gdvr, ik had echt een superlang verhaal getypt over een suspenseanalyse bij deze opdracht die te lang was voor dit berichtje. Ga ik een stap terug: ALLES WEG!
:'(
Het kwam ongeveer hier op neer:
(en ik ga misschien een beetje pretentieus gooien met collegetermen, maar ik moet toch iets met mijn studie?)
Ik vind het erg gevaarlijk om zomaar te zeggen dat de mol voor de spanning zorgt. De mol moet saboteren met 2 dingen in zijn achterhoofd:
1) achter de schermen mogen de medekandidaten er niet achter komen
2) voor de schermen mag het publiek er niet achter komen
onthou dat even terwijl ik eventjes een beetje spanning opbouwen 101 beschrijf
Wij bij media & cultuur leren dat om suspense op te bouwen en te verhogen, 3 elementen belangrijk zijn:
- Het oprekken van de tijd (het race tegen de klok idee)
- Cataforen (objecten, beeldeffecten of clichematige verhaallijnen die juist door hun cliché's een bepaalde verwachting bij ons losmaken)
- Sympathie opwekken (identificatieproces)
De eerste is belangrijk. jullie zaten vast allemaal nagelbijtend op de bank in afwachting of ze het optijd zouden halen. De mol heeft hier een grote rol in. Hij/Zij kan dit sterk beïnvloeden door dingen langzamer te doen dan hij/zij wil en is dus zeer belangrijk voor de spanning.
De tweede is verwarrender. De objecten zijn verdeeld over alle kandidaten, en wij krijgen van te voren expliciet uitgelegd hoe afhankelijk alle cataforen van elkaar zijn. Het een zou geen spnaning meer opleveren als het ander niet goed zou worden gebruikt. Hier werken de acties van de mol eigenlijk tegen het opbouwen van de spanning. Omdat de mol met de aangeboden cataforen moet saboteren creërt hij/zij een kink in de kabel, maar de toeschouwer mag er dus niet achterkomen waar die kink zit en dat die er überhaupt zit omdat ten eerste de spanning weg zou zijn en ten tweede omdat het hele concept van het programma dan weg zou zijn
. Voor de mensen bij de montage wordt het dus extra lastig gemaakt omdat als er te weinig van een bepaald persoon wordt uitgezonden, mensen achterdochtig worden. Maar de beelden van het saboteren moeten wel gemaakt worden om later de molacties uit te kunnen leggen. De mol werkt hier dus de spanning tegen.
Bij sympathie wordt het interessant. De sympathie van de kijker ligt meestal bij de held, en wij identificeren onszelf met die persoon. Daarom willen we dat de held het einde van de film/het programma red. Maar het probleem bij dit programma is dat wij niet weten wie de held(en) is/zijn. Dus bij wie in het programma leg je dan de sympathieke nadruk? Om de mol het beste te camoufleren kan de sympathie het best bij hem liggen omdat zo bepaalde acties automatisch door de kijker rechtvaardigt worden. "ja hij of zij is de mol toch niet". Dat zag je vorig jaar heel mooi bij George, en zijn populariteit. Maar tegerlijkerijd ligt daar ook een ander probleem: de mol is eigenlijk ook wel een beetje onze held. En moet die sympathie moet dus óók verdeeld worden over de kandidaten om argwaan te voorkomen.
Dus als conclusie weet je dus dat het voornaamste suspenseverhogend middel waar de mol beschikking over heeft, het oprekken van de tijd is. Ik zou in dat geval niet Elise als mol aanwijzen, zij begon al met het spelen van Vader Jacob voor dat ze de noten binnen had. Dat is niet bepaald tijd rekken. Chandrika deed het dan veel beter met d'r zogenaamde gebarentaal, en ook Ron was een talent door een van de beroemdste kinderliedjes te vergeten.
Als we dan kijken naar de beperkingen in de montage is de montage rond chandrika wel heel erg wazig. Van Ron en Elise weten we bijna precies in welke volgorde ze wat hebben gedaan. Bij Ron zelfs nog eits sterker dan bij Elise. Bij Chandrika daarentegen heb ik geen idee welke noten ze eerst doorgaf, hoe vaak ze heen en weer rende en wat ze deed terwijl ze rende. Ik miste zelfs hele stukken van de ruimte waar ze in zat. Heel desoriënterend allemaal.
Op basis van deze laatste opdracht en dan vanuit het oogpunt van spanningsopbouw ligt het bij mij het meest voor de hand dat Chandrika en niet Elise. En tsja, bij dit programma weet je het eigenlijk nooit omdat de mol misschien juist voor deze opdracht de spanningsopbouw aan de kandidaten overliet?