Ik vermoed dat er heel veel meer in de introductie van de kandidaten verborgen zit dan dat je op het eerste moment zou denken.
Wat mij het meeste opvalt, is de zin van Art, als hij begint aan de introductie:
"Ik heb hier uitgebreide dossiers, die krijg je straks ook mee, maar ik
noem ze even [refererend aan de kandidaten], en ik zal ook vertellen wat ze waarschijnlijk al
over jou weten..."
Dit zinnetje bleef door mijn hoofd spoken.
Vooral omdat er bij zo'n lange introductie van het spel en kandidaten ook iets te speuren moet zitten voor de Molloten natuurlijk
...
Ik ben daarom gaan letten op het vertelperspectief van Art. Bij alle kandidaten gebruikt hij namelijk een directe vorm om de kandidaat te omschrijven "Ze is", "hij is"...
Behalve bij Airen, hier gebruikt hij een indirecte vorm om haar typische eigenschappen te benoemen, en dus wat de kandidaten al
over haar weten.
Dit doet hij in mijn ogen omdat zij tegenover hem zit, het zou immers raar zijn om dan te zeggen "zij is".
Uiteraard is het onmogelijk om de woorden "jij bent" de gebruiken, vandaar de indirecte vorm van omschrijven.
Bijvoorbeeld "Mensen willen geen spelletjes meer met haar spelen"...in mijn ogen dus een mooie subtiele hint.
Als je vervolgens op de houding en gebaren van Art gaat letten, valt het op dat hij, zoals dat gebruikelijk is bij een voordracht, gebruik maakt van zijn handen. Hij laat soms pauzes vallen en benadrukt dingen door zijn hand naar buiten te bewegen. Wat echter opvalt is dat hij, wanneer hij Airen omschrijft, zijn hand rechtdoor naar voren steekt en rechtdoor naar voren kijkt. Hier lijkt hij Airen, rechtstreeks toe en aan te spreken. Dit gebeurt niet (of niet zo nadrukkelijk) bij de andere kandidaten!
Verder laat hij, uitsluitend bij Airen, een pauze vallen ná de voornaam.
Dit kon voor mij twee dingen betekenen...
Hij zegt eerst "ik benoem ze even", hij benoemt vervolgens negen kandidaten met naam en toenaam en de Mol spreekt hij rechtstreeks aan ("Airen...") om het verschil met de andere aan te stippen.
Maar belangrijker, hij lijkt zijn voordracht te beginnen met "Airen..." en te eindigen met de zin "...dat zijn de tegenstanders"
Bovendien liggen de jokers met de Mol logo's bij Airen's dossier...