Auteur Topic: Samenlevingsvormen  (gelezen 3249 keer)

Offline Baziel

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt...
Samenlevingsvormen
« Gepost op: 4-10-2003, 16:15:34 »
Naar aanleiding van de gebeurtenissen bij de Fordfabriek in Genk waar zo'n 7000 tot 9000 mensen hun baan verliezen( waaronder ook een aantal Nederlands Limburgse grensarbeiders ) omwille van winst / rendement / resultaat wil ik eens vragen wat jullie vinden van het huidige maatschappelijk systeem.

Het huidige, kapitalistische systeem is volgens mij een systeem dat langzaam maar zeker onze samenleving aan het vernietigen is.

Hebben jullie daar een duidelijke mening over, nog nooit over nagedacht, geen interesse voor omdat het allemaal boven jullie hoofd wordt beslist ?...
Laat het hier eens horen !

Het is geen makkelijk,lichtvoetig topic maar ik denk dat die er hier al voldoende zijn.
Bedoeling is van een een discussie los te weken, vooral met de jongeren (maar ook met de ouderen uiteraard, Jos ;) ) over hoe mensen hier onze maatschappij in de toekomst zien evolueren.
« Laatst bewerkt op: 4-10-2003, 16:22:15 door Baziel Flauwtie »
En niets lijkt wat het is...

Offline Gone

• Forumlid
Re:Samenlevingsvormen
« Reactie #1 Gepost op: 4-10-2003, 16:23:08 »
He Baziel,

Is je vraag niet te algemeen: het systeem in zijn geheel, de samenleving in zijn geheel: dat is nogal groot.. en is het dan niet appels met peren vergelijken?

Ik ben een echte kapitalist: denk dat het naast vette jaren echter ook voor magere jaren kan zorgen, maar dat het niet zijn weerslag heeft op de samenleving. De samenleving en kapitalisme kunnen heel goed naast elkaar bestaan, mits de mensen ook de menselijkheid erin willen houden. Zolang er nog iemand voor mijn zwangere persoontje opstaat in de trein, ik voor andere mensen nog de deur openhoudt of vriendelijk hallo zeg op straat, er vrijwilligerswerk wordt gedaan, er om andere mensen wordt gedacht en er nog oprechte emoties in de wereld zijn, denk ik niet dat kapitalisme daar iets mee te maken heeft.

Ook ik word binnenkort op straat gezet vanwege kostenefficientie vs. rendement. Jammer, maar ik heb een aantal heel goede jaren gehad bij het betreffende bedrijf en heb er altijd uit kunnen halen wat erin zat. Betekent dus dat ik financieel ten volle heb genoten van het kapitalistische systeem, terwijl ik er vrienden aan over heb gehouden die ik in mijn huidige samenleving niet kan, wil en ga missen.

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 4-10-2003, 16:43:17 »
He Baziel,

Is je vraag niet te algemeen: het systeem in zijn geheel, de samenleving in zijn geheel: dat is nogal groot.. en is het dan niet appels met peren vergelijken?

Ik denk het niet Sammy. Het soort van maatschappelijk systeem heeft volgens mij een sterke invloed op eenieders persoonlijke leefwereld.

Kijk bvb maar naar het Rusland van voor en na de val van de Berlijnse Muur.
Vroeger hadden de Russen allemaal niet veel, maar voldoende om goed maar eenvoudig te leven. Nu hebben een zeer klein aantal Russen een enorme weelde maar een zeer groot aantal Russen niks, maar dan ook totaal niks meer.
Ook hier bij ons in het Westen stijgen de armoedecijfers angstwekkend, met rechtstreeks daar aan gekoppeld de misdaadcijfers.

Regeringen krijgen het steeds moeilijker om de de opgelegde budgettaire marges te halen en besparen eerst bij de zwakste groepen.
Die kunnen immers het minste weerstand bieden...

