Auteur Topic: Broodje Aap/Urban legends  (gelezen 19575 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Broodje Aap/Urban legends
« Gepost op: 5-07-2003, 18:27:50 »
Urban legends of broodje Aap-verhalen hoor je meestal in de wandelgangen. Op verjaardagen of andere ontmoetingen worden ze meestal verteld door personen die zeggen het zelf gelezen, gezien of meegemaakt te hebben. Maar zonder uitzondering zijn ze nergens op waarheidsgehalte te toetsen. Je ziet ze vaak in de komkommertijd in de krantenkolommen verschijnen, en uiteraard is het allerbekendste voorbeeld daarvan het Monster van Loch Ness. Dat degene die dit verhaal oorspronkelijk publiceerde, wanneer was het ook weer, heeft toegegeven dat hij het uit zijn grote duim heeft gezogen, mag de pret niet drukken. Het verzonnen beestje brengt de Schotten behoorlijk wat harde valuta in het laadje.

In de twaalfde, herziene druk van de dikke Van Dale was voor het eerst de volgende omschrijving te vinden:

Broodje Aap (naar het boek Broodje Aap van Ethel Portnoy). Meestal gruwelijk, hedendaags volksverhaal dat als 'waar gebeurd' wordt verteld en vaak ook wordt geloofd, dat inspeelt op universele angsten en dat over de hele wereld als een soort mythe opduikt.

Ethel Portnoy is de origineelste verzamelaar op dit gebied, aldus een artikel van enkele jaren terug in Vrij Nederland.

« Laatst bewerkt op: 6-07-2003, 20:26:58 door bodejosm43 »

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
Re:Broodje Aap/Urban legends
« Reactie #1 Gepost op: 5-07-2003, 18:30:08 »
De eerste is dan van mijzelf. Aan jullie de eer om ook met een "broodje aap"-verhaal te komen, maar lees eerst goed hierboven wat eigenlijk onder een dergelijk verhaal verstaan wordt. Een mop of een anekdote valt beslist niet onder deze categorie.

Een man was in zijn auto op weg naar een afspraak, ergens in het voorjaar. Onderweg, vlakbij de oprit naar een snelweg, zag hij een leuk meisje staan, dat kennelijk wilde liften. Omdat hij ruim in de tijd zat, en het meisje niet ver van zijn eigen bestemming moest zijn, besloot hij haar mee te nemen. Ze klaagde direct over de kou, en de man besloot haar zijn trui aan te bieden.

Al snel ontspon zich een leuk gesprek tussen die twee, en waren ze sneller op de plek waar het meisje moest zijn, dan ze eigenlijk hadden gewild. Omdat de man de trui voorlopig toch niet nodig had, spraken ze af dat hij die later zou komen oppikken, en het meisje gaf hem haar adres.

Een paar dagen later kwam de man in de buurt van het opgegeven adres. Hij besloot zijn trui op te pikken, maar hoopte eigenlijk op een nieuwe ontmoeting met dat meisje, waar hij toch behoorlijk van onder de indruk was geraakt.

Hij reed de opgegeven straat in, controleerde het huisnummer nog eens en belde aan.  Een oudere vrouw deed de deur open. Toen hij zei dat hij zijn trui kwam ophalen die hij een paar dagen eerder aan het meisje had geleend, vroeg de vrouw hem binnen te komen. Ze was heel vriendelijk, en de man was stomverbaasd toen hij te horen kreeg dat de enige dochter van die vrouw, het meisje dat hij een lift had aangeboden, 3 jaar geleden bij een verkeersongeluk om het leven was gekomen.

De vrouw beschreef hoe het moest zijn gebeurd, en toen ze vertelde waar het ongeluk had plaatsgevonden, keek de man haar verbaasd aan. De vrouw beschreef de plek waar het meisje een paar dagen terug had staan liften, en waar die man haar dus had opgepikt. Hij kon het gewoon niet geloven, maar de vrouw gaf hem een foto van haar dochter, en ze was het inderdaad. Samen reden ze naar het kerkhof, liepen ze naar het graf, en raad eens wat voor kledingstuk er over de grafsteen was gedrapeerd?

