Ik, als hele trotse Limburgse, kan dit soort opmerkingen natuurlijk niet zomaar aan me voorbij laten gaan:
Nou ja zeg! Dat is appels met peren vergelijken! Waarom doe je Brabant en Limburg niet bij elkaar, zijn toch allemaal reserve-Belgen (oeh, ik krijg zometeen wat commentaar over mij heen ben ik bang )
EEJ!!! Dat laat ik me zomaar niet zeggen! Dat je Limburgers reserve-belgen noemt, ok, maar wij Brabanders zijn geen reserve-belgen!!!
Hoe komt iedereen toch bij dat 'reservebelgen'? Wat hebben wij Limburgers nu meer gemeen met de Belgen als jullie 'Hollanders'? En 'jullie dialect lijkt op de Belgische taal' is echt 'n heel zwak antwoord, want dat klopt voor geen kanten. Volgens mij zien jullie ieder taaltje dat iets anders is dan dat van jullie al als buitenlands en zijn we daardoor gebombardeerd tot 'reservebelgen'. En dat terwijl 't Limburgs net zoveel anders is als 't Belgisch als dat 't anders is als 't Nederlands. Wij Limburgers zijn gewoon 'n hele bijzondere groep mensen, die meer talen beheersen als jullie Hollanders. (wij spreken immers zowel beschaafd Nederlands als dialect)
Verder leuk initiatief die WIDM dag. Helaas kan ik waarschijnlijk beide dagen niet. Aan de (voorlopige) uitslag van de poll te zien, hoef ik niet te verwachten dat 't hier erg in de buurt zou worden gehouden. En aangezien ik in beide weekenden al vanalles te doen heb, zal 't me dan niet lukken om tussendoor ook nog daarheen te reizen. :-\