Poll

Teun moet door de rechter veroordeeld worden

Eens
Oneens

Auteur Topic: Chocolade - kindslaven  (gelezen 20475 keer)

Offline mollemans

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Chocolade - kindslaven
« Reactie #20 Gepost op: 31-05-2003, 14:20:53 »
we zijn van het onderwerp aan het afgeraken en hebben het wat algemener gemaakt, malc. Hoop dat dat niet erg vindt

Ik heb al in al mijn posts gezegd dat die kinderen het doen om hoop te hebben op een betere toekoms, in een kleine 1 % vd gevallen is er ook verbetering te zien op het vlak van levenssttandaard , economie en hygiene. De andere kinderen/mesnen hopen tegen beter weten en komen vaak in een sitiatie die erger is dan de oorspronkelijke situatie. (bv kinderprostitutie die welig tiertin Manilla, maar ook in Moskou)

Ook de kinderen van de chocladefabriek zullen onder valse voorwendselen zijn gehaald.Triest maar waar, bittere realiteit,

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 31-05-2003, 15:23:02 »
dus...?

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #22 Gepost op: 31-05-2003, 16:34:34 »
moet er een dus zijn, moet er een handelen zijn. Ik denk dat dit onrecht in diverse vromen in diverse landen, hinderduizenden mensen honderdduizenden jaren van hun leven zou kosten en dan nog is er niks opgelost.

Het probleem is om structureel iets aan dit soort zaken te doen, moet de rijkdom van de WERELD evenredig verdeeld worden over de gehel mensheid en dat elke dag op nieuw, zodat ik eveneveel geld, kennis, macht, etc heb dan mijn buurman en diens buurman etc etc.

Dit is niet eens een utopie te noemen, dat is gewoon iets wat niet kan gebeuren omdat niemand(en nee ik ook niet) hun verworven rechten(door afstamming, geboorte, geluk en hard werken( afgeeft voor een ander, een vreemde.

Dus??? Kun je als een don quichotte je op de barricaden werpen, waar je met grof geweld van afgeblazen wordt omdat je je nek uitsteekt.
Kun je je aansluiten bij wat voor groepering(greenpeace, foster parents, unicef) en iets bijdragen wat echter voor 90% valt in de handen van de groot geld bezitters aldaar.
Kun je geen Magnum, chocla, of wat dan ook meer nuttige omdat dat geld ook terechtkomt bij de geldbezitters.

er is voor een dergelijk probleem geen oplossing, helaas.
Heel cru iets, we zitten achter onze pc dit te zeggen, bedenk je eens waar je zou staan zonder de pc. bedenk je eens wat mensen in bv Ivoorkust zouden kunnen doen met het geld dat JIJ hebt uitgegeven aan die PC(je werkgever mag ook hoor). Komt hard aan he.

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 31-05-2003, 21:41:11 »
Voor mijzelf heb ik altijd de stelregel gehad bij dit soort zaken, dat op het moment dat ik ervan af weet (zoals ik in dit geval door jou op de hoogte ben gebracht over kindermishandeling in de cacao), ik medeverantwoordelijk wordt als ik nog langer zo'n product zou kopen.
Ik heb die regel dus niet
Dus als ik het goed begrijp:

Als jij chocolade koopt, waarvan je nu dus weet dat het afkomstig is van een misdrijf(kindslavernij), dan voel je je dus niet medeverantwoordelijk? ???

« Laatst bewerkt op: 31-05-2003, 21:41:47 door Malcolm »

Offline Orientalred

• Forumlid
  • OR is back in town...
« Reactie #24 Gepost op: 31-05-2003, 22:06:12 »
Ik heb deze discussie nou een tijdje gevolgd, en twijfelde of ik wel moest reageren. Ik doe het toch maar.

Ten eerste denk ik dat het goed is dat er altijd organisaties of personen zijn die bepaalde misverstanden in de wereld naar buiten brengen en aan de kaak stellen. Zij zijn de genen die hun nek uitsteken om de wereld een stukje rechtvaardiger te maken. Meestal wanneer zij dit doen, zullen ze gelijk krijgen van de gewone burger, die dit maar vreselijk vind en het best nodig vind dat bepaalde misstanden opgelost moeten worden.

