou willen verkleinen. Mocht je onverhoopt niemand vinden, dan wil ik het wel even voor je doen.
Stuur dan even een pm en het komt in orde.