Wat grappig A&K, een briefje van de dokter om niet naar school te hoeven. Dat kennen ze hier echt helemaal niet. Totdat je 18 bent heb je een briefje van je ouders nodig en verder niet. Die dokters zullen het wel druk hebben bij jullie...
Het verschil met de zaterdag zal er wel in zitten dat in Blegie op zaterdag nog gewerkt wordt. Dat is hier niet meer zo, althans op kantoren en in de bouw enzo. In de winkels en de ziekenhuizen en dergelijke wel. Maar huisartsen werken niet in het weekend. Bij ons in de regio is nu de zogenaamde 'nightcare' in het leven geroepen. Dit is een soort huisartsenpost voor spoedgevallen in het weekend en 's avonds (als de reguliere artsen niet werken). Als je denkt dat je een arts nodig hebt moet je eerst bellen en dan beslist een assistente of je wel ziek genoeg bent. Zo nee, dan moet je wachten tot je eigen huisarts weer werkt. Zo ja, dan mag je langskomen en kun je een dokter spreken (je moet meestal heel lang wachten in de wachtkamer). Kun je niet naar die post, dan komt de dokter naar je toe, maar dat is echt bij hoge uitzondering (als je bijna dood bent). Wil je trouwens naar de eerste hulp, dan kan dat hier niet zonder dat je eerst bij je huisarts of bij die post bent geweest. Die moeten je doorverwijzen. Echt belachelijk, want waarom heet het anders eerste hulp? (dit geldt natuurlijk niet voor zware ongelukken ofzo, dan beoordelen de ambulance broders of je naar het ziekenhuis moet)
Nou is dus gebleken dat die screening door die assistentes wel eens te wensen over laat. Er zijn zelfs al mensen gestorven enzo, doordat hulp te laat kwam.
Ik vind het dus echt een slecht systeem. Ik begrijp wel dat een huisarts ook wel eens een dagje vrij moet hebben, maar nu gaat het ook niet zoals het moet. Trouwens wil je eigen huisarts een huisbezoek doen, moet je ook wel erg ziek zijn., Voor een griepje komt die echt niet.
Anyway, ik wilde je alleen maar beterschap wensen en nu krijg je zo'n heel lang verhaal te horen...
Misschien gaat het in andere regio's in Nederland wel anders, dat weet ik niet zo. Maar het is in ieder geval wel een trend die zch steeds meer uitbreidt.