Volgens mij zijn er maar een paar duizend van die kastjes. 1 kijker was 2 jaar geleden nog 30000 kijkcijfer. Nu is het wat beter opgesplits.
Ik denk dat het probleem is bij de mol, dat je de nodige ervaring nodig hebt om een goede reeks te kunnen maken. Reeks 1 was goed maar als je wil starten is er veel investering in nodig. Daarnaast heb ik het idee dat zodra een zender/omroep de rechten van de mol eenmaal bemachtigt heeft dit programma ook als een eigen kindje gaat beschouwen. Het kost veel tijd, energie etc om zo een programma te maken maar dan heb je ook wat. Zelf krijg je dan het idee van wat moeten we nou verzinnen en het kost zoveel energie, maar de formule verkopen en iemand anders mee laten scoren ook niet. Dus dan liever geen mol meer op tv en misschien later nog eens en misschien ook niet.
Overigens zijn die kijkcijfers ook maar een vreemde maatstaf. Als het programma 700 of 800 duizend kijkers scoort dan scoort het in principe gewoon goed. En voldoende voor het tijdstip, als je meer gewend bent verwacht je ook meer, maar de kijkcijfers kunnen niet elk jaar groeien en wat als ze nou wat minder zijn? Als je echt het van de kijkcijfers af wilt laten hangen om wel of niet door te gaan. Dan moet je gewoon zeggen als het 2 jaar achter elkaar onder de xduizend kijkers komt dan stoppen we er mee, en niet als er 100 of 200 duizend minder komen zeggen dat de rek eruit is en dit als excuus gebruiken.
De zaterdagavond is daarbij ook nog eens een risicovol experiment. Velen gaan dan toch vaak wat anders doen. Ik kijk bijvoorbeeld maar naar het verschil van kijkcijfers in expeditierobinson van dit en vorig jaar toen het in vlaaderen op zaterdag geprogrammeerd stond.