Enerzijds ben ik blij met de reactie van de gewone burger. Ze laten zien dat ze om hun medemens geven. Anderzijds vind ik het hypocriet ze willen misverstanden opgelost zien, maar zolang ze dat maar niet zelf merken.

Onze hele westerse kapitalistische maatschappij is feitelijk gebaseerd op ongelijkheid. Het recht van de sterkste zou ik het niet willen noemen, maar daar lijkt het wel op. Onze rijkdom hebben we voor een groot deel te danken aan de armoede van anderen. Alles om ons heen wat we hebben, zie, eten, drinken maakt ons gelukkig. Wat we soms vergeten is dat er een keerzijde is.

Of het nou een chocoladereep is, je hardhouten bankstel, je vakantie in Manilla, je batterijen uit India, je voetbal uit China, het geld voor bijna alles. Elke groot westers bedrijg profiteerd (lees: maakt veel winst) van de armoede van anderen om ons gelukkig te maken. Wij hebben een bord voor ons kop en weten niet wát we eigenlijk kopen en wat we eigenlijk eten.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf een afweging moet maken waar hij medeverantwoordelijk voor wil zijn/ is.

You ever want something, that you know you shouldn't have. The more you know you shouldn't have it, the more you want it.

Offline dopey

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 31-05-2003, 22:24:47 »
Of het nou een chocoladereep is, je hardhouten bankstel, je vakantie in Manilla, je batterijen uit India, je voetbal uit China, het geld voor bijna alles. Elke groot westers bedrijg profiteert (lees: maakt veel winst) van de armoede van anderen om ons gelukkig te maken.

Dat geldt zelfs al voor het stukje vlees op je bord. Het is zielig voor die lieve koe, maar mijn biefstukje moet vooral niet te duur zijn. En terwijl boeren al jaren amper (lees: minder dan) de kostprijs ontvangen voor een big/aardappel, betalen wij €3,99 voor een kilo runderriblappen.

Iedereen moet voor zichzelf een afweging maken. Zo eet ik voornamelijk biologische groenten (maar een blikje bonduelle heb ik ook in de kast staan), eet waar mogelijk (het is er niet eens altijd) scharrelvlees, drink Max Havelaar koffie en heb een spaarrekening bij de ASN.

Vandaag in de supermarkt heb ik wel opgemerkt dat de PLUS geen MH chocola verkoopt en hoewel ik enorme trek had in een bon bon bloc, heb ik het, mede door jouw verhaal malcolm, laten liggen.

Ik weet wel dat ik eigenlijk net zo hypocriet ben als ieder ander en dat ik het volgende week waarschijnlijk niet kan weerstaan.

"Only thing to do is jump over the moon"

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #26 Gepost op: 1-06-2003, 01:28:05 »
waarom ben je hypocriet als je iets eet waarvan je weet dat het genmaakt is door kinderen in slavernij. ben je slechter omdat je dat eet nu je het weet, dan je was toen je het at voordat je het wist???

Ik ben het roerend eens dat het enorm schrijnende situaties zijn, maar of ik, jij en honderden anderen dat nu wel of niet eten/kopen, de situatie daarginder verandert er (helaas) echt niet door.

Ik leg jullie een dilemma voor. Je kind heeft een ongeneeslijke ziekte en moet een donororgaan hebben. er is een wachtlijst van 2 jaar, zolang heeft je kind niet meer.

Dan komt er een zakenman naar je toe , die vraagt je geld, veel geld, maar kan binnen 2 maanden exact dat orgaan leveren wat jij nodig hebt. Hij zegt er echter wel netjes bij dat het van orgaanhandel komt(illegaal). Wat doe je??

Ik ben zelf heel eerlijk, ik nam dat aan, wetende dat er een kid voor door een hel is geaan (misschien zerlfs wel vermoord puur voor dat orgaan).