Bedrijven ontslaan tegenwoordig al personeel omdat hun winst niet genoeg is , niet omdat het slecht gaat met het bedrijf. Is dat nog normaal ?

Ik denk dat dat allemaal dingen zijn die hier gerust aan bod mogen komen in de discussie.
Daarenboven, hoe ruimer je de grenzen legt, hoe meer ideeën er aan bod kunnen komen, en dat kan alleen maar bevorderlijk zijn lijkt mij...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 4-10-2003, 18:49:02 »
Op de eerste plaats, Baziel: ik ben zowel virtueel als in werkelijkheid niet de oudste hier op het forum, maar dat mag de pret niet drukken.

Wat een moeilijk thema is dit, zeg. Toch waag ik mij eraan. Mijn mening wordt soms weleens in twijfel getrokken, ben ik wel opreht in wat ik zeg, enzo. Ik kan iedereen verzekeren, dat dat laatste toch echt het geval is. Ik hoor die dingen om mij heen, en kan het niet altijd over me heen laten komen zonder erop te reageren. Maar dit terzijde.

Het kapitalisme is een omvangrijk en breed begrip. Het is te koppelen aan inflatie en onze materialistische manier van denken. Iedereen wil een zo groot mogelijk huis, auto (liefst twee van beide), merkkleding, en zo vaak en zo ver mogelijk op vakantie gaan als mogelijk.

Ik zeg dan: waarom kan het niet een klein beetje minder allemaal? Zo is er geld voor iedereen, te eten voor iedereen, en luxe voor iedereen. Waarom moet een gemeentesecretaris van Den Helder jaarlijks 79000 euro opstrijken, terwijl hij al 10 jaar thuis zit? Die man  moet zich doodschamen. Als dat soort uitwassen wordt aangepakt, en dan bedoel ik: hard aangepakt, dan is er ook geld voor gemeenschappelijke dingen, waar iedereen iets aan heeft.

Vaak wordt de schuld van alles wat er mis is in een land, afgeschoven op ''de'' buitenlanders. Gemakkelijk, vooral als je de mening napapagaait van anderen, zonder je erin te verdiepen wat de werkelijke oorzaak is.

Natuurlijk zullen buitenlanders betrokken zijn bij misstanden, maar dat is niet de hoofd-oorzaak van alle ellende. Als je als autochtoon een misdrijf begaat, valt het minder op, dan dat je zoiets als allochtoon doet. Dan wordt de hele gemeenschap erop aangekeken. natuurlijk: een marokkaan of turk die een ander neersteekt, moet hard worden aangepakt, maar een autochtoon ook!

Stel, dat Pim Fortuyn gelijk zou hebben gekregen. Stel: alle allochtonen zouden naar het land van hun oorsprong moeten terugkeren. Welke problemen zouden daarmee worden opgelost?
Woningnood, werkloosheid?

Niets van dat alles. In Nederland wonen 1,6 miljoen mensen van niet Nederlandse afkomst. Dan tel ik ALLE nationaliteiten mee, ook een Belg is immers allochtoon, al wordt zoiets gemakshalve vergeten. als er 1,6 miljoen mensen weg moeten, neemt de bevolking dan af met datzelfde getal? Nee. Want wat denken jullie dat die 200 ''buitenlanden'' gaan doen met hun inwoners van Nederlandse afkomst? Juist: terug naar Nederland, op dezelfde voorwaarden die ons land in de ogen van Pim Fortuyn zou moeten hanteren om de buitenlanders uit Nederland weg te krijgen. Ongeacht of ze nu 1e, 2e of 3e genaratie zijn, ongeacht of ze over de grens een bestaan hebben opgebouwd.

Raad eens hoeveel mensen van Nederlandse afkomst er in het buitenland wonen? Dat zijn er bijna 2 miljoen. Simpel gezegd: als die maatregel genomen gaat worden, moet er op zeer korte termijn woonruimte gezocht worden voor 400.000 mensen.

