Poll

Om ervoor te zorgen dat er meer geld aan onderwijs besteed wordt ben ik best bereid meer belasting te betalen. Het gaat tenslotte om de toekomst van onze kinderen.

mee eens
7 (50%)
niet mee eens
3 (21.4%)
weet niet
3 (21.4%)
geen mening
1 (7.1%)

Totaal aantal stemmen: 13

Auteur Topic: De stelling: Onderwijs in Nederland  (gelezen 4069 keer)

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
De stelling: Onderwijs in Nederland
« Gepost op: 6-11-2003, 14:43:57 »
Om ervoor te zorgen dat er meer geld aan onderwijs besteed wordt ben ik best bereid  laten we zeggen 5% meer belasting te betalen. Het gaat tenslotte om de toekomst van onze kinderen.

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #1 Gepost op: 6-11-2003, 15:01:49 »
Helemaal mee eens, als de zekerheid er zou zijn dat dat geld ook helemaal naar de scholen zou gaan, en niet naar bv het ministerie zelf (salarissen van ambtenaren enz.)
we're back :(

Offline Madcat

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #2 Gepost op: 6-11-2003, 15:13:08 »
Ik vind ook dat er in Nederland meer geld naar het onderwijs moet. Dat moet dan alleen niet via het heffen van meer belasting. Ik denk namelijk dat een merendeel van de gezinnen in Nederland niet zo maar even een paar procent extra belasting kan ophoesten. De regering moet er voor kiezen om aan andere zaken minder uit te geven (ik heb wel wat ideetjes, maar dat is weer een hele andere discussie :) ), en dit geld in het onderwijs te stoppen.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #3 Gepost op: 6-11-2003, 15:34:19 »
Waarom wil je eigenlijk meer geld voor onderwijs Cora? Ik bedoel... wat zou je er mee doen?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #4 Gepost op: 6-11-2003, 15:45:00 »
Waarom wil je eigenlijk meer geld voor onderwijs Cora? Ik bedoel... wat zou je er mee doen?

het gaat er niet om wat ik wil. het gaat om de kwaliteit van het onderwijs. het gaat om simpele dingen die er gewoon niet zijn. zo hebben ze bij mijn kinderen op school wel een computer maar zonder cd-rom bv en met heel weinig schijfruimte. er is simpelweg geen geld voor beschikbaar gesteld door het rijk. en dit is de top van de ijsberg. er wordt verschrikkelijk veel al jaren lang bezuinigd. leerkrachten die het niet meer aan kunnen, teveel zieken daardoor. allemaal hardstikke onderbetaald....en ga maar door.
als er een extra potje was, dan is niet de vraag: wat gaan we er  mee doen? maar de vraag zal zijn: wat gaan we het eerst doen?

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #5 Gepost op: 6-11-2003, 15:55:36 »
Er wordt verschrikkelijk veel al jaren lang bezuinigd. leerkrachten die het niet meer aan kunnen, teveel zieken daardoor. allemaal hardstikke onderbetaald....en ga maar door.


 :-[
Kan ik mijn stem nog veranderen?
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #6 Gepost op: 6-11-2003, 16:12:40 »
Ik ben het op dit punt met Pim Fortuyn eens. (en dat is een van de weinige dingen waarmee ik het eens was). Om het onderwijs te verbeteren zijn andere maatregelen nodig dan er gewoon geld in te pompen.

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #7 Gepost op: 6-11-2003, 16:28:55 »
zoals?

scholen kunnen nu al nauwelijks zorgen voor een 5 daagse en soms zelfs een 4 daagse werkweek omdat er geen geld is voor een extra leerkracht. Leerkrachten staan zelf na schooltijd de hele school te poetsen omdat er geen geld is voor een schoonmaakploeg.
Hoe kan dit nu nog efficienter?
Individuele aandacht als je achterloopt of juist ver voor, is er al helemaal niet bij.

