Zeker in dit stadium met nog zo veel kandi's is 't toch niet zo heel erg als er 1tje afvalt? Dat lijkt me zelfs eigenlijk 'n voordeel. :-\
Daar heb je helemaal gelijk in. Hun keuze is heel vreemd en daarom misschien wel meer mols. Ik vroeg me alleen af of de crew de volgorde bij de executie zo gearrangeerd zou hebben dat de mol vóór afkopen kon stemmen zonder al te veel op te vallen. Ze moesten immers ook al zorgen dat Julien niet bij de eerste 4 zat.
Ik heb het in een tabelletje proberen te zetten:
Kandidaten | logisch om te stemmen | wat gestemd? | mols/onmols |
René | tegen | tegen | onmols |
Elise | tegen | voor | erg mols |
Patricia | tegen | tegen | onmols |
Aafke | tegen | voor | erg mols |
-------- | --- | --- | --- |
Astrid | voor | tegen | erg onmols
|
Chandrika | voor | voor | mols |
Julien | voor | tegen | erg onmols
|
Ron | voor | voor | mols |
Ferdi | voor | tegen | erg onmols
|
Hierbij ben ik er dus vanuit gegaan dat de Mol de executie zou willen afkopen. Ferdi en Astrid (en Julien
) zijn hier erg onmols bezig, omdat ze makkelijk vóór konden stemmen, maar dat niet deden. En in eerdere series is gebleken dat letten op sterk onmols gedrag een goede manier is om de mol op te sporen (omdat de Mol zelden dat gedrag vertoont).
Een kanttekening die je hierbij kunt plaatsen is dat het voor de kandidaten die bij de executie reeds aan bod waren gekomen wellicht iets minder logisch was om 'egoistisch' te stemmen dan voor degenen die nog moesten. Die wisten immers al dat ze zelf door waren. Als de kandidaat in kwestie het geld eigenlijk niet zo belangrijk vindt is vóór afkopen stemmen dan makkelijk uit te leggen als 'barmhartigheid'. Hiervan kan de Mol natuurlijk ook handig gebruik maken, maar het is imho toch minder onlogisch dan 'tegen' stemmen als je nog niet aan bod bent geweest (hetgeen dus heel ONmols is, naar mijn mening). Ingewikkeld verhaal misschien, maar ik hoop dat jullie het kunnen volgen.
Verder kun je misschien voorzichtig concluderen dat de Mol wel degelijk voor afkopen heeft gestemd. De verhouding was 5 tegen 4, dus als de Mol 'tegen' heeft gestemd, heeft die een enorme kans laten liggen. Zijn/haar stem had de balans dan immers naar de andere kant kunnen laten doorslaan. Ik zou me kunnen voorstellen dat, als bij het eerste overleg was gebleken dat de meerderheid sowieso tegen was, de Mol ook 'tegen' zou hebben gestemd om niet teveel op te vallen. Maar niet zoals de verhoudingen nu lagen. Eigenlijk was het nu zo dat Julien voor zijn eigen ondergang heeft gezorgd.