Goeie avond allemaal!
Hier 's Han die doodmoe is!
Ik heb vandaag van 7 uur vanmorgen tot 7 uur vanavond gewerkt. Ik heb bijna de hele dag mee oliebollen moeten bakken met m'n baas. Ik heb nu ontzettend pijn aan m'n ogen van de baklucht en ik stond enorm toen ik thuis kwam. Ik zelf rook 't al niet meer (ik stond immers al 12 uur in die lucht!), maar m'n ouders stuurden me gelijk door naar de douche. Zo vies was 't blijkbaar.........
't was dus echt 'n hele druk dag voor me. Gelukkig ben ik nu thuis en kan ik fijn op de bank gaan liggen met m'n benen omhoog, want die doen ook enorm pijn van 't 12 uur staan.
Rare jongens daar in Limburg, ja we vieren het hier ook maar natuurlijk wel op 11 november, gaat het liedje tenslotte niet:
11 november is de dag; dahat mijn lichje dahaaat mijn lichje 11 november is de dag dahat mijn lihichje branden mach! (Het gaat dus om 11 november! En het is toch echt de 8/9e! nu
Hier is 't zo dat er in iedere wijk (eigenlijk parochie) apart St Maarten wordt gevierd. Dus iedere wijk heeft 'n eigen troshoop en 'n eigen lampionnentocht naar de optocht toe. Misschien dat die St. Maarten vieringen verdeeld zijn over 'n paar dagen (sommige wijken hebben 't vanavond, anderen morgen en weer anderen maandag), omdat de brandweer anders niet genoeg mankracht ter beschikking heeft. Wat ook nog zou kunnen is dat de man die St Maarten speelt, 't in verschillende wijken speelt en dus niet op 2 plaatsen tegelijk kan zijn. Maar ik vind eerlijk gezegd de eerste oorzaak 't meest logisch.
Hoi! wij eten oliebollen alleen bij oud en niew en bij de kermis.
't is hier dus echt 'n gebruik om met St Maarten oliebollen te eten, maar we eten ze ook met oud en nieuw!
*bertha leert een hoop in een keer over de limburgse cultuur!
Wat is Limburg toch 'n interessante provincie, vind je niet Bertha?
Reken maar dat het dialect is; ik heb er nog nooit van gehoord!
Ja dat dacht ik eigenlijk al nadat jullie me gisteren totaal niet begrepen. Zoals ik al 'ns eerder gezegd heb zijn sommige woorden er zo ingeslopen dat ik denk dat ze correct Nederlands zijn.
http://www.kyrandia.nl/seizoen2003
Aha! Dat was 't probleem bij mij! Ik heb WIDM.com al sinds vorig jaar in m'n koppelingen staan en had dus de 'oude' url.
Dadelijk gelijk proberen hoe 't forum er bij de nieuwe interface eruit ziet. 't zal wel erg wennen zijn nu ik afscheid moet nemen van deze oude vertrouwde kleuren.......
Tsja, Sint Maarten, dat vieren ze bij ons ook. Iedereen moet dan met een lampion, een fakkel of een uitgeholde biet met een lampje erin meelopen in een soort optocht. In het midden ongeveer zien we Sint Maarten op zijn paard (niet sinterklaas dus) die zijn mantel doormidden snijdt om hem te delen met een bedelaar die geen mantel heeft (het verhaal van Sint Maarten) en dan lopen we door naar het Sintmaartensvuur (een grote brandstapel/kampvuur) dat door Sint Maarten zelf wordt aangestoken (natuurlijk onder toeziend oog van de brandweer ). Dan krijgen alle kinderen een zakje snoep en gaan we weer naar huis. Wij eten dan erwtensoep met spekpannenkoeken.
Je verteld 't bijna precies zoals 't hier ook gevierd wordt ovide! Alleen krijgen de kinderen bij ons ook nog 'n mandarijntje. En wij eten geen erwtensoep met spekpannenkoeken, maar erwtensoep met oliebollen!
Hiet gaat dus niemand langs de deur om snoep op te halen ofzo.
In Venlo wordt dat ook niet gedaan, maar in de dorpen in de buurt is 't nog wel 'n gebruik. De kinderen gaan dan langs de deuren en zingen 'n liedje in ruil voor snoepjes. 'n soort Helloween dus, maar dan met oliebollen!
Ik kan nu iig geen oliebol meer zien! Ik heb er vandaag zo'n 3000 gemaakt....
Han begint 'n beetje op Bertha te lijken met al die quotes.......