Werkloosheid opgelost? Vergeet het maar. Want die 2 miljoen mensen, die zullen hier opnieuw een bestaan moeten opbouwen, en dus een baan moeten zien te vinden. En wie zegt dat de beschikbare banen ingevuld kunnen worden door de teruggekeerde Nederlanders? Anders gezegd: mensen zullen hier OF iets heel anders moeten gaan doen, of ze belanden hier in de bijstand.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de westerse samenleving, die haar welvaart mede te danken heeft aan het harde werken van (met name) de turkse, marokkaanse, en italiaanse beroepsbevolking die met open armen werd ontvangen in de jaren 50, 60 en 70 van de 20e eeuw. Toen waren ze goed genoeg om het smerige werk van ons over te nemen. Daar waren wij zelf te beroerd voor. Nu het ons allemaal goed gaat, is het in mijn ogen ''not done'' de harde werkers van toen bij het grof vuil neer te zetten.

Tegenargument zal zijn: die gelukszoekers van tegenwoordig, wat doen we daarmee?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #4 Gepost op: 4-10-2003, 18:57:13 »
Het is maar wat je onder gelukszoekers verstaat. Natuurlijk is het zo, dat er heel wat misbruik is gemaakt van de open grenzen binnen de EU. Maar dat is die mensen niet te verwijten, had de grenscontrole in stand gehouden, dan was het probleem er niet, of veel minder geweest.

Wat zouden jullie doen, als je kon kiezen uit een kwijnend bestaan in je geboorte-omgeving, of een kans op een beter leven elders op deze wereld? Jullie hebben jullie geboorteplek toch niet zelf uitgekozen? Of zijn er onder de forummers mensen, die zouden zeggen: als ik zelf zou mogen kiezen tussen armoede en een kans op enige welvaart, dan kies ik voor de armoede in een kansloze samenleving?

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Ik heb de wijsheid niet in pacht. Ik heb niet voor elk probleem een oplossing. Maar ik denk wel na over hoe het beter kan. Ik loop in ieder geval niet blindelings achter populistische orakels aan, zoals in Oostenrijk Jorg Haider, de belgische gladjanus Philip de Winter, of in Nederland Pim Fortuyn. Met Pim Fortuyn bedoel ik in dit verband zijn ruzieënde achterban, de LPF. Dat die man om zijn ideeën het loodje heeft gelegd, is immers niet goed te praten.

Overigens lijkt het zo alsof ik hier op mijn eigen bericht reageer. Dat is niet zo: het systeem gaf aan, dat het bericht te lang was om te plaatsen, dus ik heb het gesplitst. Natuurlijk zal niet iedereen het met mij eens zijn. Ik dring ook niemand op om hetgeen ik schrijf, als absolute waarheid aan te nemen, het is slechts mijn mening.
« Laatst bewerkt op: 4-10-2003, 19:00:23 door bodejosm43 »

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 4-10-2003, 19:51:35 »
Zoals ik al zei, Jos, het is inderdaad geen makkelijk topic.

Maar ik geloof er niet in dat de jeugd die hier rondhangt geen mening heeft over zoiets belangrijk als hun eigen toekomst.
De dooddoener dat de jeugd alleen geïnteresseerd is in sex, drugs en rock&roll weiger ik te geloven.
Ik geloof ook niet dat het allemaal verwende nesten zijn die het veel te goed hebben omdat hun ouders hen verwend hebben.
Zoals hier en daar al eens beweerd wordt.

Wat betreft het kapitalisme wil ik hier even definiëren wat een kapitalist is.
Een kapitalist is iemand die stemgerechtigde kapitaalsaandelen bezit van een bedrijf en daardoor medebepalend is voor de koers die dat bedrijf gaat varen.

