Het toerisme in Cuba is toch sterk in opkomst. Unesco heeft enkele jaren geleden het oude stadscentrum van Havana geadopteerd, dat zijn ze nu volledig aan het opknappen, dus dat zal het toerisme ook wel bevorderen. Toen ik er was (ook 1999), was slechts een deel opgeknapt, het andere deel was heel erg vervallen, grijs, wat op zich ook wel wat heeft.
Ook kent Cuba een groot toeristenoord, waar alleen maar resorts worden gebouwd; Varadero.
Ben daar zelf twee dagen geweest, om vervolgens gillend weg te rennen (ben daar persoonlijk niet zo kapot van).
Op zich is Cuba inderdaad niet goedkoop, en waar je rekening mee moet houden is dat bepaalde dingen moeilijk verkrijgbaar zijn. Op zich schijnt Cuba bekend te staan om een goeie gezondheidszorg, maar een zoektocht naar kleine dingetjes als asperine, pleisters of tampons kan al snel een paar uur in beslag nemen. Handig dus om zelf mee te nemen!!
Wat ik erg leuk aan Havana vond, was gewoon de levendigheid die de stad uitstraalde. Veel pleintjes, muziek op straat, straatverkoop. Het schijnt voor toeristen ook heel veilig te zijn; je kunt er 's avonds alleen over straat lopen (alhoewel ik er niet de hand voor in het vuur steek). Als je het leuk vind om op stap te gaan, het bruist! Veel salsa en salsavoorstellingen natuurlijk.
Qua bezienswaardigheden vond ik het oude centrum zelf al een bezienswaardigheid. Er zijn nogal wat musea en historische panden.
Ik was zelf nog niet eerder in een communistisch land geweest, en een bezoekje aan het revolutiemuseum was dan ook wel leerzaam (erg veel propaganda, zoals overal in de stad).
Ook nog in een kazerne geweest (!) bij toeval, gevestigd in een fort bij de stad.
Zelf zou ik ook niet twee weken in Havana zelf blijven, het is leuk voor een paar dagen, maar kan me voorstellen dat je er dan wel een beetje op uitgekeken raakt.