Het onderwijs is nou juist een voorbeeld van een sector, waar een zak geld nou juist wel een groot verschil zal maken.
we're back :(

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #8 Gepost op: 6-11-2003, 16:42:55 »
Dat is een probleem wat alleen in de Randstad speelt en ik doelde niet zozeer op het basisonderwijs, maar meer op het voorgezet onderwijs. Bij ons op school werd er vaak geld over de balk gegooid, onnodig veel stencils uitgedeelt. De kwaliteit gaat echt niet stijgen als er nog meer geld wordt tegen aan gegooid voor nog meer materiaal en leraren. Vaak zijn leraren niet gemotiveerd en denken: 'Laat ze hun gang maar gaan, ik krijg mijn geld toch wel.' Dat was niet alleen bij mij zo, maar ik hoorde het laatst ook bij RTL (nogwat tussen 5 en 7 op RTL 4). Uit een test was gebleken dat veel leerlingen op het VMBO vonden dat de kwaliteit slecht was en waardoor kwam het? Doordat de leraren niet gemotiveerd waren om leerlingen wat te leren. Bij ons op school was dat ook zo. De 2de fase werd uitgelegd als: 'Zelfstandigheid? Goed, hier is jullie opdracht. Ik ga koffie halen, toedeledokie.' Meestal als we het lokaal binnenkomen dan kletsten we nog wat, soms greep een leraar dan in door met de les te beginnen. Soms waren er leraren die zeiden niks, lieten ons kletsen en gingen nakijken, een uurtje later ging de bel, was er gewoon helemaal niks gebeurt. Maar als er een inspecteur was, braaf de leraar uithangen natuurlijk. Bovendien zijn er ontelbare nutteloze functies, zoals fulltime adjunct-directeur  ;) (terwijl er gewoon ook een echte directeur rond liep). Eerst moet de organisatie en het leerplan (in mijn geval 2de fase) worden aangepakt.

Maar hiermee doel ik dus op andere zaken dan het basisonderwijs.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #9 Gepost op: 6-11-2003, 17:01:35 »
Zelf heb ik geen kinderen, dus daarvoor hoef ik het met deze stelling niet eens te zijn. Toch ben ik het met deze stelling eens, omdat het woord onze daarin hoogstwaarschijnlijk in het algemeen bedoeld wordt.

Dan ga je je natuurlijk afvragen: WAT zou ik met een ruimer budget doen?

Ik zou Jos niet zijn, als ik daar niet over had nagedacht.

1. Aantal goed gekwalificeerde leraren vergroten. Dit geldt zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs. Eigenlijk tot en met de Universiteit.

2. Buitenschoolse opvang strikter reguleren, en verplicht stellen. Leerlingen hangen aan de ene kant minder lang doelloos op straat, hun huiswerk kan daarnaast op die manier beter in goede banen worden geleid, waardoor er minder uitval is.

3. All-round maken van docenten bevorderen, zodat het uitvallen van een docent niet automatisch een vrij tussen-uur voor de leerlingen betekent.

4. Ouders/verzorgenden meer betrekken bij, dan wel regelmatiger inlichten over de vorderingen van hun zoon of dochter. Ouders eerder aanspreken op minder goede prestaties, zodat die minder lang voor hen verborgen blijven.

5. Leerlingen direct confronteren met onaanvaardbaar gedrag. Dit laatste is eigenlijk iets te algemeen. Ik bedoel ermee te zeggen, dat hen duidelijk gemaakt moet worden dat scholen er niet zijn om de jeugd zo lang mogelijk te pesten, maar dat ze er ook iets van kunnen opsteken. ALS er straffen moeten volgen, zoek dan een zinvolle taak uit, zodat een leerling het gevoel krijgt, dat hij er zelf ook iets aan heeft gehad.

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #10 Gepost op: 6-11-2003, 19:55:55 »
Geen persoonlijke kritiek hoor, maar toch even wat dingetjes toevoegen

1. Aantal goed gekwalificeerde leraren vergroten. Dit geldt zowel voor het basis- als het voortgezet onderwijs. Eigenlijk tot en met de Universiteit.
Dat gebeurt van zowel, door de recessie hebben er dit jaar heel veel leerlingen aangemeld voor de PABO. Bovendien is het niet zozeer dat leraren niet gekwalificeerd zijn, maar geen motivatie hebben. Een ander probleem is dat er veel mensen zijn met de kennis, maar dit niet kunnen overbrengen, geen orde houden etc. etc.