Die groep van mensen is zeer klein, en vaak komen in grote holdings ( die een groot aantal bedrijven en bedrijfjes omvat ) dezelfde namen terug achter de schermen.
Die mensen beschikken naast over massa's geld ( ordegrootte van miljarden euro's ) ook over zeer veel macht en politieke invloed.
Zij bepalen dus ook voor een deel welke koers een land zal varen.
En ook of mensen werk, inkomen en alle daar bij behorende levenskwaliteit zullen hebben.
Maar wat mij het meeste stoort is dat zij, omdat ze niet genoeg winst hebben zo maar die mensen zonder boe of ba op straat zetten die vele jaren van hun leven hebben gegeven aan het bedrijf en voor de winsten hebben gezorgd. En nu gewoon koelbloedig bij het huisvuil gezet worden.

Verder ben ik het volledig eens met jouw scherpe maatschappelijke analyse,Jos, onder andere ook die van het vreemdelingenprobleem.
Meer nog, een Franse, een Nederlandse en een Duitse socioloog hebben in Europese opdracht een analyse gemaakt van de vergrijzing in West-Europa.
Resultaat was dat ze tot de slotsom komen dat in de tijdspanne van de volgende 20 jaar er 25 miljoen immigranten in West-Europa moeten toegelaten worden, die dan ook nog allemaal werk moeten hebben, om ons huidig pensioenstelsel te kunnen blijven financieren.
Toen ze hun rapport voorstelden aan Europese politici werd het onder tafel geveegd omdat geen enkele politicus dat in zijn thuisland verkocht zou krijgen...

Of hoe kortzichtigheid zal leiden tot sociale drama's op lange termijn...

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #6 Gepost op: 4-10-2003, 20:02:48 »
Kdenk ten eerste dat je verkeerd denkt, Baziel. Het zit hem er vooral in dat jongeren op school al worden geacht 'serieus' te zijn en dus nemen we het er van in onze vrije tijd.

Ik zal eerlijk zijn, ik vrees de toekomst totaal niet. Economische achteruitgang, als je het indexcijfers ziet was Nederland qua economie eerst 120 en nu 110, terwijl Polen bv. 80 is oftewel we gaan er wel op achteruit, maar behalve de echt arme mensen zal het allemaal wel meevallen, het heeft vooral te maken met luxe-problemen, zolang je kunt rondkomen met gas, electriceit, water, een huis, kleding en genoeg voedsel is het leven best te doen. No worries.

Ik denk wel dat door oa de tweede fase de kwaliteit van 'het bruikbare' van een mens achteruit gaat, maar over het algemeen blijft die stijgende lijn van de economie wel door gaan. Misschien krijg ik geen baan (ook al verwacht ik dat niet), van een uitkering kom je ook rond.

Offline Gone

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 4-10-2003, 21:53:00 »
Ik vind het wel een beetje typisch dat deze discussie de kop opsteekt op een moment dat het inderdaad en aantoonbaar slechter gaat met de economie in Europa in het algemeen. Een jaar geleden was het allemaal nog hosanna en nu het net even wat slechter gaat met de portemonnee duikt opeens dit soort kritieken op. Gaan we er niet heel makkelijk aan voorbij dat het de afgelopen jaren wel heeeeel goed is gegaan allemaal en dezelfde 'kapitalisten' dus hebben gezorgd voor een betere levensstandaard?
Natuurlijk lijkt daardoor het verschil ook groter, maar dat is nu juist het probleem met een krimpende economie: op het moment dat er minder geld beschikbaar is wordt er door iedereen (dus ook door huishoudens) bezuinigd en beknibbeld. ALs je het heel erg overdrijft betekent dat weer dat de huishoudens ervoor zorgen dat er in de supermarkten minder winst wordt gemaakt, waardoor er minder vakkenvullers aangenomen kunnen/hoeven worden. Dat is toch gewone markteconomie?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #8 Gepost op: 4-10-2003, 22:22:26 »
Baziel pakt een aktueel probleem aan. Volkomen gelijk. Het is een drama om massaal het werk kwijt te moeten raken, waar je soms al tientallen jaren je brood hebt verdiend.

