Spoorwegovergang afsluitingen kunnen ALTIJD dicht. Ze worden namelijk met een electromotortje OPEN gehouden.
In geval van een stroomstoring gaan ze daardoor altijd automatisch dicht dankzij de zwaartekracht. Dit is een veiligheidssysteem.
Als ze niet dicht kunnen, dan zit er iets tussen, dat komt door vandalisme.
Ah, op die manier. Dan zijn ze dus aan beide zijden dicht geweest....
Alleen: dat verklaart in mijn ogen nog steeds niet waarom van Weert naar Eindhoven de trein stapvoets moest rijden, en die in tegengestelde richting op volle snelheid mochten rijden.
Een passerende automobilist zal toch niet kunnen weten aan welke kant de storing zit?
Inmiddels weet ik dat het inderdaad een drog-argument was, Ik sprak straks een NS-medewerker: het had niets met die overwegen te maken, over het hele land waren er namelijk problemen met treinstellen. Ondervond ik op de terugweg ook (trein die niet gesplitst kon worden in Sittard, waardoor die in zijn geheel mee ging naar Maastricht, andersom is me ook een paar keer overkomen........
Eind van het liedje: De NS is niet eerlijk in haar uitleg naar de passagiers toe.