« Laatst bewerkt op: 6-07-2003, 20:29:44 door bodejosm43 »

Offline ovide

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 5-07-2003, 20:09:59 »
Van dat soort verhalen krijg ik kippenvel. Er is een tijdje zo'n Amerikaanse 'docu-serie' op tv geweest, waarin allerlei van dat soort waargebeurde verhalen werden verteld. Ik persoonlijk slaap er altijd slecht van. Doet me trouwens ook een beetje denen aan die film The sixth sense. Ook al best een beetje akelig. Wel meesterlijke ontknoping trouwens...

Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Annuh

• Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 5-07-2003, 22:23:43 »
Een serieuze bloedneus

Een student had grote moeilijkheden met zijn wiskunde tentamen. Een van de opgaven bezorgde de student zulke grote hoofdbrekers, dat hij besloot dat hij maar het beste zo snel mogelijk de collegezaal kon verlaten.
Zonder verder over de gevolgen na te denken stak de student twee potloden in zijn neus en sloeg met zijn hoofd hard op tafel. Het idee was dat hij met een bloedneus de zaal kon verlaten en later het tentamen kon overdoen.

Maar de potloden gingen verder zijn hoofd in dan de student had gepland. Beide potloden drongen de hersens van de student in, waardoor hij onmiddellijk overleed. Het antwoord dat hij gegeven had op de moeilijke wiskundevraag was overigens correct.

waar of niet waar...

« Laatst bewerkt op: 5-07-2003, 22:24:42 door Annuh »

Lowprofile

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 5-07-2003, 23:51:03 »
Ja. Beloof ik mezelf op tijd naar bed te gaan. Openen jullie zooooooooooooon topic. Nou ben ik de hele nacht bezig natuurlijk.

Hier een eerste die in mijn 'beroepsmilieu' verteld wordt.
Ik werk dus in een alarmcentrale zoals de ANWB-pechcentrale, maar dan in Brussel. Europ Assistance om de naam niet te noemen. We zijn net op de markt in Nederland.

Het verhaal
Een gezin vertrekt met de auto en oma op vakantie naar Spanje. In Spanje overlijdt de oma en de familie slaat in paniek, want hoe krijgen ze oma nou terug in België voor een behoorlijke begrafenis. Na grote discussies wordt het volgende plan bedacht en uitgewerkt.
Er wordt een groot tapijt gekocht en oma wordt er in gerold. Tapijt (en oma) gaan op het dak van de auto en iedereen terug naar België.
Halverwege Frankrijk stopt de familie om een hapje te eten in een restaurant langs de autoweg. Als ze terug buitenkomen, blijkt de auto gestolen te zijn ... met het tapijt en met oma !

Er zijn nu twee variaties over het einde.
- de auto werd later teruggevonden, maar oma en het tapijt nooit meer,
- oma werd teruggevonden zonder tapijt en zonder auto. Benieuwd waar dat tapijt nu zou liggen.
En dan het gezicht van de dieven ...

Lowprofile

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 5-07-2003, 23:59:26 »
Nog eentje waarvan beweerd wordt dat het eeeeecccht gebeurd is.
Meneer en mevrouw vertrekken op vakantie met de caravan en besluiten 's-nachts te rijden.
Terwijl meneer rijdt gaat mevrouw in de caravan slapen.
Onderweg stopt meneer voor een dringende behoefte. Mevrouw merkt dat er stilgestaan wordt en stapt ook uit voor een plasje.
Meneer merkt niets, stapt in de auto en rijdt weg.
Daar staat mevrouw nu in haar nachtpon op de autowegparking.
Even later stopt een andere heer, mevrouw legt de situatie uit en meneer bis stelt voor de eerste auto in te halen.
Even later halen ze de niets vermoedende meneer in.
Die begrijpt niets van al dat wilde gezwaai en geflikker met lichten en vertrouwt het zaakje niet (in Zuid Frankrijk en Spanje worden regelmatig toeristen beroofd op de autoweg). Meneer stopt dus niet !
Uiteindelijk gaat meneerbis voor meneer rijden en mevrouw kruipt op de achterbank en zwaait naar haar man.
Die schrikt zo hevig van zijn vrouw in de andere auto te zien, dat hij een ruk aan het stuur geeft en met auto en caravan de berm afrijdt. Alles total loss, maar de mensen hebben het overleefd.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #6 Gepost op: 6-07-2003, 00:10:16 »
Dit is dus het soort verhalen dat ik bedoelde. Vooruit, dan heb ik er ook nog een.