Ik ken helaas ook figuren die er alles aan doen om maar niet te hoeven werken, en toch iedere keer een dik inkomen daarvoor krijgen. Helaas werkt er zo iemand bij mij op de afdeling. Hij vindt dat hij er niets aan kan doen dat hij zo vaak ziek is. Nou, de artsen hebben hem verboden te drinken en te roken, maar meneer weigert die dingen op te geven. Hij zegt: dan ben ik mijn persoonlijke vrijheid om te beslissen kwijt. En dus belast hij zijn collega's met zijn gedrag.

Dit dus even terzijde. Ik ken de situatie niet bij Ford Genk. Is het zo dat de overheid daar geld stort in een bodemloze put? Of is het de eerste keer dat het daar zo slecht gaat? Sluiting van een dergelijk bedrijf gebeurt niet zomaar, denk ik dan. Hoe ziet het sociaal plan eruit, en wie betaalt dat, waar bestaat dat uit. Dat zijn vragen die gesteld moeten worden. Soms is een werknemer te oud om nog ergens anders te worden ingezet, daar zal een oplossing voor moeten worden gevonden. Het probleem is, dat zelfs de goedkoopste oplossing nog steeds handenvol geld kost. In Zuid Limburg is men er uiteindelijk een beetje bovenop gekomen, veel hoogwaardige industrie, veel opleidingsmogelijkheden, en toch ook veel nieuwe banen.

Het is dus niet zo dat alle 9000 werknemers definitief de ww in moeten, maar daar zal men nu al aan moeten werken, niet pas, als de laatste keer de poort gesloten wordt, dan is het te laat.

Offline Gone

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 4-10-2003, 23:10:59 »
Ik ken helaas ook figuren die er alles aan doen om maar niet te hoeven werken, en toch iedere keer een dik inkomen daarvoor krijgen.

En dat vind ik dan verwerpelijk. Zoals gemeld sta ik binnenkort zelf op de stoep en mag ik op zoek naar een andere baan waar onze fijne minister De Geus mij waarschijnlijk niet bij zal helpen. Maar ik heb 1 groot voordeel: in tegenstelling tot een boel anderen wíl ik graag werken!

Bij veel bedrijven gaat het inderdaad zo slecht dat het aanhouden van personeel geen optie meer is. Vaak hebben deze bedrijven dan al te lang doorgezongen, waarbij de enige kans van het personeel nog is dat er wordt voorzien in een sociaal plan, in plaats van een faillisement. En dan komt Baziel's laatste regel aan bod: kortzichtigheid -> sociale drama's. Ik weet echter niet of het kortzichtigheid is, ik denk dat er bij alle bedrijven die mensen de deur uitzetten echt wel is nagedacht over andere oplossingen. 

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 5-10-2003, 23:43:20 »
En dan komt Baziel's laatste regel aan bod: kortzichtigheid -> sociale drama's. Ik weet echter niet of het kortzichtigheid is, ik denk dat er bij alle bedrijven die mensen de deur uitzetten echt wel is nagedacht over andere oplossingen. 

De kortzichtigheid die ik bedoelde sloeg op de politici.
Zij kijken niet verder dan hun huidige ambtstermijn, tot aan de volgende verkiezing.
 Als een wetenschappelijke studie nu aantoont dat je binnen 20 jaar een gigantisch probleem gaat hebben om de pensioenen nog te kunnen financieren ( en in België is dat, voor zo ver ik weet, nog een veel groter probleem dan in Nederland ) en je veegt die studie gewoon onder tafel omdat je het niet verkocht krijgt in je land en het nog heel ver weg is, wel dan ben je volgens mij ziende blind. Dan ben je echt wel De Mol , maar dan op grote schaal.
Erger nog, ik vind zoiets getuigen van een totale incompetentie als beleidsvoerder.
En dan maar jammeren, bij voorkeur op TV, dat de mensen vervreemden van de politiek en voor extremen gaan kiezen...

