Ik persoonlijk begrijp niet dat mensen zich zo fanatiek tegen Tanja kanten omdat ze zogenaamd "smerig" speelt.
Wat moet ze dan doen? Gaan voor een Finale die ze KAN winnen or voor degene die ze NIET kan winnen? Wel, natuurlijk voor de finale die ze niet kan winnen, want dan staat ze tegenover een Robinsonwaardige medespeler, en dat is natuurlijk een pak eerlijker, niet?
Of Nee, beter zelfs, ze moet spelen vóór de "Robinsonwaardigen" zoals Niko en Nicolas en zichzelf opofferen zodat hun fans fantards zich zelfbevredigend kunnen versmalen aan Nic/ko's *verdiende* overwinning want die voelt toch zoooooooo gooooooooed aaaaaaaaaaaaahn!!!!
Bah, wat smerig van Tanja dat ze méér wil zijn dan de voetmat van diegenen die de expeditie "verdienen" te winnen. Gooi de feeks maar meteen op de brandstapel, hoor!
[/sarcasme]
Tanja speelt het spel op een manier die haar de beste kansen geeft om te winnen. Dat is niet smerig. Dat is logisch.
Nu over zogenaamde dubbele standaarden tussen mensen die Tanja's spel liefhebben en Niko's spel haten (of omgekeerd)... wel, voor mij is er geen dubbele standaard, want Tanja en Niko spelen het spel op twee volledig verschillende manieren en in twee verschillende stijlen. Tanja liegt wel hier en daar en is egoïstisch in het feit dat ze puur voor de winst speelt, maar ze heeft het volle recht om voor de winst te gaan. Ze heeft teveel afgezien om NIET voor de volle winst te gaan. Ze is een vechter en geeft zich niet gewonnen.
Daarvoor moet NIEMAND gehoond worden, vind ik. Integendeel, die mentaliteit moet worden beloond en aangemoedigd. Het doel van het spel is toch om het te winnen, nietwaar?
Nu het verschil met Niko zit hem in deze
1) Niko is een STUK sterker dan Tanja... waarschijnlijk, zonder enige twijfel de sterkste persoon van dit seizoen. Hij kan zich permitteren om sterkere kandidaten mee te nemen, en in die zin heb ik er veel begrip voor want a) zo weet hij zichzelf langer in het spel te houden (meer doelwitten om zich heen) en b) het spel wordt nogal saai als hij sterkere spelers eruit stemt en zomaar zonder moeite zich door het spel heenwalst.
Met punt 1) heb ik geen problemen... maar punt 2) daarentegen.
2) Niko verbergt zijn strategie achter zijn kracht. Hij IS een strateeg. Al vanaf Dag Éen. En wat mij daarin vooral irriteert is dat hij een façade van "Sterke Robinson" opbouwt terwijl hij constant subtiel zit te manipuleren, dingen op te blazen om de anderen van hem af te leiden en "sterke" spelers tot doelwitten maakt. Hij zegt het één en doet het ander, en dat vind ik enorm storend.
Het ergste is dat hij alles ontkent. Als je het spel speelt, kom er dan voor uit. Als je eerlijk bent in je gameplay (wat nog altijd niet wil zeggen dat je ALTIJD de waarheid moet spreken (soms is het nu eenmaal beter om te liegen of om te zwijgen).. de nuance van je gameplay toelichten is al voldoende om een vertrouwensbasis op te bouwen, zelfs als ze weten dat je over lijken gaat). Niko verstop zich echter achter zijn kracht, verteld dat hij met de sterksten naar het einde wil gaan... maar tegelijkertijd stemt hij wel op Jochem of op Sipke Jan. Wat is dat voor bullshit?
Al het geen dat Niko doet komt zo enorm berekend voor, en het zou me niet verbazen dat ALLES (zijn plaats afstaan aan Tanja, tegen Jochem stemmen wanneer Esther vetrok, Anne afblaffen na Nicolas' exit, Sascha vertellen over het complot tegen hem, etc) wat hij to dusver gedaan heeft allemaal hoorde tot hij "mind games." Integendeel, ik zou verrast zijn als het niet zo was. Maar hij gooit er zo'n afstotelijk, zelfgenoegzaam waas van "Robinsonwaardigheid" over (god wat haat ik die term) dat ik gewoon... weet je... er niet voor *kan* zijn. Want dat vind ik nu hypocriet en smerig, zie je.
Buiten dat om heb ik weinig problemen met Niko. Ik zie GEEN graten in het feit dat hij strategisch WIL spelen, of dat hij op een "smerige" (ik zou eerder zeggen: sluwe) manier proeven zoals de laatste won. Het is toegestaan, en ik zou veel liever hebben dat mensen stoppen zo'n gedrag te verketteren. Mensen die ECHT bereid zijn om voor de volle winst te gaan ten alle prijs ZIJN objectief entertainender dan mensen die gewoon de "Meest Robinsonwaardige" erin willen houden. Het spel verandert door de mensen van de eerste categorie... het spel wordt saai en voorspelbaar door die van de tweede categorie.
Als ik zou moeten kiezen tussen die twee groepen, is mijn keus ERG snel gemaakt.