Ondanks het feit dat we er nu alweer bijna twee jaar mee betalen, wordt de euro door de meeste mensen nog steeds naar guldens omgerekend. Dat verandert pas, als de kinderen die na de invoering van de euro worden/werden geboren, naar school gaan, en gaan leren rekenen. Zij kennen immers de gulden niet als betaalmiddel.
Er heeft ooit eens een artikeltje in de krant gestaan van iemand die het verschil niet kende tussen betaalmiddel en reken-eenheid. Hij schreef: als de cent TOCH is afgeschaft, waarom verhogen ze de artikelprijzen soms met 1 of 2 cent? Wacht daar dan toch mee tot je meteen de prijzen met 5 cent kunt verhogen. Dat is onzin, want zoals ik al eerder schreef: de cent heeft als rekeneenheid simpelweg altijd bestaan, en de consument is sowieso altijd de dupe van dit soort maatregelen.
Verlagen de supermarkten de prijzen echt zodanig dat je aan de kassa uiteindelijk minder betaalt voor de inhoud van je mandje of karretje? Ik heb intussen al gemerkt dat ze dat geld met de minder gangbare artikelen weer dubbel terugpakken.
Twee voorbeelden: ik koop vaak een bakje filet americain. Ik betaalde daar twee weken terug 1,49 euro voor. Na invoering van de lagere prijzen, is dat artikel plotseling in de reclame: NU zeer voordelig: Van 2,49 voor 1,99!!!!!!!
Dat noem ik pure oplichterij van die supermarkt. Ik heb het dan ook fijn laten staan. Een medeflatbewoonster werkt bij die Super de Boer, en ik heb haar dat ook verteld: ze moest me helaas gelijk geven dat naast prijsverlagingen ook stiekeme prijsverhogingen zijn doorgevoerd. Maar alleen de prijsverlagingen krijgen de aandacht.
Het andere voorbeeld, dat was met een bepaald merk waspoeder dat ik altijd koop, dat kostte ineens een hele euro meer, dan vorige week.
Hoe heette dat bij Albert Heijn ook al weer, ooit? We blijven op de kleintjes letten, maar wel in hun eigen voordeel. Dat laatste zeggen ze er niet bij, helaas.
Ik denk dat het effect van het afschaffen van die 1 en 2 eurocent alleen in het voordeel is van de winkelier. Want als die munteenheid er niet meer is, is de kleinste eenheid 5 cent. Binnen de kortste keren hebben de winkeliers een gebrek aan die 5 cent-munten, en dan wordt er al gauw gesproken over afschaffing daarvan. Het probleem wordt steeds verder opgeschoven.