H'veen vecht transfer Delorge naar Ajax aan
16/5/2007 15:11
SC Heerenveen legt zich er niet bij neer dat Laurent Delorge de komende twee seizoenen bij Ajax speelt. De Friezen claimen een mondeling akkoord te hebben met de Belg en willen een uitspraak van de arbitragecommissie.
Heerenveen verkeerde in de veronderstelling zich verzekerd te hebben van de diensten van Delorge. 'Wij verkeerden niet in de veronderstelling, wij wisten het zéker', corrigeert voorzitter Koos Formsma in de nieuwe VI.
'We hadden een mondelinge overeenkomst met Delorge voor drie jaar. Er waren afspraken met hem en zijn zaakwaarnemer gemaakt en de financiële voorwaarden waren ingevuld. Op basis daarvan heeft Delorge vervolgens ook Vitesse afgezegd.'
Heerenveen stond al klaar om het contract te bezegelen. 'Hij zou eerst dinsdag (vorige week, red.) bij ons komen tekenen, toen dat niet doorging zou het donderdag worden. En ineens kwam Ajax er tussendoor fietsen en tekende hij tot onze verbazing in Amsterdam.'
De Friezen vinden de hele gang van zaken niet netjes en willen van de arbitragecommissie in eerste instantie een principiële uitspraak. Ajax gaat verder. 'Als Heerenveen kan aantonen dat het mondeling dan wel schriftelijk een akkoord heeft met Delorge, dan hebben wij dat te respecteren en moet de speler maar naar Heerenveen gaan', aldus technisch directeur Martin van Geel.
Delorge zelf zegt dat het een storm in een glas water is. 'Ik kan me voorstellen dat SC Heerenveen teleurgesteld is nu ik naar Ajax ga. Wij waren met elkaar in onderhandeling, maar er lag geen akkoord', verduidelijkt de hoofdrolspeler. Ajax vindt zichzelf in ieder geval geen partij in het conflict. Zowel Van Geel als coach Henk ten Cate kreeg de verzekering van Delorge en zijn zaakwaarnemer Mo Sinouh dat ze vrij waren om te praten.