Hallo,
Ik begeef me normaal alleen op het .nl forum maar ben toch benieuwd of ik hier wellicht andere reacties krijg over het volgende.
Analyse van de laatste (gevangenis) opdracht.
1 van de drie is de mol en deze werkt samen met de avro om een leuk en spannend televisie programma te maken.
Het is dus niet de bedoeling dat deze laatste opdracht eropuit draait dat de 3 deelnemers na anderhalf uur nog steeds opgesloten zitten.
De mol heeft dus duidelijk twee petten op, enerzijds natuurlijk mollen,rekken en onhandig doen, anderzijds er wel voor zorgen dat de opdracht wel gaat 'lopen'.
Stel nu eens, Ron is de mol.
Hij zit opgesloten en kan zichzelf alleen bevrijden als hij Bimbambom in het deurslot roept.
Er is een ingewikkelde manier uitgezet met de noten op de dia's die ron met z'n verrekijker kan lezen, doorgeven aan Chandrika en die kan ze dan weer aan Elise doorseinen. Als Elise die noten dan in de goede volgorde speelt zou Chandrika dit als Vader Jacob kunnen herkennen en vervolgens weer aan Ron doorgeven.
De hele opzet is echter zo ingewikkeld dat er een hele grote kans bestaat dat de kandidaten dit niet zou gaan lukken (en het lukte ook niet).
Wat had Ron dan nog kunnen doen om toch te kunnen ontsnappen ?
Hij had spontaan Vader Jacob kunnen gaan zingen maar dit was dan toch wel heel opvallend geweest.
Waar ik dus heen wil is dat Ron geen controle over het spel had in deze opdracht. De minste controle van de drie in ieder geval.
Je moet echt even proberen te denken alsof je programmamaker bent om dit goed te snappen. Het zou echt voor de avro een kleine ramp zijn geweest als ze alledrie in hun cel zouden blijven zitten totdat de tijd om was. Of de opdracht dan uiteindelijk net wel of net niet lukt maakt niet uit voor de programmamaker, de mol zal natuurlijk willen dat het net niet lukt.
Ron zat dus niet op een goede molpositie omdat hij het spel niet kon controleren.
Chandrika was hier de middelste schakel en het doorgeefluik. Ze leek dit niet echt handig en slim te doen maar ze deed haar best om zowel met Elise als met Ron te communiceren.
Ze zou zelfs als ze de mol is de ontsnapping in gang kunnen zetten door aan Ron te zeggen dat ze een paar nootjes van Elise hoorde wat wel leek op Vader Jacob. Ook al zou Elise dit helemaal niet spelen zou ze het toch per ongeluk kunnen herkennen. Samen met Ron kwam ze ook op 3 kleine kleutertjes en dat werd ook niet gespeeld (leek er niet eens op).
Nee dan Elise , ze zit echt op de regiseurstoel hier. Ze kan bepalen wanneer Ron de dia's te zien krijgt, kan tegen Chandrika praten, kan Chandrika zien en kan keyboard spelen.
Daarbovenop heeft ze ook nog een muziekboek.
Wat doet ze er mee?
Ze onderzoekt haar cel niet goed, ze onderzoekt de werking en betekenis van de afstandbediening niet goed en communiceert zeer slecht met Chandrika.
Vooral in het intrepeteren van de handgebaren van Chandrika gedraagt ze zich echt naief, "een H, ik heb geen H", "Wat moet ik met m'n hoofd?".
Hoe dom kan je je gedragen?
Als de ingewikkelde weg niet lukt gaat de mol (in opdracht van de avro)over op plan B.
Heeee, wat vind ik nou,?? Een muziekboek!
Laat ik het eerste liedje uit het boek maar gewoon eindeloos gaan spelen, even kijken wat het is,.... heee,.. het is Vader Jacob.
Eindresultaat:
Goed gedaan mol, het was leuke en spannende televisie. Jammer dat Chandrika zo hard rende anders was er ook nog geen geld verdiend.
Ik heb lang getwijfeld en ik denk al vanaf de eerste uitzending mee over de mol. Vanaf aflevering 3 is het voor mij Elise en na de laatste aflevering is het voor mij duidelijk.
Conclusie:
Elise = Mol
Ron = winnaar
Chandrika = verliezer.
{edit: titel topic verduidelijkt. - Malcolm}