Ik denk, dat Mabel sowieso kansloos was, om ooit koningin te (kunnen) worden.
Maar hier heeft de rvd en aivd behoorlijk gefaald. Als de screening goed was verlopen, had het Nederlandse volk volgens mij nooit met Mabel kennisgemaakt als zijnde de verloofde van Johan Friso. Dan was ze, voor het publiek althans, langs een ahterdeurtje ''afgevoerd''. Dan had voor de buitenwereld volgens mij nooit een relatie van welke aard dan ook bestaan.
Ik vond het al vreemd. Van Johan Friso werd jarenlang gezegd dat hij homosexueel was. Door het simpele gegeven, dat hij in het openbaar nooit werd gesignaleerd met een vrouw ''aan zijn zijde''.
Natuurlijk is dat een vooroordeel. Een man zonder partner is niet per definitie homosexueel, evenmin als hij zonder meer heterosexueel is.
Van zijn vader, Claus, werd ook jarenlang gesuggereerd dat hij eigenlijk een voorkeur voor mannen had, en dat hij om die reden jarenlang daaronder gebukt ging. Wat daarvan echt waar is, zullen we nooit te weten komen, van de RVD krijg je dat antwoord niet.
Toch hebben ''de bladen'', waarmee ik even gemakshalve de boulevardpers bedoel, jarenlang foto's gepubliceerd van iemand, waarvan zij beweerden dat het Claus was, die op dat moment homobar's bezocht. Ze kwamen evenwel niet verder dan vage opnames. Meerdere keren heeft de prins een kort geding aangespannen EN gewonnen tegen die pulpjournalisten. Die er echter niet rouwig om waren, want het te betalen bedrag woog niet op tegen de extra omzet die ze met hun edities behaalden toen ze moesten rectificeren. En juist dat vond ik het kwalijke ervan: of ze dat kort geding nu verloren of wonnen, er kwam extra geld in het laadje.
Van Johan Friso werd jarenlang eveneens beweerd dat hij homo was. Ineens was daar Mabel Wisse Smit. Leuke meid, ideale schoondochter, zo werd ze neergezet. Ook Johan Friso werd jarenlang belaagd door de pulp-bladen, ook hij werd ervan beticht (alsof het een misdaad is), dat hij homosexueel zou zijn. Toen Mabel ten tonele verscheen, verstomden ineens die geluiden, en werd ZIJ de nieuwe ''prooi''.
Ik heb al verschillende termen gebruikt voor deze vorm van schrijverij, de term ''riool-journalistiek'' is hier volgens mij het meeste op zijn plaats. De enige manier om dit te stoppen, is om deze bladen (ik noem weleens merknamen, maar doe dat nu dus niet) gewoon niet meer te kopen. Ze zullen dan eens moeten kijken, waar ze hun omzetverlies aan te wijten hebben, en misschien zullen de redacties eens tot de conclusie komen dat ze de manier waarop zij hun ''vak'' uitoefenen, eens grondig moeten wijzigen.
Hiermee zeg ik dus duidelijk niet, dat het de schuld is van deze bladen, dat Mabel nu geen ''reserve-koningin'' meer kan worden. Ik heb in het begin van dit berichtje gezegd: als ze vanaf het prille begin van haar relatie met Johan Friso 100% open kaart had gespeeld, dan hadden wij haar volgens mij nooit gekend, althans: niet als mogelijke koningin.