Geen persoonlijke kritiek hoor, maar toch even wat dingetjes toevoegen
1. Aantal goed gekwalificeerde leraren vergroten. Dit geldt zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs. Eigenlijk tot en met de Universiteit.
Dat gebeurt van zowel, door de recessie hebben er dit jaar heel veel leerlingen aangemeld voor de PABO. Bovendien is het niet zozeer dat leraren niet gekwalificeerd zijn, maar geen motivatie hebben. Een ander probleem is dat er veel mensen zijn met de kennis, maar dit niet kunnen overbrengen, geen orde houden etc. etc.
2. Buitenschoolse opvang strikter reguleren, en verplicht stellen. Leerlingen hangen aan de ene kant minder lang doelloos op straat, hun huiswerk kan daarnaast op die manier beter in goede banen worden geleid, waardoor er minder uitval is.
Dit wordt al verkapt gedaan onder het motto van tussenuren. Bovendien lijkt me het niet fair om leerlingen te straffen met verplichte buitenschoolse opvang. Vooral jonge kinderen moeten niet de hele dag gericht zijn op schoolwerk, ook omdat ze er anders er een (nog grotere) afkeer van krijgen.
3. All-round maken van docenten bevorderen, zodat het uitvallen van een docent niet automatisch een vrij tussen-uur voor de leerlingen betekent.
Wat bedoel je met 'all-round', dat er altijd wel een vervanger klaar staat? Dat kan niet, want leraren zitten zelf ook met een rooster, of je moet voor elke leraarpost een dubbelpositie maken. Dat word wel erg duur, bovendien heeft een leraar een eigen werktempo en een vervanger weet niet wat al wel en wat al niet behandelt is.
4. Ouders/verzorgenden meer betrekken bij, dan wel regelmatiger inlichten over de vorderingen van hun zoon of dochter. Ouders eerder aanspreken op minder goede prestaties, zodat die minder lang voor hen verborgen blijven.
Hehe, klopt. Dit wordt meestal meegegeven op een stencil, die de ouders moeten ondertekenen en uit ervaring weet ik dat het makkelijk is om ze te laten tekenen, zonder dat ze weten waarvoor (bv. ik had een rapport en dat moest getekend terug; 'Mam, kan je hier even tekenen, is voor school.' 'Waar is dat dan voor?' 'Oh, voor schoolgeld enzo dat je betaalt hebt' 'oke')
5. Leerlingen direct confronteren met onaanvaardbaar gedrag. Dit laatste is eigenlijk iets te algemeen. Ik bedoel ermee te zeggen, dat hen duidelijk gemaakt moet worden dat scholen er niet zijn om de jeugd zo lang mogelijk te pesten, maar dat ze er ook iets van kunnen opsteken. ALS er straffen moeten volgen, zoek dan een zinvolle taak uit, zodat een leerling het gevoel krijgt, dat hij er zelf ook iets aan heeft gehad.
Op school zelf leer je ook bijna geen fluit, alle informatie staat in de boeken, alleen in de 1ste en 2de klas leer je nog weleens wat van een leraar, maar de kennis die je opdoet is 90% uit boeken/maakwerk en 10% uitleg van de leraar. (Geldt niet voor technische vakken). Heel vaak heb je het idee: 'Wat doe ik hier?' Het enige waarvoor ik eigenlijk naar school ging was omdat het gezellig was (en verplicht) :-\
Maar dit is mijn mening en ook geheel beredeneert vanuit mijn eigen situatie.