Op de eerste plaats, Baziel: ik ben zowel virtueel als in werkelijkheid niet de oudste hier op het forum, maar dat mag de pret niet drukken.
Wat een moeilijk thema is dit, zeg. Toch waag ik mij eraan. Mijn mening wordt soms weleens in twijfel getrokken, ben ik wel opreht in wat ik zeg, enzo. Ik kan iedereen verzekeren, dat dat laatste toch echt het geval is. Ik hoor die dingen om mij heen, en kan het niet altijd over me heen laten komen zonder erop te reageren. Maar dit terzijde.
Het kapitalisme is een omvangrijk en breed begrip. Het is te koppelen aan inflatie en onze materialistische manier van denken. Iedereen wil een zo groot mogelijk huis, auto (liefst twee van beide), merkkleding, en zo vaak en zo ver mogelijk op vakantie gaan als mogelijk.
Ik zeg dan: waarom kan het niet een klein beetje minder allemaal? Zo is er geld voor iedereen, te eten voor iedereen, en luxe voor iedereen. Waarom moet een gemeentesecretaris van Den Helder jaarlijks 79000 euro opstrijken, terwijl hij al 10 jaar thuis zit? Die man moet zich doodschamen. Als dat soort uitwassen wordt aangepakt, en dan bedoel ik: hard aangepakt, dan is er ook geld voor gemeenschappelijke dingen, waar iedereen iets aan heeft.
Vaak wordt de schuld van alles wat er mis is in een land, afgeschoven op ''de'' buitenlanders. Gemakkelijk, vooral als je de mening napapagaait van anderen, zonder je erin te verdiepen wat de werkelijke oorzaak is.
Natuurlijk zullen buitenlanders betrokken zijn bij misstanden, maar dat is niet de hoofd-oorzaak van alle ellende. Als je als autochtoon een misdrijf begaat, valt het minder op, dan dat je zoiets als allochtoon doet. Dan wordt de hele gemeenschap erop aangekeken. natuurlijk: een marokkaan of turk die een ander neersteekt, moet hard worden aangepakt, maar een autochtoon ook!
Stel, dat Pim Fortuyn gelijk zou hebben gekregen. Stel: alle allochtonen zouden naar het land van hun oorsprong moeten terugkeren. Welke problemen zouden daarmee worden opgelost?
Woningnood, werkloosheid?
Niets van dat alles. In Nederland wonen 1,6 miljoen mensen van niet Nederlandse afkomst. Dan tel ik ALLE nationaliteiten mee, ook een Belg is immers allochtoon, al wordt zoiets gemakshalve vergeten. als er 1,6 miljoen mensen weg moeten, neemt de bevolking dan af met datzelfde getal? Nee. Want wat denken jullie dat die 200 ''buitenlanden'' gaan doen met hun inwoners van Nederlandse afkomst? Juist: terug naar Nederland, op dezelfde voorwaarden die ons land in de ogen van Pim Fortuyn zou moeten hanteren om de buitenlanders uit Nederland weg te krijgen. Ongeacht of ze nu 1e, 2e of 3e genaratie zijn, ongeacht of ze over de grens een bestaan hebben opgebouwd.
Raad eens hoeveel mensen van Nederlandse afkomst er in het buitenland wonen? Dat zijn er bijna 2 miljoen. Simpel gezegd: als die maatregel genomen gaat worden, moet er op zeer korte termijn woonruimte gezocht worden voor 400.000 mensen.
Werkloosheid opgelost? Vergeet het maar. Want die 2 miljoen mensen, die zullen hier opnieuw een bestaan moeten opbouwen, en dus een baan moeten zien te vinden. En wie zegt dat de beschikbare banen ingevuld kunnen worden door de teruggekeerde Nederlanders? Anders gezegd: mensen zullen hier OF iets heel anders moeten gaan doen, of ze belanden hier in de bijstand.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de westerse samenleving, die haar welvaart mede te danken heeft aan het harde werken van (met name) de turkse, marokkaanse, en italiaanse beroepsbevolking die met open armen werd ontvangen in de jaren 50, 60 en 70 van de 20e eeuw. Toen waren ze goed genoeg om het smerige werk van ons over te nemen. Daar waren wij zelf te beroerd voor. Nu het ons allemaal goed gaat, is het in mijn ogen ''not done'' de harde werkers van toen bij het grof vuil neer te zetten.
Tegenargument zal zijn: die gelukszoekers van tegenwoordig, wat doen we daarmee?