Auteur Topic: Het wandel-topic/voorheen de Nijmeegse vierdaagse  (gelezen 1379 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Het wandel-topic/voorheen de Nijmeegse vierdaagse
« Gepost op: 18-07-2003, 20:53:42 »
Welke forummers hebben de afgelopen dagen meegedaan aan de 87e editie van dit wandelevenement bij uitstek?
Heb je de eindstreep op de Via Gladiola gehaald, of heb je voortijdig je wandelschoenen aan de wilgen moeten hangen?

Vertel hier over je ervaringen, als je de energie al voor hebt. Wat zou je een volgende keer anders doen, of juist niet?

Wie heeft er eerder meegedaan, of heeft er iets leuks over te vertellen? Misschien kom je wel uit Nijmegen, en sta je vaker aan de kant om de wandelaars aan te moedigen. Kortom: al  het leuke (rand-)nieuws over het evenement is hier welkom.

Edit: naam topic veranderd omdat het misschien beter algemeen kan worden gehouden. Alles dat met (sportief) wandelen te maken heeft, kan op deze manier dus een plaatsje hier krijgen.

« Laatst bewerkt op: 20-07-2003, 12:01:24 door bodejosm43 »

Lowprofile

• Gast
Re:De Nijmeegse vierdaagse
« Reactie #1 Gepost op: 19-07-2003, 09:03:44 »
Nou, ik heb NIET meegedaan. We gaan wel graag wandelen, maar 4 dagen non-stop is wat teveel van het goede.
We gaan dan ook liever wandelen waar het rustiger is, niet zo'n hele massa voor en achter je.

Hier in België heb je ook zo van die tochten: de dodentocht, de 100 km van ... en het eerste weekend van september, hebben we hier 'De gordel' dat is een wandel- en fietstocht rond Brussel.

Wie heeft er wel eens overwogen (of gedaan) om een Europese GR af te lopen ?
GR staat voor 'Grande Route' of 'Grande Randonnée' en het zijn wandelpaden die door heel Europa lopen. Misschien heb je wel eens van die rood/witte strepen gezien op bospaden die die GR's aangeven.

Offline elise is de mol

• Winnaar ER-pool 2003
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 19-07-2003, 09:27:06 »
Ik heb niet meegedaan aan de Nijmeegse vierdaagse, maar wel aan de Drentse fiets4daagse, vorige week

"Fear of a name only increases fear of the thing itself." "Je jure solennellement que mes intentions sont mauvaises."

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #3 Gepost op: 19-07-2003, 10:49:20 »

Wie heeft er wel eens overwogen (of gedaan) om een Europese GR af te lopen ?
GR staat voor 'Grande Route' of 'Grande Randonnée' en het zijn wandelpaden die door heel Europa lopen. Misschien heb je wel eens van die rood/witte strepen gezien op bospaden die die GR's aangeven.
Zijn dat niet de routes die gebaseerd zijn op de routes die ons klein manneke (napoleon) ooit met zijn legers heeft afgelegd? Ik meen dat je op die manier van Nice naar Moskou kon lopen, of vergis ik mij?

De vraag was overigens iets te vertellen over de nijmeegse vierdaagse...............

« Laatst bewerkt op: 19-07-2003, 10:49:40 door bodejosm43 »

Lowprofile

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-07-2003, 10:22:56 »
Zijn dat niet de routes die gebaseerd zijn op de routes die ons klein manneke (napoleon) ooit met zijn legers heeft afgelegd? Ik meen dat je op die manier van Nice naar Moskou kon lopen, of vergis ik mij?
Geen idee of het van Napoleon afstamt. Er zijn 2 vrij bekende GR's: dat is de wandelroute naar "Saint-Jacques de Compostelle" in het puntje van Spanje (de Nederlandse of spaanse naam ontsnapt me even) en dan de GR die dwars door Corsica trekt.
Maar met GR's kan je werkelijk kris-kras door Europa lopen. Dat is dus niet enkel Moscou en Nice, maar ook Engeland, Scandinavie, Italie, enz.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #5 Gepost op: 20-07-2003, 11:37:05 »
Aangezien er niet veel vierdaagselopers reageren, lijkt het me handiger om dit topic dan maar om te dopen tot het wandel-topic, zo kunnen ook anderen hierop reageren.

Dan voeg ik er zelf ook maar iets aan toe:

Ik heb ooit de Kennedy-mars gelopen. Ongetraind, zoals de oorspronkelijke bedoeling was. Dat was in 1986. De keer daarna, in 1987, had ik wel getraind, en viel ik uit.

