Haha, wat een discussie.
Zal ik hem toch maar weer een beetje ontopic brengen.
Ik heb de Nederlandse nationaliteit, maar woon vrijwel mijn hele leven in België. Ik heb zes jaar in Den Haag gewoond, voor de rest altijd de streek rond Brussel.
Mijn vader kwam uit Lisse en mijn moeder uit Antwerpen.
Ik moet nog een hele rits familie hebben in Nederland, maar ik ken er niemand van. De enige Nederlanders die ik ken en die in Nederland wonen zijn ... jullie
In mijn hele leven ben ik twee keer boven Amsterdam geweest.
Als ik hier in Brussel rondkijk vind ik die nationaliteiten-discussie nogal abstract. Bij ons op kantoor hebben we op zijn minst een tiental nationaliteiten door elkaar en dan kom je van alles tegen: Een andere hollander, die met een Amsterdams accent praat, altijd in Frankrijk heeft gewoond en bijvoorbeeld niet weet wie Lee Towers is (hij had hem aan de lijn namelijk en schreef als naam Lietouwers
) en Lee maar roepen: 'ik ben Lee Towers'.
Of een senegaalse (zwart als de nacht) die perfect Nederlands, Frans, Engels en Duits spreekt, of een Zweedse die Zuid-Amerika als haar broekzak kent. Tja, als je dat samen ziet dan denk je wel eens: waar zijn we mee bezig met die discussies over integratie en nationaliteit.
Dat is ook de reden dat ik nooit echt geprobeerd heb om Belg te worden. Waarom zou je in het Europa van vandaag nog van nationaliteit veranderen.
Als ze een Europese nationaliteit uitvinden, wil ik het nog wel overwegen.