2. Buitenschoolse opvang strikter reguleren, en verplicht stellen. Leerlingen hangen aan de ene kant minder lang doelloos op straat, hun huiswerk kan daarnaast op die manier beter in goede banen worden geleid, waardoor er minder uitval is.

Dit wordt al verkapt gedaan onder het motto van tussenuren. Bovendien lijkt me het niet fair om leerlingen te straffen met verplichte buitenschoolse opvang. Vooral jonge kinderen moeten niet de hele dag gericht zijn op schoolwerk, ook omdat ze er anders er een (nog grotere) afkeer van krijgen.

3. All-round maken van docenten bevorderen, zodat het uitvallen van een docent niet automatisch een vrij tussen-uur voor de leerlingen betekent.
Wat bedoel je met 'all-round', dat er altijd wel een vervanger klaar staat? Dat kan niet, want leraren zitten zelf ook met een rooster, of je moet voor elke leraarpost een dubbelpositie maken. Dat word wel erg duur, bovendien heeft een leraar een eigen werktempo en een vervanger weet niet wat al wel en wat al niet behandelt is.

4. Ouders/verzorgenden meer betrekken bij, dan wel regelmatiger inlichten over de vorderingen van hun zoon of dochter. Ouders eerder aanspreken op minder goede prestaties, zodat die minder lang voor hen verborgen blijven.

Hehe, klopt. Dit wordt meestal meegegeven op een stencil, die de ouders moeten ondertekenen en uit ervaring weet ik dat het makkelijk is om ze te laten tekenen, zonder dat ze weten waarvoor (bv. ik had een rapport en dat moest getekend terug; 'Mam, kan je hier even tekenen, is voor school.' 'Waar is dat dan voor?' 'Oh, voor schoolgeld enzo dat je betaalt hebt' 'oke')

5. Leerlingen direct confronteren met onaanvaardbaar gedrag. Dit laatste is eigenlijk iets te algemeen. Ik bedoel ermee te zeggen, dat hen duidelijk gemaakt moet worden dat scholen er niet zijn om de jeugd zo lang mogelijk te pesten, maar dat ze er ook iets van kunnen opsteken. ALS er straffen moeten volgen, zoek dan een zinvolle taak uit, zodat een leerling het gevoel krijgt, dat hij er zelf ook iets aan heeft gehad.
Op school zelf leer je ook bijna geen fluit, alle informatie staat in de boeken, alleen in de 1ste en 2de klas leer je nog weleens wat van een leraar, maar de kennis die je opdoet is 90% uit boeken/maakwerk en 10% uitleg van de leraar. (Geldt niet voor technische vakken). Heel vaak heb je het idee: 'Wat doe ik hier?' Het enige waarvoor ik eigenlijk naar school ging was omdat het gezellig was (en verplicht)  :-\

Maar dit is mijn mening en ook geheel beredeneert vanuit mijn eigen situatie.