Een vrouw raakte op 1 morgen bij 3 verschillende ongelukken in en om het huis haar twee dochtertjes en haar echtgenoot kwijt. Op een morgen stopte ze haar dochtertje van 4 maanden in bad, en nam voor de zekerheid haar andere dochtertje van drie jaar mee op de badkamer, om een oogje op haar te kunnen houden.

In tegenstelling tot wat ze normaal deed, sloot ze de badkamerdeur dit keer niet goed af, hetgeen even later tot gevolg had, dat haar oudste dochter de deur kon openen, en via de overloop op de trap kon komen. Het meisje viel vervolgens naar beneden.

Daarop rende de vrouw achter haar dochtertje aan, en kwam beneden tot de ontdekking dat het kindje die val niet had overleefd. Zo zat ze een tijdje met het dode lichaampje van haar dochtertje op de trap. In paniek rende ze vervolgens naar boven, en moest constateren dat in tussentijd haar baby in het badwater verdronken was.

Ontroostbaar liep de vrouw naar de buren, die haar zo goed als het ging probeerden te troosten, en de echtgenoot van de vrouw op zijn werk informeerden.

Die aarzelde vervolgens geen moment, verliet het kantoor, en in zijn haast om thuis te komen, reed hij zich in zijn auto tegen een boom te pletter.

Offline Giorgio

• Forumlid
  • Wie is dé Giorgio?
« Reactie #7 Gepost op: 6-07-2003, 00:24:19 »
Dit zijn echt hele mooie verhalen. Ik zal kijken of ik er ook nog eentje weet.

Eindelijk...

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #8 Gepost op: 6-07-2003, 11:48:34 »
Een echtpaar besluit om naar de bioscoop te gaan, omdat ze dichtbij wonen besluiten ze te gaan lopen. Maar ja, je kent het, vrouwen! De vrouw doet er uren over om zich op te maken en een kwartier voor de film begint, vertrekt het echtpaar pas. Onderweg komen ze een zwerver tegen. Ze lopen de zwerver voorbij, tot de zwerver opeens zegt 'Een wijs man weet wat te doen.' De man (van het echtpaar) stopt. Zijn vrouw zegt: 'Kom op, we komen te laat.' maar de man loopt terug. De vrouw die niet te laat wil komen, loopt door en loopt de bioscoop binnen. Op het moment dat de man een euro in de hoed van de zwerver gooit, hoort hij een harde knal. Een aanslag op de bioscoop. Terwijl de man verschrikt omkijkt hoort hij in zijn hoofd 'Een wijs man weet wat te doen.'  

maapie

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 6-07-2003, 18:40:47 »
Een man gaat naar een waarzegster, die voorspelt dat de man deze week dood gaat door een rode sportauto.

De man is zo bang geworden dat hij de hele week binnenblijft. Op de 7e dag denkt hij dat alles goed zit, en hij het lot te slim af is geweest. Hij gaat naar beneden. Op de trap heeft zijn 3 jarige zoontje iets laten slingeren, waar de man over valt. Hij valt zo hard naar beneden dat hij op slag dood is. Je raadt al wat het zoontje op de trap had laten liggen:

DE RODE SPORTAUTO

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #10 Gepost op: 6-07-2003, 19:54:24 »
Twee verhalen in 1 bericht dan maar.

Wie herinnert zich niet de actie van een chips-fabrikant van een jaar of tien terug? Iedere dag werden op billboards grote zakken chips geplakt, enkele tientallen per billboard, verspreid door heel Nederland.

De actie trok al gauw de aandacht van de schooljeugd. De scholieren zorgden ervoor dat ze er als de kippen bij waren als de voorraad op de billbaords weer werden "bijgevuld".

