Aangezien er niet veel vierdaagselopers reageren, lijkt het me handiger om dit topic dan maar om te dopen tot het wandel-topic, zo kunnen ook anderen hierop reageren.
Dan voeg ik er zelf ook maar iets aan toe:
Ik heb ooit de Kennedy-mars gelopen. Ongetraind, zoals de oorspronkelijke bedoeling was. Dat was in 1986. De keer daarna, in 1987, had ik wel getraind, en viel ik uit.
De mars ontleent zijn naam aan een uitspraak van president Kennedy. Hij zei dat de "hedendaagse jeugd" conditioneel niet meer in staat zou zijn 50 mijl (lees: 80 kilometer) binnen 20 uur te voet af te leggen. Zijn broer Robert nam de uitdaging op, en liet zien dat dat weldegelijk kon.
In Sittard nam in de vroege jaren 60 Ad van der Loo deze uitdaging aan, en toog met enkele studiegenoten op pad. Het werd een jaarlijks evenement, en met een onderbreking van 1 editie vanwege de MKZ-crisis, heeft men er dus al 41 wandelingen op zitten. Het evenement trekt jaarlijks nog vele duizenden deelnemers, en er heerst langs de kant en tijdens de wandeling net zo'n gemoedelijke sfeer als bij de vierdaagse. Vooral de binnenkomst in Sittard is iedere keer weer een feest.
Er zijn natuurlijk meer Kennedymarsen, waaronder die in Someren, waar je om 22.00 uur van start gaat, en aldus een groot deel door de nacht loopt. Alle Kennedymarsen hebben hun eigen charme.
Het maakt helemaal niet uit hoe het weer is, je past je kleding er gewoon op aan. Toen ik hem liep, was er regelmatig een regenbui, maar als je met een leuk groepje mensen op pad bent, voel je die regen nauwelijks.