Als je nou even uit je hoofd zet dat Ferdi de mol niet kan zijn... en dan de afleveringen eens objectief bekijkt, dan kun je tot verrassende conclussies komen...
Molverdenkingen Ferdi:
Loopt voorop in de route, verontschuldigt zich omdat hij nog nooit met een kompas gelopen heeft, maar als je luistert oppert hij zelf geen dingen maar steunt meer iemand die het fout heeft (Aafke)
Stelt voor, wanneer de groep het nog wel halen kan, heel stellig dat ze het niet halen en geeft spullen aan de achtersten, zodat de voorsten kunnen rennen (die sowieso wel op tijd waren binnen gekomen) maar vertraagt hiermee de achtersten, die dan wellicht niet meer op tijd binnen kunnen komen.
Op tijd binnen dus en daarna gaat hij terug om de anderen te helpen.
Hij komt en gaat weer... (Come en go, 1e muz. fragment + laatste stukje achteruit gespeeld, middelste nr. van het album is " that's the way" Mol wijst de weg en hij komt en hij gaat)
Tweede opdracht is moeilijker te zien. Maar hij geeft zelf in een biecht aan dat het heel makkelijk is om de spiegel te bewegen en je dan een kettingreaktie krijgt waardoor het haast onmogelijk wordt om de straal goed te kunnen richten.
Opdracht in het Museum
Hij lijkt hier heel actief, maar ze zoeken dus álles op! Rob is wat dat betreft een gewillig slachtoffer, erg onzeker ook. Ron herhaalt notabene de naam van de kapitein nog een keer voluit en als ze beneden staan weet hij het niet meer. Maar het stomste vind ik echt dat ze niet weten dat de boot naar New York gaat, terwijl Ferdi de film gezien heeft want hij weet moeiteloos de hoofdrol spelers... en wie er met J. Dawson bedoeld wordt!! Ron staat erbij en kijkt er naar.
Bij het kiezen of de groep het haalt wordt ook moeiteloos het geld verspeeld... ook daar beslist Ferdi.
Opdracht met de slotjes
Ferdi moet het laatste slotje openen, maar weet niet of hij trouwen wil... dit was wellicht overdone... maar goed het slotje gaat niet open en weer door toedoen van Ferdi mislukt een opdracht...
Opdracht met de koffers
De mol weet van te voren wat de opdrachten zijn. Dus ook dat er een koffer ingeleverd moet worden. Hij levert zijn koffer/tas in. Tussen de spullen zit een pluche mol. Wanneer dit een mascotte van iemand zou zijn geweest, dan lijkt mij dat iemand het beestje alwel gezien zou hebben. Daarom vermoed ik dat de mol tussen de 6 zit die een koffer hebben afgestaan.
Muziek fragment: Track 14 2x afgespeeld = 28 en de 28e regel: de mol is 28... Ferdi. En juist omdat hij wél gelijk wist dat het om DiCaprio ging en die man precies net zo oud is als hem, vind ik het super verdacht dat hij niet op de leeftijd kwam, zelfs geen hint gaf aan de mensen aan boord... ze denken niet eens mee!
Opm. Dat Ferdi tegen afkopen kiest heeft er denk ik mee te maken dat het anders teveel geworden was voor deze aflevering. Hij gedraagt zich over het algemeen als iemand die het spel wil spelen, wanneer HIJ dus voor afkopen zou hebben gekozen, zou dan niet te rijmen zijn geweest met zijn "profiel" Bovendien is denk ik een vrijstelling niet interessant voor de mol.
Opdracht met de lintjes
Er zijn 60 lintjes... voordat ferdi binnen is liggen er al lintjes op tafel, laten we zeggen dat dit de 7 van Rene zijn, maar als je ze ziet liggen dan zijn het er wellicht meer.(of dit is een fout in de montage, die perongeluk een shot van Rene en Patricia gemonteerd hebben in het stukje voordat Ferdi binnen is) Ferdi denkt dat hij er 20 heeft gepakt.... dit waren er 16 (oeps teveel weggegooid?), maar er zijn dus al minimaal 23 lintjes weg. Verdacht is in ieder geval dat er na Ferdi niemand meer binnen is gekomen... ook Ron niet, die nog eens 20 lintjes mee neemt. Dus er hangen na hem nog maar 17?? Hier vind ik Ferdi niet zo verdacht, maar kan zijn dat hij zich gedeisd houdt (of achteraf blijkt dat hij zijn eigen bouwwerkjes weer vernield) omdat ze nog niet veel gewonnen hebben. Door het filmpje en zijn goed bedoelde (ja, ja) aanwijzingen wordt hij wel verdacht...
Ferdi zegt in zijn biecht wederom dat hij niet de mol is, dat het wel fijn is dat hij verdacht wordt (hoe weet hij dat? de crew verteld niet wie wie verdenkt), want dan gaan ze er wel via de exit uit. Dit lijkt me een opmerking voor de kijker thuis... wat heb je er aan om dat in een biecht te zeggen?