De mars ontleent zijn naam aan een uitspraak van president Kennedy. Hij zei dat de "hedendaagse jeugd" conditioneel niet meer in staat zou zijn 50 mijl (lees: 80 kilometer) binnen 20 uur te voet af te leggen. Zijn broer Robert nam de uitdaging op, en liet zien dat dat weldegelijk kon.

In Sittard nam in de vroege jaren 60 Ad van der Loo  deze uitdaging aan, en toog met enkele studiegenoten op pad. Het werd een jaarlijks evenement, en met een onderbreking van 1 editie vanwege de MKZ-crisis, heeft men er dus al 41 wandelingen op zitten. Het evenement trekt jaarlijks nog vele duizenden deelnemers, en er heerst langs de kant en tijdens de wandeling net zo'n gemoedelijke sfeer als bij de vierdaagse. Vooral de binnenkomst in Sittard is iedere keer weer een feest.

Er zijn natuurlijk meer Kennedymarsen, waaronder die in Someren, waar je om 22.00 uur van start gaat, en aldus een groot deel door de nacht loopt. Alle Kennedymarsen hebben hun eigen charme.

Het maakt helemaal niet uit hoe het weer is, je past je kleding er gewoon op aan. Toen ik hem liep, was er regelmatig een regenbui, maar als je met een leuk groepje mensen op pad bent, voel je die regen nauwelijks.

« Laatst bewerkt op: 20-07-2003, 11:37:32 door bodejosm43 »

Offline Timss

• Forumlid
Re:Het wandel-topic/voorheen de Nijmeegse vierdaagse
« Reactie #6 Gepost op: 21-07-2003, 20:00:26 »
Ik heb nooit de wandel-vierdaagse gelopen.
En misschien ooit wil ik hem nog wel lopen.
Vaak lopen we 1 x in de maand ofsow een x 10km
maar als je echt de wandelvierdaagse wilt lopen moet je denk ik wel meer trainen dan 1x 10km in de maand ;) ;)

Offline Poekie

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 24-07-2003, 22:56:12 »
Oh grappig ja, de Kennedymars, die heb ik ook een keertje gelopen. Zo grappig vond ik dat op het moment zelf trouwens niet  ;D
Als ik niet zo kapot was geweest bij binnenkomst in Sittard, had ik het misschien wel leuk gevonden, maar op dat moment zakte ik toch enigszins in elkaar.

Het betrof dan ook geen 'vrijwillige' wandeling, maar een keiharde weddenschap, waarvoor ik graag liep. Kreeg van mijn sympathieke vader een vakantie aangeboden als ik hem uitliep, aangezien ie er toch van overtuigd was, dat ik dat niet ging redden  ;D

Wel dus, en wat heb ik tijdens die vakantie gedaan? Weer gewandeld, maar nu wel lekker door de Andes

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #8 Gepost op: 25-07-2003, 13:59:58 »
Wanneer is dat dan geweest? Ik was ook helemaal nix waard, de dag erna, alsof ik een zware kater had, terwijl ik geen druppel alcohol achter de kiezen had. Maar het is geen inspanning die erg gevaarlijk is. Een blaar kan pijnlijk zijn, maar als je die goed liet verzorgen (in de GROTE HEGGE in Thorn), dan was er niets aan de hand. Op dat momenet zit je op 52 kilometer, bijna tweederde dus, en moet je het griezelige stuk over de Napoleonsbaan nog doen. En dan de laatste controlepost in Roosteren zien te bereiken.

Het moeilijke is: als je tussen Maaseik en Roosteren de brug over loopt naar Nederland, zie je de flats van het Limbrachterveld in de verte al liggen, en het IS dan nog zo ver!

Maar als je Roosteren hebt overleefd, krijg je vleugels, je voelt geen blaren meer, je wordt langs de kant toegejuichd door bewoners die wat fris te drinken hebben voor je, en dan vergeet je even de pijn.

Als je dan Susteren en Nieuwstadt hebt bereikt, dan weet je: de volgende huizen die je bereikt, die liggen al in Sittard. Je moet dan even de ogen sluiten voor de zombie-achtige
Figuren die je passeert, want sommigen weten echt niet meer of ze van voren of van achteren leven. Ik heb toen iemand zien uitvallen, toen hij 77 kilometer had afgelegd. Dat doet pijn, dan kun je beter ergens halverwege afhaken!!!!