Dat had de fabrikant ook in de gaten, en dus werd er pas weer bijgevuld nadat verreweg de meeste scholieren in de schoolbanken zaten, vlak na aanvang van de lessen, dus. Zo hadden ook anderen de kans om zo'n gratis zak chips te bemachtigen.

Wat de meeste mensen nooit hebben geweten, is dat de chipsfabrikant op deze ludieke wijze af is gekomen van een grote voorraad chips, waarvan de uiterste verkoopdatum al lang was verstreken.

Afkomstig van een geannuleerde order van defensie, die de chips oorspronkelijk had willen gebruiken voor "onze jongens in de Golf".

Dat de chips niet meer kakelvers waren, dat proefden de meesten niet eens. Een gratis zak chips, daarbij kijk je immers niet zo kritisch naar de uiterste verkoopdatum.

Verhaal 2:

In Nederland geloven sommige gebruikers van een bekend thee- en koffiemerk, dat wanneer ze honderdduizend labels van theezakjes bij elkaar hebben gespaard, dat ze die naar de fabrikant kunnen opsturen. In ruil daarvoor zal het bedrijf een gehandicapte een elektrische rolstoel schenken.

Aangezien het bijna ondoenlijk is voor 1 persoon om honderdduizend kopjes thee naar binnen te werken, hebben mensen zich in groepjes verenigd om hun labels op een centraal punt te verzamelen.

Als het beoogde aantal is bereikt, belt 1 van de verzamelaars naar het bedrijf om te horen waar die labels naartoe moeten.

De koffiebrander wordt regelmatig benaderd door middel van dergelijke telefoontjes, en evenzoveel keer moeten ze de beller teleurstellen: er is nooit sprake geweest van een dergelijke aktie, er is nog nooit op grond van een dergelijke inzamelings-aktie een rolstoel beschikbaar gesteld, zegt men.

Edit: dit laatste verhaal stamt uit het boekje Broodje Aap Met, van Ethel Portnoy, eerste druk september 1992, verhaal 107

« Laatst bewerkt op: 6-07-2003, 20:20:34 door bodejosm43 »

Offline Robin

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 6-07-2003, 20:56:35 »
Hartstikke leuk!
Ken zelf helemaal niet zo'n verhaal, maar ben er wel gek op!

groetjes Robin

Augurken zijn net krokodillen!!!

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #12 Gepost op: 7-07-2003, 12:17:53 »
Deze is ook wel cool en hij past er wel in thuis. Het was een aflevering van The Simpsons:  

Een grote komeet stevent af op het plaatsje Springfield, de enige weg om weg te komen is de brug, maar de brug stort in. Gelukkig is er een man zo slim geweest om tegen zulk soort onheil te wapenen: Buurman Ned Flanders. Hij heeft een schuilkelder gebouwd voor zijn gezin en het is de enige plaats waar hij kan schuilen. Al snel vraagt de familie Simpsons om onderdak. De goeiige, zwaar gelovige Flanders stemt toe, zoals van hem wordt verwacht. Uiteindelijk vragen alle bewoners van Springfield of ze bij Flanders in de schuilkelder mogen schuilen. Op de dag dat de komeet gaat vallen op Springfield is het erg druk in de schuilkelder. Er moet iemand uit. Niemand wil zich opofferen, dus dan doet Ned Flanders, het zelf maar. Geroerd door zijn opofferingsgezindheid besluit Homer om hem te volgen. Al snel is de een na de ander weer buiten. Uiteindelijk komt de komeet, wordt door de ozonlaag afgebrokkeld en uiteindelijk stort het als een kleine klomp brandend lava precies op de schuilkelder!  

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 7-07-2003, 16:49:23 »
Citaat
Dit is hem dan. Broodje Aap. Dit verhaal werd in 1978 gebruikt als titelverhaal van het boek "Broodje Aap" van Ethel Portnoy. Sinds die tijd noemt men dit soort verhalen in Nederland "Broodje aap-verhalen".

Broodje Aap  
Op een avond kreeg de politie in een achterbuurt van de Bronx een telefoontje: er was op straat een onthoofd, van de huid ontdaan lijk gevonden.
Ze brachten het snel naar het politielaboratorium, waar de patholoog-anatoom verklaarde dat het niet het lichaam van een mens, maar van een gorilla was.