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #11 Gepost op: 6-11-2003, 22:11:34 »
Als 'erkend insider' op een VMBO-school op het moment, ben ik het zeker met de stelling eens. Ik kan trouwens alleen echt spreken over mijn vakgebied (Bèta) en over wat ik zie op mijn school.
De boeken zijn ronduit slecht. Het zijn oude boeken, waar in guldens gerekend wordt en ik vind dat niet kunnen. Ik heb het daar ook over gehad op school, maar er is geen geld voor nieuwe boeken.
De materialen voor de practica bij natuur-/scheikunde zijn oud, versleten en vaak kapot. De leerlingen weten niet wat het is om met een nieuwe osciloscoop te werken, ze werken met dingen van minstens 10 jaar oud. Reden: Er is geen geld voor nieuwe spullen.
Op de hele school zijn er voor de leerlingen om hun huiswerk op te maken maar liefst 4 computers. 875 leerlingen, 4 computers... Op mijn vraag: waarom zo weinig? Tja, daar is geen geld voor.
De docenten all round maken las ik hier ook ergens. Binnen bepaalde vakgebieden gebeurt dat nu al. Zo word ik opgeleid voor natuur- en scheikunde. De docent bij wie ik stage loop, is officieel een biologiedocent, maar geeft ook natuur-/scheikunde. Dit is omdat op het VMBO het niveau natuurlijk zodanig is, dat dit ook kan, maar ook op een HAVO/VWO-school moet dit te doen zijn, door bijscholing.
Leerlingen stimuleren om in het onderwijs te gaan, om docent te worden, wordt hier in Zuid-Nederland al gedaan, ik weet niet hoe het in de rest van het land is. Leerlingen die op een zogenaamde OMO-school zitten (Ons Middelbaar Onderwijs) en een lerarenopleiding gaan volgen (met uitzondering van gym en Pabo), komen in aanmerking voor een studiebeurs. Ik heb ook zo'n beurs. Het betekent dat je per jaar (als je voldoende studiepunten haalt) €1300,- krijgt. Ook krijg je goede stagevergoedingen in het tweede, derde en vierde jaar. Na je studie heb je al een baangarantie, je krijgt meteen een baan aangeboden voor minimaal 4 jaar en dan minimaal een halve baan, zodat je nog verder kan studeren eventueel.

Ik las vanmorgen in de Spits ook het stuk over VMBO-leerlingen die niet tevreden zijn over hun scholen. Ik snap dat best, als ik de school zie waar ik stage loop. Leraren zijn op zich wel gemotiveerd, maar in de docentenkamer wordt er toch veel gepraat over wat de leerlingen nu weer voor doms hebben gedaan. Ik heb het daar ook met leerlingen over gehad en zij zien zichzelf ook redelijk dom. Ze denken dat ze niet echt iets kunnen worden, behalve vrachtwagenchauffeur. Ik heb ze toen uitgelegd dat dat ook een belangrijk beroep is, anders zouden de supermarkten geen voorraad krijgen. Toen zagen ze in dat ook zij hartstikke nodig zijn in de maatschappij. Ik denk dat dat ook meespeelt.

Voor zover mijn mening.

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #12 Gepost op: 6-11-2003, 22:49:41 »
Ik ben een beetje ambivalent op dit punt.

Ja er moet mee geld naar het onderwijs, maar het grootste probleem in het onderwijs is het feit dat de scholen geld krijgen van het rijk op basis van het aantal leerlingen dat het eindexamen haalt en dat leerlingen op een te hoog niveau worden ingeschaald.

Mijn moeder is lerares Frans (en ik heb ook een bevoegdheid voor het VMBO) en de praktijk leert dat als kinderen in de brugklas bijvoorbeeld bij de vervoegingen van avoir en être (hebben en zijn) in de tegenwoordige tijd (dus je hoeft eigenlijk maar 12 dingen uit je hoofd te leren) op 10 zinnen 7 fouten maken (of erger) dus een 3 zouden horen te krijgen.
Maar nee, dat is zielig dus geven we ze een 6.
Het gebeurt! Deze week nog bij mijn moeder op school.

Dit is een voorbeeld uit de brugklas, alle kinderen gaan over naar de tweede met een 6 gemiddeld, wat dus eigenlijk een 3 moet zijn en dan vinden ze het raar dat in de eindexamenklas ze het opeens niet snappen.

En... omdat de school geld krijgt naar rato van het aantal eindexamenleerlingen, wordt er dus veel opgewaardeerd en daalt het niveau.
Leraren die kinderen op de juiste manier becijferen (dus die 3 geven) worden op het matje geroepen door de directie. Liever een hoog schoolgemiddelde dan leerlingen die de stof daadwerkelijk beheersen...


Het idee van Groenlinks (?) om het colleggeld af te schaffen en elke student genoeg geld te geven om rond te komen, vind ik wel weer een goed idee
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Anzjie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Vroegah" was ik Blackmollie
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #13 Gepost op: 7-11-2003, 00:05:57 »
Ik ben een beetje ambivalent op dit punt.

