Auteur Topic: het NEDERLANDSE woorden topic  (gelezen 15656 keer)

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:het NEDERLANDSE woorden topic
« Reactie #20 Gepost op: 21-03-2003, 22:18:01 »
Van ouwe meuk niet? :o

Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Robbieazerty

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 21-03-2003, 22:28:31 »
irri
Nog zoiets! :)

Elise kreeg trouwens ook nog onwijze buikpijn als ze er aan dacht wie zou afvallen.
Volgens mij wordt ze de Nederlandse Eefje "Vree Wijs" Mahauden.

Oh en ik heb het niet sticky gemaakt, dus vermoord me niet. ;)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 21-03-2003, 22:45:21 »
Ik heb 'm gezien de protesten  ;) maar weer 'onsticky' gemaakt. Ik had 'm zelf niet sticky gemaakt, dus voor klachten erover moeten jullie echt bij iemand anders zijn.   ;D

Dit topic heeft 't trouwens helemaal niet nodig om sticky te zijn....'t is tot nu toe zo'n succes dat 't toch al steeds bovenaan in de lijst staat.   ;)

Offline Jane

• Forumlid
  • ik ben niet de mol, ik ben een konijn
« Reactie #23 Gepost op: 22-03-2003, 00:02:53 »
jullie (de belgen) schijnen 'mobieltje' ook zo'n vaag woord te vinden. Ik heb nogal wat vrienden onder belgen en ik kan met beide super lachen.

Kei is idd hartstikke brabants/limburgs en meuk is een prima woord, gebruik het ook.

Het schijnt dat de Belgen trouwens denken dat wij alleen maar patat kunnen eten. Ik eet zelden patat, veel vaker frietjes. en fritessaus en mayonaise is ook heel verschillend. en ui=ajuin.
Belgen schijnen trouwens ook niet 'cool' te zeggen, maar 'marginaal'. Wat dus echt een kei fout woord is, marginaal voor iets wat cool is...

Ja, ik weet het, half offtopic, kan je niks aan doen als je zo'n grensgeval alse kikke ben se

de mol, of niet de mol, dat is de vraag

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 22-03-2003, 00:09:45 »
jullie (de belgen) schijnen 'mobieltje' ook zo'n vaag woord te vinden.
Belgen schijnen trouwens ook niet 'cool' te zeggen, maar 'marginaal'. Wat dus echt een kei fout woord is, marginaal voor iets wat cool is...
'vaag' vind ik ook al zo'n raar woord zoals het in bovenstaande zin gebruikt is.

En volgens mij ben je verkeerd geïnformeerd over het gebruik van marginaal. Dat wordt hier gebruikt om van die... tja hoe moet ik het zeggen... marginale mensen te omschrijven. Familie Flodder is bijvoorbeeld heel marginaal. Maar het wordt echt niet gebruikt als 'cool' hoor. Tenminste ik gebruik het zo niet, en alle andere Belgen die ik tegengekomen ben ook niet.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #25 Gepost op: 22-03-2003, 00:38:35 »
marginaal voor cool, waar ze dat spreken weet ik niet, maar marginaal is in vlaanderen allesbehalve cool.

zoals robbie het zegt , klopt het al veel beter.

nog woordend ie voor vlamingen raar overkomen, lekker maar dan niet in betekenis van smaak of zo maar, ik heb lekker veel gedaan vandaag of zo. Kennen ze daar echt niet.

en het was gisteren luek op dat feest , al evenmin, Het was plezant zeggen ze dan

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 22-03-2003, 00:43:05 »
Het was "lekker gezellig".  :)

Offline Jet

• Winnaar Pool AVRO 2003
  • Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 22-03-2003, 09:31:48 »
het was onwijs lekker gezellig! ;D

When God created man, she was only joking!

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 22-03-2003, 11:38:51 »
Onwijs lekker gezellige meuk hiero!

'Hun' is er ook nog eentje. Hun hebben dit en dat gedaan. Waarom niet gewoon Zij hebben dit en dat gedaan?

Offline Doris

• Forumlid
  • t is weer begonnen!
« Reactie #29 Gepost op: 22-03-2003, 11:45:01 »
hun is gewoon plat volgens mij, en soms wordt het net als als en dan door elkaar gehaald met hen.

Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 22-03-2003, 12:08:13 »
Idd, "hun" is gewoon verkeerd nederlands. Maar ontzettend veel mensen doen dat verkeerd. :(  :-\

Ik heb tegen HEN gezegd, dat ZIJ een beetje op HUN taalgebruik moeten letten...  ;D

Een klein cursusje voor de NL-ers hier:

ZIJ hebben een boek.  (persoonlijk voornaamwoord)
Het is HUN boek.  (bezittelijk voornaamvoord)
Het boek is van HEN.  (aanwijzend voornaamwoord)

Wie het hier op het forum nu nog verkeerd doet, krijgt te maken met sancties. ;) :P :P ;D

Offline @miesh

• Forumlid
  • Heartbreak.. :*)
« Reactie #31 Gepost op: 22-03-2003, 12:59:50 »

Wie het hier op het forum nu nog verkeerd doet, krijgt te maken met sancties. ;) :P :P ;D
He bah, tis weekend hor! >:( ;)

The world is changed... Much that once was is lost... For none now live who remember it...

