Het is lang geleden dat zoveel van mijn vroege-favorieten zo ver in het spel komen. Afgezien van Rupert (en in mindere mate Candice) had ik weinig binding met de kandidaten die tot nu toe van het strijdtoneel zijn verdwenen. De opmerkingen van Kat in het begin van deze aflevering waren zowel droevig als lachwekkend. Ze staat wel erg onzeker in haar relatie met Hayden. Deze laatste ging op een slimme manier om met het dilemma, door de beslissing bij Kat neer te leggen kan hem weinig verweten worden (terwijl het mijns inziens erg duidelijk was dat hij haar plaats niet wilde innemen). Bij de immuniteitsuitdaging had ik overigens niet vreemd opgekeken als Tyson op een slinkse manier had geprobeerd om de boel te saboteren. Met het oog op de naderende samensmelting en de mogelijke hereniging van Aras en Vytas was dit namelijk een ideaal moment geweest voor een afrekening met Aras. Gelukkig heeft hij niet voor deze risicovolle benadering gekozen, hetgeen wederom aangeeft dat Tyson meer geduld dan ooit heeft.
De samensmelting is vooralsnog één groot vraagteken met alle verschillende fracties in ogenschouw: Galang, Tadhana, nieuw Galang, nieuw Tadhana, bloedbanden en de returnee van Redemption Island. Zonder een geliefde aan mijn zijde zou ik proberen om zo snel mogelijk de bloedbanden te verbreken. Niet alleen omwille van de kracht van de bloedbanden maar ook omdat daarmee twee voormalige winnaars weg te spelen zijn. Bovendien is het relatief gemakkelijk om de anderen te overtuigen van het gevaar van de bloedbanden. De individuen hebben de overhand als John terugkeert en de koppels als Laura M. terugkeert (Laura B is zo goed als kansloos gezien de volgende uitdaging). Alles wijst erop dat de lijnen volgende week in het zand getekend gaan worden.