Ik heb twee reizen begeleid voor Djoser met de Trans Mongolië, heb afgelopen winter de Transsiberië gedaan (dus rechtstreek naar Beijing) om schaatsen (world cup sprint) te kijken in Harbin.
Dus na drie keer in die trein mag ik me wel expert noemen he?
Je kunt idd met Ashraf en de hele mikmak, en ook Djoser, maar die cancelen vrij veel, heb ik soms het idee.
Koning Aap is eigenlijk net zo georganiseerd als Djoser, misschien iets minder luxe. (al is Djoser op de Transsib net zo luxe hoor) al zit K.A. in Moskou in een beter hotel, in Ulan Bator (UB) in hetzelfde en ook in Beijing zitten ze in het zelfde hotel. De trein is absoluut gelijk.
Ashraf, Koning Aap, Djoser, etc etc is allemaal één pot nat en volgen in China allemaal (vrijwel) dezelfde route.
Beijing - Xi'an - Chengdu - Lijiang - Dali - Kunming - Yangshuo - Gunagzhou en Hong Kong.
De een gaat naar Zhongdian, de ander naar Sanjiang maar ip is het vrijwel hetzelfde.
Geloof me na een rondje of 8/9 weet ik het wel.
Ik ben ze allemaal tegengekomen.
Als je min of meer individueel wilt, kun je het beste info opvragen bij passaatreizen (
www.passaat.nl) of Tiara tours (
www.tiaratours.nl)
Beiden maken pakketjes op maat, dus langer of korter in Moskou, eventueel Irkutsk, een stuk of wat verschillende verlengingen in Mongolië, door naar Beijing. Daar weer verder verlengen.
Er zijn wel wat verschillen maar niet veel.
Voor tiara heb ik zelf gewerkt, dus ik weet wat ze doen, en een goede vriendin van mij is agent in China voor passaat.
Bij passaat kun je ook bij de mensen thuis logeren. Als je ook China wilt zou ik persoonlijk voor passaat kiezen.
Voor het Russisch visum heb je een uitnodiging nodig, voor China en Mongolië niet.
Rusland komt ook heel nauw met in- en uitreisdata.
China kun je op de bonnefooi heen, voor Mongolië zou ik wel het een en ander regelen (of een hele dikke portemonnee meenemen)
De Mongoolse ambassade zit in Brussel en daarom is het niet echt logisch om het zelf te regelen.
Ze willen wel een in- en uitreisdatum weten, maar je krijgt hem gewoon voor 30 dagen.
Voor China heb je single, double en multiple entries voor 30, 60 of 90 dagen, geldig vanaf dag van binnenkomst.