Even in het algemeen over allerlei vermeende gevallen van 'valsspelen' van de mol met medewerking van de crew:
OK, in het verleden zijn er gevallen geweest waar er sprake was van enige vorm van valsspelen om de mol in een bepaalde positie te brengen (Deborah, Hugo). Maar nu zie ik af en toe theorieën waarbij het zo ver zou zijn gegaan dat er geen sprake meer is van sabotage van de mol, maar het verpesten van het spel door de makers zelf. En dat kan ik en wil ik niet geloven. Dat zou het hele programma om zeep helpen.
Kijk, er is nog wel een verschil tussen de mol bepaalde informatie geven, of in een bepaalde positie brengen, zodat hij/zij betere sabotagekansen heeft en een opdracht door de makers laten mislukken, bijvoorbeeld (zoals ergens gesuggereerd werd) door meerdere opnames en slimme montage achteraf.
Kort gezegd: door sabotage van de mol mag het wel heel moeilijk worden om een opdracht te laten slagen, maar het mag niet onmogelijk worden omdat er creatief gemonteerd wordt o.i.d. (als je begrijpt wat ik bedoel).