Dat soort dingen bedoel ik dus als ik zeg ik sluit mijn ogen niet voor het leed, maar ga er niet constant bij stilstaan. Ik heb het geluk hier en nu te zijn geboren en niet i de sloppenwijken van Buenos Aires waar ik een toekomst van kinderprostitutie, drugs, criminaliteit en een levensverwachting van 15 jaar zou hebben.

Malcolm ja ik voel me verantwoordelijk, maar niet zo erg dat ik er minder om zou eten(ik eet het zo ie zo niet) Nogmaals het zijn heel dubbele dingen. als je het koopt, houd je de situatie in stand. als je het niet koopt, zoekt de handel wel een andere weg en verandert de sitautie van het kind ook niet.

Je kunt een doodlopende straat gewoon inrijden en acherstevoren inrijden, maar hij blijft doodlopen.. (en ja ik stel alles zwart-wit, en we hoeven het niet eens te zijn, maar om me dan maar hypocriet te noemen????)

« Laatst bewerkt op: 1-06-2003, 01:41:06 door mollemans »

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #27 Gepost op: 1-06-2003, 01:39:47 »
Wij hebben een bord voor ons kop en weten niet wát we eigenlijk kopen en wat we eigenlijk eten.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf een afweging moet maken waar hij medeverantwoordelijk voor wil zijn/ is.

Een bord voor ons kop, ik denk dat niemand die hier aan deze discussie deelneemt een bord voor zijn kop heeft. we beseffen allemaal wat er aan de hand is, alleen verschillen we over wat we daar zelf aan kunnen doen.

Ik bedoel je kunt nu prima rijden in een mooie Opel, maar wat als men morgen uitvindt dat Opel werkt met kinderarbeid, of willekeurig welk bedrijf, is het dan ineens Not done om in die wagen te rijden.

De wereld is niet gelijk verdeeld , maar wie gaat er daarvoor zijn geld geven aan de arme naast hem??? wie geeft zijn oog aan de blinde medemens. Wie geeft er de soicaal behoevende een moment van aandacht...

Ook dat zijn al ongelijke omstandigheden. Dicht in iedereen zijn/haar leefomgeving, maar daar staan we niet bij stil. Ik denk dat we hier als community zeker geen bord voor de kop hebben. er zijn mensen die hun ogen en hart op de goede plek hebben, maar heb ik dat niet als ik weet dat er bloed kleeft aan mijn Ikea-bank.

Ik hoop dat jullie me kunnen vergeven !!!!!!  :-X

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 1-06-2003, 09:40:26 »

Ik leg jullie een dilemma voor. Je kind heeft een ongeneeslijke ziekte en moet een donororgaan hebben. er is een wachtlijst van 2 jaar, zolang heeft je kind niet meer.

Dan komt er een zakenman naar je toe , die vraagt je geld, veel geld, maar kan binnen 2 maanden exact dat orgaan leveren wat jij nodig hebt. Hij zegt er echter wel netjes bij dat het van orgaanhandel komt(illegaal). Wat doe je??

Ik begrijp hieruit dat jij het orgaan zou nemen Mollemans, ook al weet je dat dit orgaan uit een ander kindje gehaald moet zijn. Misschien wel uit het lichaampje van "mijn" ontvoerde kindje. Je dilemma is voor mij helemaal geen dilemma. Ik zou het orgaan weigeren. Daar hoef ik geen seconde over na te denken!

« Laatst bewerkt op: 1-06-2003, 11:05:58 door Verdi »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 1-06-2003, 11:05:02 »
Ben je slechter omdat je dat eet nu je het weet, dan je was toen je het at voordat je het wist???

Ja, vind ik wel. Onwetendheid is niemand kwalijk te nemen. Maar als je kennis hebt van de achtergronden en je besluit willens en wetens het systeem (mede) in stand te houden door deze producten te kopen dan ben je moreel verantwoordelijk.