"knip heel verhaal"

Tjee dit is toch wel heel erg als het tegenwoordig zo gaat..!!
Zelf heb ik geen kinderen, dus ook niet zo op de hoogte van deze materie/problematiek...
Maar Als ik dit zo lees....Dan begrijp ik dat "hoogbegaaft" tegenwoordig ook niet veel meer wil zeggen..
Ik zoek niet meer naar vogelpoep in het grote fabeltjesbos

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #14 Gepost op: 7-11-2003, 10:22:36 »


Het idee van Groenlinks (?) om het collegegeld af te schaffen en elke student genoeg geld te geven om rond te komen, vind ik wel weer een goed idee

Wat is de gedachte achter dit idee? Want zoals het hier staat hevel je dus geld over van de scholen naar de student. Ik zie niet waar dit zinnig voor is.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 7-11-2003, 10:36:04 »
er wordt hier nu vooral gesproken over studenten en voortgezet onderwijs. ik zou alleen eerst willen dat er meer aandacht wordt besteedt aan het basisonderwijs, zodat alle kinderen gelijke kansen hebben om ook daadwerkelijk te gaan studeren. nu is dat niet zo, en dat vind ik een slechte zaak. studeren zou geen elitesport moeten zijn....

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 7-11-2003, 22:28:36 »
Ik vind de persoonlijke aanpak van minister van der Hoeven eigenlijk wel goed. Ze stapt op willekeurige leerlingen/docenten af, en zegt: nu wil ik eens uit jullie eigen mond horen waar de grootste knelpunten worden ervaren.

Misschien is deze opmerking een beetje gekleurd, want zij was in de jaren 80 mijn directrice/werkgeefster op het CAVV te Maastricht. Eerlijkgezegd moest ik haar toen niet zo erg, maar ben ik haar aanpak later meer gaan waarderen. De docent/leerling het gevoel geven dat ze persoonlijk naar hen luistert, maar niet alleen luistert: ze probeert ook meteen een oplossing voor het probleem te vinden.

Dat heb ik Païs en Deetman nooit zien doen. Die waren minister van onderwijs in de tijd dat Maria van der Hoeven mijn directrice was, dat was in de periode
1983-1986.

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 7-11-2003, 23:57:29 »
ik denk dat er op zich genoeg geld naar het onderwijs gaat ( of het nou basis of voortgezet is, maakt ff niet uit).

ik krijg de indruk dat tegenwoordig te veel kinderen als "probleem"geval worden aangemerkt. je kan het zo gek niet bedenken, of er wordt wel een of andere ziekte aangehangen: adhd, dyslexie, hoogbegaafd, weet ik veel wat. er moet gelijk individuele begeleiding aan te pas komen.

waar is de tijd gebleven dat kinderen die wat slimmer waren naar HAVO/VWO gingen en kinderen die wat dommer waren naar het lager beroepsonderwijs??

soms denk ik wel eens dat er meer leraren/therapeuten op scholen rondlopen dan leerlingen.
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline daantje17

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Geen mol, wel de leukste kandidaat ever!
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 8-11-2003, 00:02:50 »
voorbeeld: ik woon naast een basisschool met 8 groepen, daar lopen 23 leraren rond.
(het schijnt dat fulltime werken in het onderwijs niet meer kan tegenwoordig).

in mijn tijd (en ik ben al 33 ;D) waren er gewoon 6 leraren op 6 klassen. je deed het hele jaar met 1 juf of meester en die hield 30 kinderen in toom en dat ging prima!
Ik ben niet lui, ik ben selectief productief

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:De stelling: Onderwijs in Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 8-11-2003, 08:47:52 »

in mijn tijd (en ik ben al 33 ;D) waren er gewoon 6 leraren op 6 klassen. je deed het hele jaar met 1 juf of meester en die hield 30 kinderen in toom en dat ging prima!

Alleen gingen wij wel ongewapend naar school Daantje!
 :P
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”