Offline idefix

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
« Reactie #11 Gepost op: 6-10-2003, 09:43:29 »

ik denk dat er bij alle bedrijven die mensen de deur uitzetten echt wel is nagedacht over andere oplossingen. 

Dat zal wel, maar de reden waarom ze mensen op straat zetten is niet omdat het nodig is voor het voortbestaan van het bedrijf.
Aan het begin van het jaar worden aan de aandeelhouders jaarplannen voorgelegd en onvermijdelijk staat daar in dat er het komend jaar meer winst gemaakt wordt dan het jaar ervoor. Als die extra winst in het geding komt worden er mensen op straat gezet en daar heeft Baziel het volgens mij over. Ik erger me daar zelf ook groen en geel aan.
Alleen om een paar bobo's tevreden te stellen met nog rooskleuriger cijfers dan het jaar ervoor moeten trouwe werknemers daarvoor boeten.
en dat is inherent aan het kapitalistisch systeem. Meer winst en het jaar erop nog meer winst
En het management maar bonussen en riante salarisverhogingen opstrijken.

Ik vind dat de overheid daar wat aan zou moeten doen.

we're back :(

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #12 Gepost op: 6-10-2003, 21:27:16 »
Juist, idefix. Te beginnen met figuren als Moberg (waar hebben we die naam meer gehoord, de enige zweed die maar al te graag ja zegt tegen een hele stapel euro's).

Of zo'n figuur als Jan Timmer: de man kreeg als adviseur een DAG-salaris, waar anderen twee maanden hard voor moeten werken. En dan zegt hij nog met een stalen gezicht dat de financiële situatie binnen het te saneren bedrijf harde maatregelen als massa-ontslag rechtvaardig. Laat hem eerst maar eens iets minder opstrijken voor dat aasgier-baantje. Dan geeft hij tenminste nog het goede voorbeeld (hoe noemen ze aasgier ook weer in het engels? VULTURE, een veel betere benaming in dit geval).
« Laatst bewerkt op: 8-10-2003, 07:18:12 door bodejosm43 »

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 7-10-2003, 00:37:14 »
Aan het begin van het jaar worden aan de aandeelhouders jaarplannen voorgelegd en onvermijdelijk staat daar in dat er het komend jaar meer winst gemaakt wordt dan het jaar ervoor. Als die extra winst in het geding komt worden er mensen op straat gezet en daar heeft Baziel het volgens mij over. Ik erger me daar zelf ook groen en geel aan.
Alleen om een paar bobo's tevreden te stellen met nog rooskleuriger cijfers dan het jaar ervoor moeten trouwe werknemers daarvoor boeten.
en dat is inherent aan het kapitalistisch systeem. Meer winst en het jaar erop nog meer winst
En het management maar bonussen en riante salarisverhogingen opstrijken.

Ik vind dat de overheid daar wat aan zou moeten doen.

Dat is inderdaad exact wat ik bedoel, Idefix.
Dat mensen die jarenlang hun ziel uit hun lijf hebben gewerkt om een bedrijf groot te maken van de ene dag op de andere gewoon bij het huisvuil gezet worden, de lieve winstcijfers terwille.
Dat stuit ontzettend tegen de borst.
Niet alleen omwille van het sociale leed dat die gezinnen overkomt, maar ook omdat zeer veel van die mensen meestal in een leeftijd zitten dat ze nog maar zeer moeilijk een nieuwe job kunnen vinden. En het ontslag van 9.000 mensen werkt dubbel : ze moeten kunnen genieten van onze Sociale Zekerheid ( en terecht ) én dragen zelf niet meer bij via hun loonsafhouding tot die zelfde SZ . Dat zijn er 18.000 in 1 klap...
En  het is dan wel de hele maatschappij die opdraait voor de winst van enkele reeds steenrijke aandelenmiljardairs.
"Is dat maatschappelijk nog aanvaardbaar ?" vraag ik me dan wel eens af.

