jeej de lootjes zijn getrokken! en niemand zeggen wie die heeft he
Go Doris, echt knap van je dat je zo'n plankje doormidden kan slaan haha.
voor nederlands moet ik binnenkort (tussen volgende week en een paar weken daarna) een betoog houden. het onderwerp en standpunt mag ik zelf kiezen, maar ja ik heb dus echt geen idee welk standpunt ik zou moeten verdedigen, en ik weet ook geen onderwerp. dus mijn vraag: weet d'r iemand nog n onderwerp dat een beetje origineel is, en daar misschien ook nog wat goede argumenten voor heeft (dat laatste hoeft niet per se natuurlijk he, dat zou alleen maar handig zijn). liever niet zoiets als de doodstraf, want dat hebben we al uit den treure behandeld dus dat heb ik nu wel een beetje gehad. als je iets weet, please antwoord want ik moet donderdag een onderwerp hebben. alvast thnxxx!
betoog/debat, ja... dat moeten wij ook regelmatig... Ik moet binnenkort een betoog of een beschouwing schrijven (jij blijkbaar mondeling?) over het onderwerp 'normen en waarden'. Maar om daar nou een bruikbare stelling over te bedenken met veel argumenten...
Ook moet ik binnenkort weer een debat houden, dat is dus denk ik hetzelfde als jouw mondelinge betoog, maar dan twee tegen twee. Stellingen die wij wel eens gehad hebben zijn:
-Nederland moet consuminderen. (? tja maak dr maar iets van...)
-Rokers moeten een hogere ziekenfondspremie betalen.
-De eerste klas in treinen moet afgeschaft worden.
-Het geen-bezwaarsysteem moet ingevoerd worden. (dit houdt in dat iedereen donor is tenzij er schriftelijk bezwaar wordt gemaakt, dus niet dat niemand het is tenzij men zich vrijwillig aanmeldt)
-Nederland moet uit de Navo.
-Het Centraal Examen moet afgeschaft worden.
-Formule-1 races moeten verboden worden.
-Het vak Nederlands op middelbare scholen moet afgeschaft worden. (of ipv Nederlands: literatuur, klassieke talen, ... verzin maar iets)
-Auto's moeten uit de binnenstad verdwijnen
Nou khoop dat je hier iets mee kunt, iig moet een stelling iets zijn in de vorm van 'beleid x moet vervangen worden door beleid y' anders kun je er niet goed argumenten voor geven. Wij moeten debatteren volgens de vier vaste punten:
1. er zijn in het huidige beleid problemen
2. deze problemen worden door beleid x veroorzaakt
3. het nieuwe beleid kan deze problemen oplossen
4. de voordelen van beleid y wegen op tegen de nadelen
Ik denk dat je op zich bij deze stellingen wel wat argumenten moet kunnen bedenken... misschien dat ik er nog een aantal heb liggen voor die van de 1e klas in de trein...
Annemieke
EDIT: Voor die stelling vd 1e klas in treinen heb ik alleen tegenargumenten, omdat het een debat was en wij waren tegen... Van de stelling 'Alle Nederlanders moeten genetisch materiaal afstaan aan een DNA-databank' heb ik nog een heel verslag liggen met alle voor en tegenargumenten er wel in verwerkt, dat kun je uiteraard hebben
.