Hierbij de opdracht, zodat jullie alvast kunnen overleggen terwijl het duel zich voltrekt. Zodra het duel gedaan is, start deze opdracht dan. Dat is misschien een beetje nadelig voor het team met laagst gerankte spelers, omdat jullie nog niet weten of catshee of RoyL jullie gaan vervoegen. Maar zie dat als nadeel van het laag gerankt staan.
Jullie moeten de koning van het andere team verslaan. Daarvoor verdelen jullie eerst de wapens. Overleg onderling wie welk wapen krijgt en in welke hand. De wapens zijn dus: 4 zwaarden, 1 dubbel zwaar, 3 schilden en 2 blote handen. In totaal dus 10 items, 2 per teamlid. Wat elk wapen doet, staat hierboven.
Ik stuur zo meteen naar elk team wie er in hun team geloot werd als koning(in) wat belangrijk kan zijn om de wapens te verdelen. Wanneer jullie onderling besloten hebben wie welk wapen krijgt en in welke hand (R of L), stuur dat dan naar Daisy en mij en laat het niet aan het andere team weten. Daarnaast laten jullie ook weten in welke volgorde jullie gaan spelen. Dus wie gaat eerst, wie 2e, etc.
Vervolgens zal hier een heuse blufstrijd plaatsvinden. Want aangezien het andere team niet weet welk wapen jij hebt, kan je zeggen/bluffen/liegen wat je wil.
Het team met de hoogst gerankten begint. De startspeler daarvan mag iemand van het andere team aanvallen en mag dus liegen over met welk wapen hij dat doet.
Bvb:
Piet post dat hij met het zwaard in zijn linkerhand aanvalt op Els. Hij hoeft daarvoor echter niet perse een zwaard vast te hebben. Het andere team mag echter wel hun twijfel uiten door één persoon van dat team te laten posten dat hij niet gelooft dat de aanvaller inderdaad een zwaard heeft. (zie verder hieronder). Als jullie geen twijfel willen uiten, gelieve dat ook te posten, zodat we verder kunnen.
Als het andere team gepost heeft of ze wel of niet hun twijfel uiten, mag Els posten of ze verdedigt of niet, ze mag kiezen met welke arm. Maar als ze bvb 2 blote handen heeft, mag ze alsnog zeggen “Ik verdedig met mijn schild aan mijn linkerarm”. (sowieso verdedig je best altijd, want als je dat niet doet, word je geraakt en ben je dood)
Het aanvallende team mag nu echter ook twijfel uiten over de verdediging door dit te posten.
Er zijn dus een aantal scenario's mogelijk:
1) Team 1 valt aan. Maar iemand uit team 2 uit hun twijfel over die aanval (dus of het wapen wel echt is wat de aanvaller beweert). Er wordt gekeken wat het echte wapen van de aanvaller is. Als de aanvaller gelogen heeft over zijn wapen, sterft hij onmiddellijk en ligt uit het spel! Maar als het wél het juiste wapen was, dan sterft degene die zijn twijfel geuit heeft onmiddellijk!
2) Als het verdedigende team hun twijfel niet uit, dan wordt het aanvallend wapen niet bekend gemaakt, gaat de aanval gewoon door en post de aangevallen persoon met welke hand hij/zij verdedigt. Verdedigen kan alleen met een schild. Als je niet verdedigt, ben je sowieso dood, dus je verdedigt best altijd. Door bvb te posten 'Ik verdedig met het schild in mijn linkerhand.'
3) Nu mag het aanvallende team hun twijfel uiten (of posten als ze dat niet willen doen). Ook hier telt: als er twijfel wordt geuit wordt bekend gemaakt of de verdediger inderdaad een schild vast heeft. Als het wél een schild was, sterft degene die zijn twijfel geuit heeft. Als het wapen géén schild was, sterft de verdedigende persoon onmiddellijk.
4) Als niemand zijn twijfel uit, krijgt de aangevallen persoon één wonde. Een schild kan slechts 3 wonden incasseren. Als je al 3 keer gepost hebt dat je met het schild in je linkerhand verdedigt hebt en je hebt 3 keer een wonde gekregen, kan je daarmee dus niet meer verdedigen!
En daarna is het de beurt aan de volgende in het andere team.
Voorts gelden volgende regels:
- De teams vallen dus om en om aan, in volgorde van de op voorhand doorgegeven volgorde. Die volgorde wordt ook bekend gemaakt aan beide teams.
- Als je in je beurt niet wil aanvallen, mag je passen. Dan gaat de beurt weer naar je tegenstanders.
- Als elke speler een beurt gehad heeft, is er één ronde gespeeld en verandert het startteam. Dus in de eerste ronde mag Maximus beginnen en de 2e ronde Magnus.
- Het spel gaat door totdat een koning vermoord is. Het team dat de koning van het andere team weet te vermoorden, wint. Elk lid van dat team krijgt 1 munt en bovendien heeft dit zijn doorslag in de rankingopdracht. Het winnende team in het duodoolhof krijgt de meeste punten, maar degene in dat duo wiens team deze opdracht gewonnen heeft krijgt dan 10 punten en degene wiens team deze opdracht verloren heeft, krijgt 9 punten. En zo verder t/m het verliezende duo in het duodoolhof, waar degene die hier in het winnend team zat 2 punten krijgt en degene in het verliezend team 1 punt. Beide opdrachten zijn dus heel belangrijk voor de ranking!