Offline Gone

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 7-10-2003, 12:04:46 »
Dat zal wel, maar de reden waarom ze mensen op straat zetten is niet omdat het nodig is voor het voortbestaan van het bedrijf.
Aan het begin van het jaar worden aan de aandeelhouders jaarplannen voorgelegd en onvermijdelijk staat daar in dat er het komend jaar meer winst gemaakt wordt dan het jaar ervoor.

Dat klopt inderdaad, maar ik blijf ervoor pleiten dat dit niets anders is dan de gewone, normale markteconomie. Heeft in mijn ogen niets te maken met aandeelhouders, maar simpelweg met de te verwachten inhoud van de portemonnee.. of die nu groot is of klein.

Verplaats het naar een kleinere schaal: als jou een salarisverhoging wordt voorgespiegeld, die uiteindelijk niet doorgaat, sterker nog, je moet gaan inleveren, ga je dan besparen of juist meer uitgeven??

Dat ik zometeen ook de stoeptegels mag gaan tellen reken ik de grootaandeelhouders van TPG dan ook niet aan, wel de commercieel account managers die 2 jaar lang nagels hebben gevijld en uit hun neus gevreten, onderwijl geweldige plannen en cijferrapporten de wereld in schoppend. 

Offline idefix

• Forumlid
  • just keep swimming
« Reactie #15 Gepost op: 7-10-2003, 12:24:22 »
het is de graaimentalitei die me tegen de borst stuit. Die mensen staan alleen maar op straat zodat de topmensen NOG meer salaris en bonussen op kunnen strijken.
Als ik een loonsverhoging zou krijgen die direct ten koste zou gaan van de arbeidsplaats van collega's zou ik 'm niet willen. Gesteld dat ik al zoveel zou verdienen dat ik bij god niet zou weten wat ik met mijn geld zou moeten doen (zoals het geval is bij die topmanagers)
Hun kwaliteit van leven gaat er niet op vooruit, ze kunnen zich al alles veroorloven wat ze willen. En om hullie dan nog een beetje meer te geven, moet een gewone werknemer in de WW of bijstand.
Het hoort bij de markteconomie, maar ik vind het menselijk en moreel gezien onverantwoord, en daarom vind ik dat de overheid in zou moeten grijpen.

we're back :(

Offline Baziel

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 8-10-2003, 01:07:00 »
Dat klopt inderdaad, maar ik blijf ervoor pleiten dat dit niets anders is dan de gewone, normale markteconomie. Heeft in mijn ogen niets te maken met aandeelhouders, maar simpelweg met de te verwachten inhoud van de portemonnee.. of die nu groot is of klein.

Een normale markteconomie is volgens mij gebaseerd op vraag en aanbod van producten en diensten en de daar aan verbonden logische prijsevolutie.
Maar op dit ogenblik wordt door de mondialisering van de productiemiddelen, en door de massale intrede van de modale burger in het Beursgebeuren de winsteisen voor bedrijven steeds hoger gelegd. Mindere resultaten ( geen verliescijfers maar het niet halen van de winstprognoses ) worden onmiddellijk afgestraft via de beurskoers.
Om dan nog niet te spreken over mensen als George Soros, een steenrijke beursmakelaar annex goeroe die internationaal bekend werd en in financiële kringen geroemd werd om dat hij er in slaagde om 2 miljard pond te verdienen, enkel en alleen door te speculeren tegen de Bank of England.
2 miljard pond, zo'n slordige 3 miljard euro, die een staatsinstelling verliest aan 1 man...
Wat kan een regering niet doen voor haar bevolking als ze dat geld nuttig gebruikt, denk ik dan.

Citaat
Dat ik zometeen ook de stoeptegels mag gaan tellen reken ik de grootaandeelhouders van TPG dan ook niet aan, wel de commercieel account managers die 2 jaar lang nagels hebben gevijld en uit hun neus gevreten, onderwijl geweldige plannen en cijferrapporten de wereld in schoppend. 

