Misschien nog even dit als afsluitertje:
Ik weet heel zeker dat Woestijnvis geen heksenjacht heeft ontketend op de kleine particuliere fan die enkele fotootjes of screenshots op een website heeft staan. Dat schaadt hen inderdaad niet en ze hebben er ook geen belang bij.Dus doen ze dat ook niet.
Integendeel is het zo dat Woestijnvis sympathie heeft voor al die mensen die hier ronddolen op zoek naar De Mol.Ze beseffen heel goed dat de Internethype inderdaad de interactiviteit van hun programma opstuwt en ze pakken er zelfs graag mee uit.Maar het is niet zo dat wij allen hier nu een grote invloed hebben op de levensbelangrijke kijkcijfers.Daarvoor zijn die paar honderden of neem nog duizenden mensen hier op 1,7 miljoen kijkcijfers peanuts.
En het is zelfs zo dat als Woestijnvis met 100% zekerheid zou weten dat er geen commercieel gebruik en/of misbruik zou kunnen gemaakt worden van hun rechten, die ze echt wel hebben,laat daar geen twijfel over bestaan,ze die limieten niet zou stellen.
Maar... en nu komt het natuurlijk, die zekerheid is er niet en eerder het tegenovergestelde is waar. Iets dat succes heeft, daar zijn altijd mensen in de buurt die zonder scrupules proberen van daar een slaatje uit te slaan. En dat kan niet via Woestijnvis, omdat die standaard nee zeggen tegen zulke aanbiedingen.
Woestijnvis, maar vooral de in de mediatieke wereld onervaren kandidaten worden heden ten dage echt overspoeld door alle mogelijke aanbiedingen om gebruik te maken van hun aanwezigheid of medewerking voor commerciële doeleinden. Remember Big Brother, maar dit loopt tot in het kwadraat en nog verder.
Dat daarvoor de privacy van de kandidaten dient geschonden te worden door hen ongevraagd meermaals op te bellen, te mailen, brieven te schrijven tot zelfs bezoek aan huis in de ergste gevallen is voor die mensen van geen belang. Hun commerciële belangen primeren voor hen boven die van de kandidaten of van Woestijnvis.
En daar wringt het schoentje.
Want als Woestijnvis terecht weigert om toestemming te geven voor gebruik van hun rechten aan één partij moeten ze consequent zijn en blijven en dat ook weigeren aan alle andere partijen. Het is voor WV zeer belangrijk dat er geen precedenten geschapen worden om later niet beschuldigd te kunnen van partijdigheid met die of die en tegen die of die ander.
En daarom dat Hilde De Wolf, die trouwens de producer is van De Mol en een fijne dame is, al die mailtjes MOET verzenden, ze heeft geen keuze.
En in vele gevallen doet ze dat met pijn in het hart,geloof me vrij.
Maar ze kan niet anders, ze staat met de rug tegen de muur en heeft geen alternatief.
Misschien moet je jezelf maar eens in haar plaats stellen : Hoe zou jij reageren als je ziet dat een zeer dure productie waar, financieel gezien, weinig pure winst op zit langs alle kanten wordt uitgebuit door mensen die niet bekommerd zijn om welk recht dan ook van Woestijnvis of de kandidaten?
Dan probeer je dat te beschermen,met alle middelen waarover je beschikt.
En spijtig genoeg betekent dat dan dat er onschuldigen het slachtoffer worden, maar dat is op dat moment ondergeschikt aan het totale plaatje.
Spijtig, maar dat is zo,waar gehakt wordt vallen spaanders.
En dat er in zo'n situatie,waarbij mensen als Hilde onder zeer zware druk komen te staan, al eens overgereageerd wordt ( en die grotemensenwereld was er inderdaad een beetje over,toegegeven )is zeer aannemelijk en daar moet van onze kant ook begrip voor zijn vind ik.
Zo, ik hoop dat jullie hieruit begrepen dat in deze materie zwart en wit niet bestaan en dat grijs de kleur is die overheerst.En is grijs nu net niet de kleur van de Mol?
PS : Speciaal voor Veerle, ik vond je reactie zeer goed geformuleerd.Als je nog eens boos bent mag je je gerust bij ons eens goed komen uitleven