Offline Lauren

• Forumlid
  • Koekoek!
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2003, 13:16:17 »
Onwijs lekker gezellige meuk hiero!

'Hun' is er ook nog eentje. Hun hebben dit en dat gedaan. Waarom niet gewoon Zij hebben dit en dat gedaan?

De mensen die dat zeggen denken dat ze gewoon goed nederlands praten. Ik vind het onwijs (!) irri en ik verbeter dus ook altijd iedereen, haha! Of ze het nou leuk vinden of niet! Moeten ze maar beter nadenken hoor!

Koekoek!

Offline Zaartje

• Forumlid
  • Simoontje!
« Reactie #33 Gepost op: 22-03-2003, 13:44:15 »
meuk ken ik ook wel, alleen gebruik et nizo vaak  :-\

In elke tijd probeert de mens een werk te scheppen dat zowel gigantisch is als onmogelijk...

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #34 Gepost op: 22-03-2003, 13:55:00 »
Idd, "hun" is gewoon verkeerd nederlands. Maar ontzettend veel mensen doen dat verkeerd. :(  :-\

Ik heb tegen HEN gezegd, dat ZIJ een beetje op HUN taalgebruik moeten letten...  ;D

Het onderscheid tussen hen en hun is een 17e eeuwse uitvinding, uit de tijd dat de taalgeleerden probeerden het Latijn te imiteren: hun bij de 3de naamval (meewerkend voorwerp) en hen bij de 4de naamval (lijdend voorwerp en na een voorzetsel.
Hier zijn de taalkenners nog eenstemmiger [dan in het stukje hierboven]: allemaal noemen ze het onderscheid 'kunstmatig'...
Uit "de encyclopedie van Misvattingen" Hans van Maanen

;D

Take a glorious bite out of the whole world

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2003, 14:18:34 »
dat de nederlandse taal zover verbasterd is, we hebben nog steeds officieel 4 naamvallen hoor, alleen gebruiken we die echt in hoogst uitzonderlijke gevallen.

Zoals wiens en wier als bezittelijke voornaamwoorden(als dat de officiele term is).

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2003, 14:41:24 »
jullie (de belgen) schijnen 'mobieltje' ook zo'n vaag woord te vinden. Ik heb nogal wat vrienden onder belgen en ik kan met beide super lachen.
Het schijnt dat de Belgen trouwens denken dat wij alleen maar patat kunnen eten. Ik eet zelden patat, veel vaker frietjes. en fritessaus en mayonaise is ook heel verschillend. en ui=ajuin.

mobieltje is idd een woord dat hier niet gebruikt wordt. Gewoon gsm, meer nie. Ik dacht trouwens dat jullie patat zeiden tegen frietjes...niet dus. En het is lastig om naar nederland te gaan en daar dan geeen mayonaise maar wel frietsaus te krijgen...

banaan begint met een b, soms met een s

Lowprofile

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2003, 15:24:22 »
En het is lastig om naar nederland te gaan en daar dan geeen mayonaise maar wel frietsaus te krijgen...
Frietsaus is trouwens niet hetzelfde als mayonnaise.
de smaak is anders.
Maar in België kan je dan weer geen pindasaus krijgen.

Offline Annemieke

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2003, 16:18:12 »

Whihoe!! Go Malc!!
Daan, ik verscheur dat boek van jou nog eens!!! >:( :P

Maar tis idd wel waar dat 'hun' ook meew. voorw. is dus bijv: ik heb HUN een boek gegeven (--> maar wel: ik heb aan HEN een boek gegeven). Je zegt trouwens verkeerd dat 'hen' een aanwijzend voornaamwoord is :-\ ::) want het is ook daar een pers.vnw. hoor. 'Dit' en 'dat' en zo zijn aanwijzende vnw.

Pfff, hier kan ik nog heel erg lang over doorpraten maar kword er niet echt vrolijk van... Oja van 'meuk' heb ik ook nog nooit gehoord ??? althans wel eens van gehoord denk ik maar ik weet niet wat het betekent :-[.

En mayonaise is idd vetter dan frietsaus ;D.

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 22-03-2003, 16:39:59 »
Frietsaus is trouwens niet hetzelfde als mayonnaise.
de smaak is anders.
Maar in België kan je dan weer geen pindasaus krijgen.

mayonnaise is idd vetter dan frietsaus, het doet me trouwens denken aan tartaar (uiterlijk dan), maar de smaak is wel verschillend. En pindasaus? 'k Zou nie weten waar je dat in België zou moeten halen... Mss in grote winkelketens maar algemeen vind je dat idd niet langs hier

banaan begint met een b, soms met een s