Het zullen nochtans de grootaandeelhouders geweest zijn die de beslissing van jouw ontslag ( spijtig genoeg ) hebben geforceerd.
Dat die account managers medeverantwoordelijk zijn voor de mindere gang van zaken is best wel mogelijk,maar dat kan ik niet beoordelen.

Nochtans was het misschien best mogelijk geweest dat jij je job had kunnen houden als alle collega's samen een beetje zouden ingeleverd hebben.
Maar dan zullen waarschijnlijk die account managers de eersten zijn om dat te weigeren en jou aan de deur te zetten, om hun eigen loon te vrijwaren. Terwijl zij net diegenen zijn die het zich het makkelijkst kunnen permitteren van een beetje af te staan...
En zo is het net hetzelfde met de grootaandeelhouders.

Wil je meer winst ? Ofwel maak je meer winst door hogere verkoopprijzen of meer afzet, ofwel verlaag je je productiekosten. Da's ook een economische wetmatigheid.
Op de verkoopprijzen en de afzet heb je zelf weinig invloed, die pas je aan aan de marktsituatie.
De enige factor die je zelf wel gedeeltelijk in de hand hebt zijn je kosten.
En daar is de personeelskost de makkelijkste weg om te besparen.
Ongeacht de ellende die dat meebrengt voor de betrokkenen...

Offline Gone

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 8-10-2003, 13:08:42 »
Om dan nog niet te spreken over mensen als George Soros, een steenrijke beursmakelaar annex goeroe die internationaal bekend werd en in financiële kringen geroemd werd om dat hij er in slaagde om 2 miljard pond te verdienen, enkel en alleen door te speculeren tegen de Bank of England.
En dat vind ik dan geweldig! Ik vind het eerder stom dat een overheid (die toch ook genoeg slimme mannetjes in dienst zou moeten hebben) niet aan deze mogelijkheid hebben gedacht, sterker nog, dat de BoE dat gat niet heeft afgedicht.. Dan kieper je het toch zelf over de balk??

Wil je meer winst ? Ofwel maak je meer winst door hogere verkoopprijzen of meer afzet, ofwel verlaag je je productiekosten. Da's ook een economische wetmatigheid.
Op de verkoopprijzen en de afzet heb je zelf weinig invloed, die pas je aan aan de marktsituatie.
De enige factor die je zelf wel gedeeltelijk in de hand hebt zijn je kosten.
En daar is de personeelskost de makkelijkste weg om te besparen.
Ongeacht de ellende die dat meebrengt voor de betrokkenen...

Helemaal juist, zo zie ik dat inderdaad ook en mijn enige fout is waarschijnlijk dat ik vind dat dat ook de juiste manier is. Tuurlijk vind ik het heel vervelend voor alle mensen die de dupe worden van dit principe, maar aan de andere kant ben ik ook nog steeds van mening dat deze periode niet al te lang gaat duren en we dus snel genoeg weer meer zullen verdienen dan we verdienen omdat de markt ons weer nodig heeft... Met andere woorden: in de goede tijden profiteren van de mogelijkheden die het kapitalisme je biedt, in de slechte tijden tijdelijk meebuigen met de zorgen.

Moet ik er misschien nog even bijzeggen dat het lijkt alsof ik een makkelijk bemiddelbaar iemand ben, die erop rekent zomaar weer een andere baan te vinden, maar dat is dus bezijden de waarheid: ik heb geen diploma's, alleen heel veel ervaring op heel veel verschillende vlakken, ben ouder dan 30 en heb zometeen een kind...

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #18 Gepost op: 8-10-2003, 13:14:31 »
ik kan hier kort en krachtig over zijn. de geschiedenis leert het ons. aan alle systemen komt vroeg of laat een einde...... :-\

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 8-10-2003, 21:27:34 »
ik kan hier kort en krachtig over zijn. de geschiedenis leert het ons. aan alle systemen komt vroeg of laat een einde...... :-\

Les 1. Hoe maak ik een discussie dood!  :P
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”