Auteur Topic: het NEDERLANDSE woorden topic  (gelezen 15660 keer)

Offline mollemans

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:het NEDERLANDSE woorden topic
« Reactie #40 Gepost op: 22-03-2003, 17:20:37 »
satesaus gewoon te kopen in de delhaize hoor, alive

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 22-03-2003, 18:12:29 »
hip, kwist niet dat dat hetzelfde was  ;D

banaan begint met een b, soms met een s

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 22-03-2003, 21:13:13 »
En ik heb ook al eens gehoord van ravigotte als zijnde één of ander sausje dat je ergens bij kon eten. Is het hetzelfde als tartaar? Kennen Nederlanders tartaar?

Lowprofile

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 22-03-2003, 21:21:56 »
Het kon niet uitblijven, hé, de frieten ...
Tartar staat in NL voor hamburgers als ik het goed voor heb.
Wij bestellen nen hamburger bij de vleeshouwer en Nederlanders kopen een tartartje bij de slager. Toch?

Brusselse specialiteit (misschien ook buiten Brussel, hoor): Nen mitraillet !. Dat is een frans stokbrood gevuld met frieten en daar een sausje (nou ja, zeg maar saus) overheen. Het is nogal eeeh ... calorierijk !
Je kan in een Brussels frietkot ook Carikolen krijgen ...: gekookte slakken in hun huisje ... een delicatesse.

« Laatst bewerkt op: 22-03-2003, 21:23:36 door Lowprofile »

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 22-03-2003, 21:36:30 »
En ik heb ook al eens gehoord van ravigotte als zijnde één of ander sausje dat je ergens bij kon eten. Is het hetzelfde als tartaar? Kennen Nederlanders tartaar?

Ik heb nog nooit gehoord van ravigotte. Wat is dat? :-\

Tartaar kennen we zeker hier. En dat is echt niet 't zelfde als 'n hamburger!

't woord 'patat' gebruik ik ook nooit. Ik zeg altijd 'friet' of 'frietjes'.  :)

Offline Talpa

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 22-03-2003, 21:42:22 »
tartaar is bij onze albert heijn een soort gehakt. en ravigote-saus kun je bij vis eten.
als iemand nog eens in brussel komt: het chocolademuseum is een aanrader. daar hebben ze erg lekkere chocolademelk. :D

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2003, 00:22:27 »
Tartaar = gehakte biefstuk

In Nederland dan, he? :)

Dus geen hamburger en ook geen 'gewoon' gehakt. Wij (Nederlanders) eten dat trouwens ook rauw op een broodje, met gehakte uitjes. Komt dat vreemd over? :P

Offline Jane

• Forumlid
  • ik ben niet de mol, ik ben een konijn
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2003, 01:15:28 »
hier is de autoriteit van de vlaamse en nederlands woorden weer :P

tartaar is in belgie een soort saus, wij noemen een gehakt stuk vlees wat een beetje in vorm is gedouwd tartaar. Oja, in België kennen ze kroketten niet, dat zijn vleeskroketten en kroketten zelf zijn aardappelkroketten. Een frikadel is trouwens een curry-worst. (alle uitgaanstermen zijn nu echt wel besproken denk ik)

Dat van marginaal, zou kunnen. Weet wel dat mijn vrienden in de omgeving van Herentals (onder Turnhout) het echt als cool gebruiken. Vond het zelf ook waardeloos, dat zeg je toch niet!

En dan nog iets...

In Nederland vraag je hoe iets heet of hoe iemand heet (bijv. NL: als je in het water springt, hoe heet dat->duiken<-hoe noemt dat :Be). De Belgen noemen alles.
Verder ben je in België ook altijd een u. Typisch, zelfs mijn vriendje (een belg dus) heeft het nog wel es over uwen tas tegen mij!
drank=zuip
pint=/ een glas bier, maar véééél meer!
containerpark=stort
valies=tas
kabas=tas (of zoiets)

en dan een van mijn favorieten:
wij zeggen: Intensife Care, in België is dat de Intensieve Verzorging

verdorie, ik zit helemaal in de verkeerde topic, sorry!

de mol, of niet de mol, dat is de vraag

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 23-03-2003, 10:56:16 »
kleine reactie:

kroketten zijn idd aardappelkroketten, als je kaas- of garnaal- of kwenie welke kroketten wil moet je dat erbij zeggen :) maar een frikandel is echt wel geen curryworst hoor  :-\ of bedoel je in Nederland dan?

Voor de rest ga je in W-Vlaanderen bv niemand u horen zeggen als je al lang mekaar kent, dat is streekgebonden. Antwerpenaars en Gentenaars zeggen idd u in het dialect ook, maar wij dus niet :)
crap, die 2 topics zijn in mekaar aan het overvloeien

Nuja, toen ik vroeger naar Nederland ging, had ik het altijd moeilijk met het geld. Wij noemden (hèhè) ze gewoon bij het bedrag maar dara ging het om een dubbeltje enzo, goed dat de euro er is :)

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #49 Gepost op: 23-03-2003, 11:32:33 »
in het Antwerpse(aantwaarpse) is een curryworst wel degelijk een frikandel. en is een frikandel (be)een bal gehakt(nl).

