alsnog gefeliciteerd Lodewijk!
Hoewel ik de laatste tijd vaak afwezig ben geweest, wil ik jullie het volgende bericht niet onthouden. Het is weer op mijn school
Open tbc bij docent Cambiumvan een verslaggever
Donderdag 2 februari 2006 - Bij een docent van Scholengroep Cambium in Zaltbommel is open tbc, de besmettelijke vorm van tuberculose geconstateerd. De docent, die in de regio Den Bosch woont, zit inmiddels thuis om geen nieuwe mensen te besmetten.Zaltbommel
De GGD’s Rivierenland en Hart voor Brabant hebben de zaak in onderzoek. De leerlingen van de vestiging van de school aan de Courtine hebben gisteren een brief mee naar huis gekregen. Vandaag krijgen alle ouders ook een brief via de post. Daarin staat dat ’de GGD ons verzekerd heeft dat er op dit moment geen aanleiding is tot ongerustheid. Onze leerlingen en collega’s lopen geen direct risico’, schrijft rector W. van der Veer.
Open tuberculose is niet levensbedreigend en de patiënt kan er volledig van genezen. „We lichten de mensen in om onrust te voorkomen“, aldus A. Tjaden van GGD Rivierenland. „Medisch gezien is er geen noodzaak om haast te maken.“ Rector Van der Veer denkt dat ouders het prettig vinden om zo snel en zo volledig mogelijk geïnformeerd te worden. Van der Veer houdt rekening met veel vragen van ouders, maar zegt niet veel meer te kunnen vertellen dat wat er in de brief staat.
Het heeft volgens Tjaden, hoofd algemene gezondheidszorg bij de GGD Rivierenland, geen zin om preventieve maatregelen te nemen. „Als er mensen op school zijn besmet, dan is dat al gebeurd. Ik wil benadrukken dat mensen die zijn besmet, niet ziek zijn en ook een ander niet kunnen besmetten. Het is niet zoals bij griep dat mensen heel snel ziek worden. Dat komt bij tbc pas na twee tot drie maanden aan het licht.
Bijzonderheid
Voor de school en de GGD is het overigens een bijzonderheid. Open tbc is de afgelopen twintig jaar niet eerder op het Cambium voorgekomen. GGD Rivierenland heeft tbc een keer eerder meegemaakt op een basisschool in Culemborg.
De GGD Hart voor Brabant gaat eerst onderzoeken welke vorm van tuberculose de patiënt heeft. In overleg met de patiënt gaat de GGD vervolgens na met wie hij regelmatig contact heeft. Op die manier wordt een groep mensen geselecteerd die de GGD Rivierenland gaat uitnodigen voor een onderzoek in de vorm van een Mantoux-test. Deelname is niet verplicht. (brabantsdagblad.nl)