Joop Daalmeijer, netcoördinator van Nederland 2, is het niet eens met de wijze waarop AVRO-directeur Gerben Eggink zich heeft uitgelaten over de verplaatsing van de Amerikaanse ziekenhuisserie ER naar Nederland 2.
Op vrijdag 28 januari jl. werd ER op Nederland 3 onderbroken in verband met een tijdelijke programmawisseling en dat leverde volgens de AVRO veel klachten op en de AVRO eiste een beter uitzendtijdstip. Donderdag meldde de AVRO dat ER wordt verplaatst naar de zondagavond op Nederland 2.
Gerben Eggink reageerde: "We hopen dat we de kijkers hiermee tevreden kunnen stemmen en ook dat de trouwe fans van ER de afleveringen op het nieuwe tijdstip weer weten te vinden en te waarderen. Het was en is voor de AVRO een hele principiële zaak om (mede)zeggenschap en duidelijkheid te hebben en te houden over de programmering van onze AVRO-programma’s en -series. Mede in het belang van de kijkers hebben we er alles aan gedaan om voor ER een betere plek en een beter uitzendtijdstip te realiseren en de continuïteit van de serie te bevorderen."
Op Mediakrant reageert Joop Daalmeijer op deze uitspraak:
"Ik zou het bijzonder op prijs stellen als je aan alle trouwe kijkers van ER en de AVRO vanaf nu zou willen melden dat de verplaatsing een gezamenlijke actie is van de netcoördinatoren N2 en N3. En dat de TROS op N2 plaats heeft gemaakt voor de serie, door een TROS-programma tijdelijk uit het schema te halen. De inspanning van de AVRO bestond slechts (alle prachtige uitspraken over principes en medezeggenschap ten spijt) uit het heel kort reageren op een voorstel van mijn kant. De AVRO-tekst was:
'Wat mij betreft is dat prima, ook al omdat de AVRO in het kader van het verbeterde thuisnetmodel tóch zoveel mogelijk naar Ned. 2 moet. Voor zover ik kan nagaan, heeft dit geen nadelige gevolgen voor de andere netbespelers. Maar het lijkt me zinnig als de netcoördinatoe dat nog even bij de andere bespelers van Ned. 2 checkt.'
De laatste toevoeging was overigens overbodig, omdat de mail waarop door de AVRO gereageerd werd ook verzonden was aan de TROS. Het zou beter zijn als je je wat minder op de borst zou kloppen in het kader van deze verplaatsing. Alsof jij dat hebt bewerkstelligd. Dat is namelijk klinkklare onzin en opsnijderij. Het staat leuk naar buiten en naar het AVRO-bedrijf verbetert het wellicht je positie nog meer, maar het heeft met de harde werkelijkheid niks te maken.
http://mediakrant.web-log.nl