“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #30 Gepost op: 1-06-2003, 11:09:23 »
Ik begrijp hieruit dat jij het orgaan zou nemen Mollemans, ook al weet je dat dit orgaan uit een ander kindje gehaald moet zijn. Misschien wel uit het lichaampje van "mijn" ontvoerde kindje. Je dilemma is voor mij helemaal geen dilemma. Ik zou het orgaan weigeren. Daar hoef ik geen seconde over na te denken!

volgens mij heb jij geen kinderen....
ik zeg heel eerlijk dat ik er alles maar dan ook alles voor zou doen om mijn kinderen in leven te houden.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 1-06-2003, 11:25:46 »
volgens mij heb jij geen kinderen....
ik zeg heel eerlijk dat ik er alles maar dan ook alles voor zou doen om mijn kinderen in leven te houden.

Ik heb inderdaad geen kinderen. Bedoel je daar mee te zeggen dat ik dan geen recht heb op een mening over dit soort dilemma's!!

Ik heb echter wel principes. En deze principes zijn niet afhankelijk van mijn omstandigheden. Het is dus niet zo dat als ik over twee jaar wel kinderen heb, mijn principe zal zijn veranderd.  

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #32 Gepost op: 1-06-2003, 11:50:46 »
Verdi . Je zegt iets waar ik het dus helemaal niet mee eens ben. Principes worden wel; degelijk bepaald door omstandigheden, zonder omstandigehden waren er geen principes. Als je nl niks weet over hoe olie-exporterende landen een inbreuk plegen op het eco-systeem van een land, hoe kun je daar dan een prinicpiele mening over hebben.

Verder heb ik dus ook geen kinderen , mar ik zou ook alles doen om mensen om me heen te helpen. Voor de persoon waar dat orgaan van komt is het helaas toch al te laat.

Ik bedoel vernatwoordelijk zijn is 1, gebukt gaan onder die verantwoordelijkheid en daabij dus je leven moeten doorbrengen in constante verwarrring of wat je nu doet wel ethisch verantwoord is, is - in mijn ogen - een ander.

Als Malcolm de docu niet had gezien, en je wist niet wat er met cacao gebeurde, at men gewoon chocola. Zich niet afvragend of dat wel ethisch verantwoord was. Dus bepaalt de omstandigheid (het weten wat er met cacao gebeurt) je principe (geen cacoa meer te eten).

Wie weet wat er allemaal nog meer gebeurt op deze wereld waar vreselijke dingen mee gebeuren en voor hetzelfde geld, gebruiken we die producten nu.

Het is heel nobel om er bij stil te staan, bij het onrecht in de wereld, maar veroordeel dan de mensen die het weten en er gewoon mee doorgaan niet. Zij zijn niet verantwoordelijk voor het in stand houden van dit soort onrecht, dat zijn de mijneigenaren, de grootgrondbezitters de slaven drijvers.

En ik vind als je denkt door minder chocola te eten, geen Ikea bank te kopen of geen levis 501 te dragen, ben je bewust bezig, maar onbewust voor de situaties dichter bij huis. de arme op straat, de geisoleerde man in je straat. Ook dat is onrecht en een onrecht waar ik denk , dat ik meer aan kan doen, dan aan de problematiek van derde wereldlanden en de resem aan zaken zoals Slavernij, prostitutie, uitbuiting door het Kapitaal.

De zaken in de andere landen bekijken we - mijns inziens- te vaak enkel van onze westerse filosofie en dan kunnen we het niet bevatten. De man naast ons heeft ook onze hulp nodig en dat zien we vaak niet. Dus ik ben noch doof voor de roep vanuit andere landen, maar zeker niet blind voor de man om me heen.

Verdi sprak over onwetendhied is niemand kwalijk te nemen. iedereen kent de mensen op straat die ik bedoel , dus we zijn er niet onwetend voor, maar niemand kijkt naar hen om, omdat we denken er zijn wel instanties voor. Nou veel van deze mensen passen niet in dit systeem. Dus ik wil zeggen ben niet onbewust voor hen , van een straatkrant kopen is nog niemand slechter geworden, van een gesprekje ook niet.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 1-06-2003, 12:16:49 »
Verdi . Je zegt iets waar ik het dus helemaal niet mee eens ben. Principes worden wel; degelijk bepaald door omstandigheden, zonder omstandigehden waren er geen principes.

