Ha, Mollemans, daar heb je idd gelijk in. Ik loop afwisselend in België en in Nederland. En steek dan de grens over zonder mijn paspoort te laten zien.
Wat veel mensen overigens niet weten, is dat een paspoort, een identiteitsbewijs liever gezegd, verplicht is voor iedere ingezetene van een Schengenland, ik meen dat je ouder moet zijn dan 12 jaar (kan ook 16 zijn). Heel veel mensen denken dat die verplichting er alleen is voor allochtonen, maar dat is dus niet waar.
De opzet van dat Schengen-akkoord is, dat de binnengrenzen van de deelnemende landen dan wel zijn afgeschaft, maar dat daar tegenover staat, dat iedere ingezetene, vanaf de leeftijd waarop hij/zij verplicht een identiteitsbewijs moet hebben, dit ook moet kunnen tonen indien er door rechthebbenden om wordt gevraagd.
Als je dus het verzoek krijgt om ergens midden op straat (dan moet het dus een verzoek zijn van iemand die dat voor zijn beroep doet) je identiteitspapieren te laten zien, dan kun je dus een probleem hebben als je niet aan dat verzoek wil of kan voldoen.
In die zin is niet zozeer het oversteken van een (alleen nog op papier bestaande) grens illegaal, maar het rondlopen zonder geldige identiteitspapieren is dat daarentegen wel!