Nog nooit ben ik het zo oneens geweest met een WieIsDeMol.Com column
('t zou ook niet best zijn als columns alleen maar waren om het mee eens te zijn...)
De opdrachten in 'Wie is de Mol?' zijn naar mijn mening ondergeschikt aan het onderlinge spel van emoties tussen de kandidaten. BB toont mensen die uit verveling elkaar een beetje staan aan te staren als (excusez les mots
) koeien. De mol toont emoties gebaseerd op vertrouwen en teamwork enerzijds en wantrouwen en sabotage anderzijds. Na drie series weten kandidaten dondersgoed wat hen te wachten staat. Professionele kandidaten vragen om een professionele, niets ontzienende spelleiding die af en toe best een paar menselijke emoties mag blootleggen (uiteraard op respectvolle manier, maar dat is wel toevertrouwd aan de AVRO).
Waarom kijken mensen naar entertainment als De Mol? Tuurlijk, vanwege de spanning. Maar ook om een stukje herkenning: 'hoe zou ik reageren als ik samen met die kandidaat een bepaalde opdracht zou moeten doen?'. Emotie is niet per se goedkoop, sensatie is dat wel.