Daan stapte naar voren en zei dat hij een idee had. "Ja eh, ik weet niet of we er wel iets aan hebben, hoor," zei hij bescheiden, "maar misschien... wel..."
E viel hem in de rede en ratelde: "Daantje! Ik wist wel dat jij de oplossing zou weten! Ja mijn lieve Daantje is de beste mollen- en Angela-van-het-balkon-gooiers-vanger van jullie allemaal, dat komt natuurlijk omdat hij de boeken van Harry Potter zo goed kent en..."
"Jaja, e," zei Daan. "Heel lief van je allemaal, maar ik vind het nu al vaag worden... Mijn theorie was dus, dat de dader niemand minder dan De Mol is!"
Het was even stil (ja zelfs e was heel even stil) en de kandi's bedachten wat ze aan deze theorie zouden kunnen hebben. Toen zei Ovide: "Pff, de mol! Er zijn al zo lang geen mollenacties meer geweest, volgens mij weet de mol zelf niet eens meer dat hij of zij de mol is!"
Ook deze theorie moest even overdacht worden, maar toen knikte een aantal mensen instemmend. Han en Tijgertje waren het roerend met Ovide eens. "En als dat inderdaad zo is," voegde Tijgertje eraan toe, "moeten we de mol eraan herinneren dat hij of zij de mol is, want zonder mol geen echte molsoap, toch?"
Terwijl er een discussie ontstond over hoe ze het geheugen van de mol konden opfrissen, bleef e koppig bij het standpunt van Daan. Ondertussen echter...