Verdi . Je zegt iets waar ik het dus helemaal niet mee eens ben. Principes worden wel; degelijk bepaald door omstandigheden, zonder omstandigehden waren er geen principes. Als je nl niks weet over hoe olie-exporterende landen een inbreuk plegen op het eco-systeem van een land, hoe kun je daar dan een prinicpiele mening over hebben.
Verder heb ik dus ook geen kinderen , mar ik zou ook alles doen om mensen om me heen te helpen. Voor de persoon waar dat orgaan van komt is het helaas toch al te laat.
Ik bedoel vernatwoordelijk zijn is 1, gebukt gaan onder die verantwoordelijkheid en daabij dus je leven moeten doorbrengen in constante verwarrring of wat je nu doet wel ethisch verantwoord is, is - in mijn ogen - een ander.
Als Malcolm de docu niet had gezien, en je wist niet wat er met cacao gebeurde, at men gewoon chocola. Zich niet afvragend of dat wel ethisch verantwoord was. Dus bepaalt de omstandigheid (het weten wat er met cacao gebeurt) je principe (geen cacoa meer te eten).
Wie weet wat er allemaal nog meer gebeurt op deze wereld waar vreselijke dingen mee gebeuren en voor hetzelfde geld, gebruiken we die producten nu.
Het is heel nobel om er bij stil te staan, bij het onrecht in de wereld, maar veroordeel dan de mensen die het weten en er gewoon mee doorgaan niet. Zij zijn niet verantwoordelijk voor het in stand houden van dit soort onrecht, dat zijn de mijneigenaren, de grootgrondbezitters de slaven drijvers.
En ik vind als je denkt door minder chocola te eten, geen Ikea bank te kopen of geen levis 501 te dragen, ben je bewust bezig, maar onbewust voor de situaties dichter bij huis. de arme op straat, de geisoleerde man in je straat. Ook dat is onrecht en een onrecht waar ik denk , dat ik meer aan kan doen, dan aan de problematiek van derde wereldlanden en de resem aan zaken zoals Slavernij, prostitutie, uitbuiting door het Kapitaal.
De zaken in de andere landen bekijken we - mijns inziens- te vaak enkel van onze westerse filosofie en dan kunnen we het niet bevatten. De man naast ons heeft ook onze hulp nodig en dat zien we vaak niet. Dus ik ben noch doof voor de roep vanuit andere landen, maar zeker niet blind voor de man om me heen.
Verdi sprak over onwetendhied is niemand kwalijk te nemen. iedereen kent de mensen op straat die ik bedoel , dus we zijn er niet onwetend voor, maar niemand kijkt naar hen om, omdat we denken er zijn wel instanties voor. Nou veel van deze mensen passen niet in dit systeem. Dus ik wil zeggen ben niet onbewust voor hen , van een straatkrant kopen is nog niemand slechter geworden, van een gesprekje ook niet.