Gaat het nu gewoon weer over de Oost-West discussie? Volgens mij heeft Anouk toch bewezen dat we de voorgaande jaren gewoon niet door zijn gegaan omdat we indianen, draaiorgels en de toppers stuurden. Stuur een goed liedje, wat nog niet eens een echt songfestival nummer hoeft te zijn en hops je zit in de finale. Volgens mij legde Cornald Maas het gisteren heel goed uit bij Pauw en Witteman. We hebben de jaren hiervoor, veel te veel gekeken naar onze eigen cultuur, naar wat wij leuk vinden. Waarom zouden Roemenen en Bulgaren zitten te wachten op valszingende indianen, of toppers met glitterpakjes aan?
Inderdaad bijzonder dat de Joegoslavische landen niet door zijn. Lang leve de vakjury? Er zullen neem ik aan nog steeds evenveel Montenegrijnen in Servië wonen en andersom. Maar goed, blij toe. Wat een herrie kwam daarvandaan.
En nogmaals voormalig-Joegoslaven en veel Oost-Europese landen stemmen niet op elkaar omdat ze elkaar zo lief vinden, in tegendeel... Er is gewoon een grote mix van volkeren, die dwars over de landsgrenzen heen loopt. Wat ik al zei, Serven wonen in Montenegro, Bosniërs in Kroatië, Hongaren in Roemenië en Slowakije, Russen... overal. Rusland gaat echt niet elk jaar door omdat heel Oost-Europa ze zo lief vindt. Ze zijn gewoon tijdens de communistische tijd over geheel de Sovjet Unie verspreid. En dus stemmen de Russen in Estland, Letland, Litouwen, Oekraïne en Moldavië nu in Rusland. De Esten, Letten, Litouwers, Oekraïners en Moldaviërs zullen dat heus wel laten.
En ach, volgens mij liggen Duitsland, Zweden en de favoriet van dit jaar, Denemarken ook niet in Oost-Europa, dus eigenlijk is die hele discussie sowieso al zinloos.