Karekollen kennen we hier ook, zijn kleine slakjes die je vooral tijdens de foor(kermis )eet.

Oliebollen zijn in Nederland de delicatesse van de kermis en die heten dan weer smaotebollen.

nog een woord in de categorie kei, vet , mega is het vlaamse woord bangelijk. betekent net zoiets

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 23-03-2003, 12:24:31 »
in het Antwerpse(aantwaarpse) is een curryworst wel degelijk een frikandel. en is een frikandel (be)een bal gehakt(nl).

ah k, bij ons dus niet  :)  ik heb zo het voorgevoel dat ik na vanmiddag nog wel wat woorden zal kunnen toevoegen  ;D

Offline @miesh

• Forumlid
  • Heartbreak.. :*)
« Reactie #51 Gepost op: 23-03-2003, 16:20:05 »
't woord 'patat' gebruik ik ook nooit. Ik zeg altijd 'friet' of 'frietjes'.  :)
Ikke gebruik juist nooit friet of frietjes maar gewoon patat. ;)
Zal wel liggen aan waar je woont in Nederland, de meeste hier (Drenthe) zeggen patat...

« Laatst bewerkt op: 23-03-2003, 16:20:36 door @miesh »
The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #52 Gepost op: 23-03-2003, 17:55:05 »
Yup, gewoon patat. (Belgie, toch ook wel: patattekes???) Frietjes dat zijn die stokjes aardappel,chips

Offline @miesh

• Forumlid
  • Heartbreak.. :*)
« Reactie #53 Gepost op: 23-03-2003, 18:01:32 »
 ;D, ja das waar ook... Die stokjes chips, dàt zijn frietjusz! Hmm, lekker... :)

The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline ambijans

• Forumlid
  • ambijans prefers blondes! :)
« Reactie #54 Gepost op: 23-03-2003, 18:01:50 »
hun is gewoon plat volgens mij, en soms wordt het net als als en dan door elkaar gehaald met hen.
Ik d8 dat HUN vooral gebruikt werd BOVEN de Moerdijk!  :P

Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

• Forumlid
  • ambijans prefers blondes! :)
« Reactie #55 Gepost op: 23-03-2003, 18:10:43 »
En dan nog iets...

In Nederland vraag je hoe iets heet of hoe iemand heet (bijv. NL: als je in het water springt, hoe heet dat->duiken<-hoe noemt dat :Be). De Belgen noemen alles.
Verder ben je in België ook altijd een u. Typisch, zelfs mijn vriendje (een belg dus) heeft het nog wel es over uwen tas tegen mij!
drank=zuip
pint=/ een glas bier, maar véééél meer!
containerpark=stort
valies=tas
kabas=tas (of zoiets)

en dan een van mijn favorieten:
wij zeggen: Intensife Care, in België is dat de Intensieve Verzorging

verdorie, ik zit helemaal in de verkeerde topic, sorry!
Dat NOEMEN en HETEN door ALLE Vlamingen verkeerd wordt gebruikt klopt absoluut NIET. In bepaalde provincies wordt het in een verkeerde context gebruikt. Kleine hint: Limburg hoort daar dus niet bij. Wel juist: het verkeerde gebruik van het woord 'tas': 'voor mij graag nog een tas koffie' wordt als zeer lachwekkend ervaren in Nederland want tas = handtas of het ondertasje onder je kop koffie (d8 ik). Ook een hele leuke: 'ik hoop dat er vanmiddag in Het Dul Konijn leuke foto's worden getrokken'. Hé, foto's trekken? Kunnen die niet gewoon genomen worden dan?  ;D

« Laatst bewerkt op: 23-03-2003, 18:11:39 door ambijans »
Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline Ongewensd Persoon

• Forumlid
  • at the turn of the tide
« Reactie #56 Gepost op: 23-03-2003, 18:22:49 »
een ondertas is volgens mij een schoteltje (dus daar zou het wel niet over zijn gegaan). Samen met het kopje noem je het (jaaah! het is echt waar!!): kop en schotel. Daarbij heb je ook nog vliegende schotels, maar dan dwaal ik af.  ::)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 23-03-2003, 20:12:54 »
Wel juist: het verkeerde gebruik van het woord 'tas': 'voor mij graag nog een tas koffie' wordt als zeer lachwekkend ervaren in Nederland want tas = handtas of het ondertasje onder je kop koffie (d8 ik).

Hier in Nederlands Limburg zeggen we ook 'een tas koffie'. Ik begin steeds meer overeenkomsten tussen 't Belgisch woordgebruik en 't Limburgs dialect te zien. Grappig, ik meende altijd dat 't dialect sterk afgeleid was uit 't Duits, maar blijkbaar zijn er ook 'n hoop overeenkomsten met 't taalgebruik in Belgie. :)

Offline ovide

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 23-03-2003, 20:19:01 »
Inderdaad Han, tot die conclusie was ik ook gekomen!

Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Heinz

• Forumlid
  • Proost, Heinz!
« Reactie #59 Gepost op: 23-03-2003, 20:38:39 »
Nederlanders noemen een chocoladekoek vaak een 'Bikkefit'. Vraag me niet waarom, maar het is wel zo... ???