Een principe is een beginsel, een waarde waaraan je alles wat je aan omstandigheden tegekomt, kan spiegelen en toetsen. Zo'n beginsel is voor mij: wat je niet wil dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet. Vanuit deze (en enkele andere) principes bepaal ik altijd mijn gedragslijn.

Om nog eens terug te komen op je orgaandilemma. Ik kan mij voorstellen dat ouders voor het leven van hun kind kiezen. Ik kan het mij zelfs erg goed voorstellen. Toch vind ik het moreel verwerpelijk.

Het accepteren van zo'n (illegaal) orgaan geeft daders de prikkel om hun daad te herhalen. Het is immers lonend geweest. De opmerking dat het kind dus al dood is en je daarom het orgaan maar beter kan accepteren snijdt dus geen hout.

Het hangt dus uiteindelijk af van waarmee je kunt leven. Voor mij zijn er waarden die uiteindelijk belangrijker zijn dan het leven zelf. Een ander (die uitgaat van het recht van de sterkste, of Darwins evolutietheorie voor mijn part) zal zijn daden tegen een andere meetlat leggen.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #34 Gepost op: 1-06-2003, 13:11:21 »
Ik heb inderdaad geen kinderen. Bedoel je daar mee te zeggen dat ik dan geen recht heb op een mening over dit soort dilemma's!!

Ik heb echter wel principes. En deze principes zijn niet afhankelijk van mijn omstandigheden. Het is dus niet zo dat als ik over twee jaar wel kinderen heb, mijn principe zal zijn veranderd.  

nee dat bedoel ik niet te zeggen, en voor alle duidelijkheid ik heb dezelfde principes als jij in deze kwestie hoor. maar ik probeer alleen te zeggen dat moeder/vaderliefde(instinct) heel heel heel sterk is, sterker dan principes geloof me, en dat ben ik bang kun je pas weten als je zelf kinderen hebt..

Offline dopey

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 1-06-2003, 14:07:23 »
Ik heb ook geen kinderen en ik denk dat ik er niet over kan oordelen op dit moment. Ik kan wel heel vroom zeggen dat ik het niet zou doen, maar je weet het niet.
Net als mijn zeer gelovige biologieleraar van de HAS die anti abortus was, ook na verkrachting. Zeer fel anti abortus, maar toen hem gevraagd werd wat hij zou doen als het zijn eigen dochter betrof, wist ie het opeens niet meer...

Ik ben geenszins van plan om een abortus topic te openen hoor!

De zaken in de andere landen bekijken we - mijns inziens- te vaak enkel van onze westerse filosofie en dan kunnen we het niet bevatten.

Dat is waar en daar moeten we voor oppassen. Ik heb dus een aantal groepen Nederlandse toeristen door China en Mongolië begeleid. En wat je daar hoort...

Jemig wat een armoede hier, ze hebben niet eens een .... Terwijl sommige nomaden in Mongolië naast een auto, een brommer en een vrachtwagen, een schotelantenne naast de ger hebben staan. (kortom de toerist kijkt niet eens goed, ze hebben hun mening al klaar voor ze in het vliegtuig stappen)

Wij in het westen hangen ons geluk veel te veel af van materiele zaken terwijl je als "arme" boer in China (die zo vreselijk uitgebuit wordt door de regering) ook gewoon gelukkig kunt zijn zonder die discman, breedbeeldtelevisie, renault scenic, electrische wok, combi-over, windows XP etc
Wij kunnen dat volgens mij niet meer, al willen we dat wel geloven...
Ik neem aan dat jullie snappen dat het cursieve niet mijn mening is he..

« Laatst bewerkt op: 1-06-2003, 14:09:27 door dopey »
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #36 Gepost op: 1-06-2003, 15:47:50 »
Dopey geheel met je eens, wij(ik ook) zijn veel verpest door de maatschappij. Als je ziet hoe kinderen in begrdorpen op de Anna Purna blij uren kunnen spelen met een tak en wat grond. Dan zie je onze kinderen verveeld op de bank zitten omdat ze geen nieuwe zelda krijgen..Het spel van vorige maand is al oud nieuws.