Het bleek dat er twee vrachtauto's in botsing waren gekomen, de een bij het wegrijden, de ander bij het binnenrijden van een hotdogfabriek. De achterdeuren van de laatste waren opengeklapt en het kadaver was de straat ingerold.

Toen de politie een onderzoek instelde in de fabriek, vonden ze er gevilde en onthoofde kadavers van een aantal apen en beren. De fabrikant bekende ze voor een zacht prijsje te hebben gekocht van de dierentuin.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #14 Gepost op: 7-07-2003, 18:23:38 »
Zonder het enige echte originele Broodje Aap-verhaal is dit topic natuurlijk niet compleet. Ik was helaas het boekje kwijt waarin dit verhaal stond, en hoopte inderdaad dat iemand van de forummers ermee zou komen.

Voorlopig het laatste verhaal, wat mij betreft, in dit topic:

Een meisje dat op een Oostenrijkse piste aan het skiën was, moest plotseling heel nodig plassen. Dus ging ze achter een rotspartij zitten en trok haar skibroek omlaag. Terwijl ze aan het plassen was, begon ze weg te glijden en kon niet meer stoppen.

Gevolg: ze eindigde in het ziekenhuis met een gebroken been.

In het bed naast haar lag een jongeman die ook een gebroken been had. 'Hoe is het bij jou gebeurd', vroeg het meisje belangstellend.

'Je gelooft het nooit,'antwoordde de jongeman. 'Ik verloor de macht over mijn ski's. Ik was op de piste toen ik een meisje voorbij zag zeilen met haar skibroek naar beneden'.

Uit: Broodje Aap Met, Ethel Portnoy, september 1992.

« Laatst bewerkt op: 7-07-2003, 18:25:01 door bodejosm43 »

Lowprofile

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 7-07-2003, 23:17:47 »
En zo ontstaan de 'broodjes aap'.
Dit verhaal is een prachtig voorbeeld van hoe dit soort verhalen ontstaan.
In België moeten de bedrijven die hun werknemers op computers laten werken, regelmatig oogonderzoeken organiseren.
Toen dat bij ons weer eens gebeurde, stelden we vast dat iedereen daar uit kwam met vrij goede resultaten: aan een cadans van 1 werknemer per 5 minuten, kreeg iedereen een voldoende tot zeer goed. (slechte resultaten betekende voor het bedrijf extra-onderzoeken en financiële tussenkomsten in brilleglazen en dergelijke).
Mijn chef en ik zaten daar wat lacherig over te doen en toen een andere chef langs kwam (met gevoel voor humor: 0 procent), maakten we hem wijs dat een collega een glazen oog had en dat die collega ook 90 % op de twee ogen had gehaald.
Die tweede chef geloofde ons onmiddellijk en was diep geschokt. Hij is het aan iedereen gaan rondvertellen en nu 10 jaar later is dat glazen oog verhaal dus tot waarheid verheven in het bedrijf. Mijn chef en ik kunnen dan nog zo staan roepen dat wij dat verzonnen hebben, het mag niet meer baten. heel wat collega's zijn nu overtuigd dat de directie ze bedriegt met die oogtesten.

Lowprofile

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 7-07-2003, 23:34:29 »
Mijn chef en ik hebben nogal een grappen-reputatie en deze heeft ook tot incidenten tussen vakbonden en directie geleid.
We hebben natuurlijk allemaal van die veiligdheidsbadges waarmee je in bepaalde lokalen wel en niet kan.
De studenten en tijdelijke krachten die 's-zomers met ons werken, krijgen er natuurlijk ook.
Een paar jaar geleden hebben we de studenten wijsgemaakt (nadat er eentje problemen had om met zijn badge binnen te komen) dat studenten maar 3 keer per dag mochten badgen, dat de kaart daarna blokkeerde en dan bij de personeelsdienst moesten gaan uitleggen waarom ze al drie keer naar buiten waren gegaan. Maar ja, om maar al naar de WC te gaan moest je uit het beveiligde lokaal gaan.