Ik vind het heel mooi dat er nu mensen geen chocola meer eten waar bloed aan zit, volgende maand is het een ander product. Wat is er nog 100% zuiver voor millieu(zowel menselijk als leefmillieu), mogen we dan niets meer.

Maar ik denk dat dit en discussie is waarin respect belangrijk is en eerlijk zijn naar jezelf. Ik ga er vanuit dat verdi's(puur als voorbeeld) principes voor hem prima werken ik respecteer ze, mar proef af en toe geen respect voor mensen die een keuze maken om bepaalde zaken toch te doen (chocola kopen voor je kind, een auto rijden zonder beperkende uitstoot van giftige gassen), heowel ze weten dat het slecht is.  Maar ik veroordeel toch ook geen mensen die een zwerver slecht behandelen, denkend van roto op vieze man, of die een levis 501 dragen(gemaakt in ateliers waar er niet eens daglicht doorkomt).

R E S P E C T voor people and their opinions.
otherwise we all be friends of george W

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 1-06-2003, 19:36:34 »

Ik ga er vanuit dat verdi's (puur als voorbeeld) principes voor hem prima werken ik respecteer ze, mar proef af en toe geen respect voor mensen die een keuze maken om bepaalde zaken toch te doen.
R E S P E C T voor people and their opinions.
otherwise we all be friends of george W

Over je mening met betrekking tot het accepteren van illegale organen om je kind te redden.... daar heb ik inderdaad geen enkel respect voor. Omdat deze mening namelijk zelf van een enorme respectloosheid voor het leven getuigd.

Verder ben ik benieuwd wat jij dan zo respecteert aan mijn principes. Of bedoel je met respect dat verschillende meningen naast elkaar moeten kunnen bestaan?

Over people en opinions.... er is weldegelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Hoewel ik een bepaalde mening respectloos kan vinden, wil dat nog niet zeggen dat ik de persoon die die mening verkondigd ook afwijs.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #38 Gepost op: 1-06-2003, 19:42:47 »
Over je mening met betrekking tot het accepteren van illegale organen om je kind te redden.... daar heb ik inderdaad geen enkel respect voor. Omdat deze mening namelijk zelf van een enorme respectloosheid voor het leven getuigd.

Verder ben ik benieuwd wat jij dan zo respecteert aan mijn principes. Of bedoel je met respect dat verschillende meningen naast elkaar moeten kunnen bestaan?

Over people en opinions.... er is weldegelijk onderscheid tussen deze twee te maken. Hoewel ik een bepaalde mening respectloos kan vinden, wil dat nog niet zeggen dat ik de persoon die die mening verkondigd ook afwijs.

ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dit soort dingen niet ok zijn. echter mocht je ooit in zo'n positie komen zodat je een keuze moet maken tussen het behouden van je principes of het behouden van je kind, weet ik niet of ik wel een rationeel besluit zou kunnen nemen.... snap je?

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #39 Gepost op: 1-06-2003, 22:13:31 »
een prima uitleg cora, maar ik krijg toch het idee dat we ons moeten verdedigen voor een keuze die we (zouden)maken. Vind ik geen prettige gedachte.

verdi leg mij eens uit hoe de keuze om een kind te redeen getuigd van respectlooshied voor leven.. Dat orgaan is al uit een dood kind gehaald. Ik weet wel dat je zegt , ja maar op die manier help je die industrie in leven te houden. Ben ik het tendele mee eens. Ik denk dat elke industrie in leven wordt gehouden doordat er vraag naar is en zolang het ONS(de werledbevolking) niet lukt om de vraag volledig weg te laten vallen, zal er altijd handel zijn.

En nogmaals ik stel mijn meningen erg zwart-wit, in real life besef ik heus wel dat er een groot girjs gebied is..
Maar het is zoveel makkelijker voor een discussie om het zwart tegen wit te stellen.