De discussies en de onderhandelingen die die studenten dan onderling voerden (badges lenen, samen naar de WC gaan, kloppen op de deur) om toch maar niet over hun quota te gaan, waren onbeschrijfelijk. Daar hebben we ons dagenlang mee geamuseerd.

De pret is naar een climax en einde gegaan toen een seizoenkracht die ieder jaar terugkwam, gaan klagen is bij de personeelsdirecteur over die beperkingen...
En tja, die viel natuurlijk uit de lucht.
Aangezien iedereen toen in de discussie betrokken was, heeft de directie nooit kunnen uitvinden wie aan de bron was, maar mijn chef en ik werden toch wel een aantal keren met aandrang gevraagd om de ernst in het bedrijf de helpen behouden !

Offline Annuh

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 8-07-2003, 19:38:59 »
Echt geweldig ;D Ik wou dat ik zo'n baas had. Maja, das zo'n zuurpruim. Vind het wel leuk om te lezen, dus keep writing!

Lowprofile

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 9-07-2003, 09:59:16 »
En dan nu twee griezelverhalen uit mijn beroep die ik echt heb meegemaakt.

Een koppel is met de schoonmoeder per auto op weg naar de Oostenrijkse wintersportgebieden. Het is elf uur 's-avonds ergens in de buurt van Munchen.
De man aan het stuur ruikt brandlucht en de auto's achter hem zijn aan het knipperen. Hij stopt en kijkt onder zijn auto. De vlammen zijn overal ...
Zijn vrouw sprong uit de auto, hij kan nog net zijn schoonmoeder (die sliep) van de achterbank wegtrekken en ze duiken alle drie over de vangrail. 'Boef' zoals in de films: zijn hele auto staat in lichterlaaie. Is niets van overgebleven.
Toen mochten wij één heer in overhemd en twee dames op kousevoeten terug naar België brengen in hartje winter ... Alles, maar letterlijk alles was opgebrand in die auto. Ze hadden enkel nog wat ze aanhadden.

En nog eentje waar het slechter afliep.
Ook in Duitsland 's-nachts op de autoweg in de mist. En man krijgt pech met zijn auto en stopt zo rechts mogelijk (nauwelijks pechstroken in Duitsland). Hij stapt uit en hoort waarschijnlijk een vrachtwagen achter hem aankomen. Hij springt over de vrij hoge vangrail om in veiligheid te zijn. Hij had alleen niet gezien dat hij op een brug stond. Hij is 10 meter naar beneden gevallen op een spoorweg waar hij even later overreden werd door een trein.
Wij werden verwittigd door de politie die de (onbeschadigde) auto vonden langs de autoweg.

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Tijgerrrrr
« Reactie #19 Gepost op: 9-07-2003, 10:38:45 »
Dat laatste is zeker bizar :-X

Ik heb ook zo'n verhaal (ook echt gebeurd)

Een man had verkering met een vrouw toen op een bewuste avond die vrouw het had uitgemaakt. Die vent helemaal over de rooie en probeerde haar nog op andere gedachten te brengen maar zij wilde gewoon echt niet meer met hem verder. Hij drijgde nog dat als zij hem niet meer wou dat hij zich dan tegen een boom zou rijden omdat hij niet meer verder wilde leven en ging weg. Zij was toch aardig geschrokken van zijn reactie en wist niet goed wat ze moest doen. Ze belde maar naar haar moeder om even haar verhaal kwijt te zijn.
Ondertussen was die vent dus in de auto gestapt en was in 1e instantie weggereden maar besloot dat zijn leven geen zin had en draaide zijn auto en gaf gas en reed vol tegen een boom aan tegenover het huis van zijn ex.
Dit gebeurde op het moment dat zij met haar moeder aan de telefoon zat en haar moeder hoorde de klap door de telefoon heen.
Van de auto was weinig over (ik heb de auto gezien). De accu lag ergens achterin, de rechter voorstoel was weg, de versnellingsbak hadden ze enkele meters verderop gevonden in een sloot enz enz enz. En die vent? Had een schammetje en wat blauwe plekken... (had de boom aan de verkeerde kant geraakt :-X)

Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.