Auteur Topic: Mogelijke hints  (gelezen 56790 keer)

Offline mikaelv

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ook dit gaat voorbij.
Re:Mogelijke hints
« Reactie #140 Gepost op: 25-02-2003, 16:20:22 »
Oh, maar als oude Latinist voor mij wel hoor.
Het moet overigens hominibusque zijn, en niet hominibusue.
Wie doet beter ?

Graven, broeders en zusters.

Offline Sonja

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 25-02-2003, 17:21:58 »
Wie doet beter ?

Als jij die Latijnse tekst dan toch begrijpt, wil je hem dan vertalen? Dan kunnen de niet-latinisten onder ons ook meegenieten...

Offline Pithurgus

• Forumlid
« Reactie #142 Gepost op: 25-02-2003, 17:22:27 »
Wie doet beter ?

Valde laetor quod intellegor nec minus quod viri, ut videtur, doctissimi hoc in foro versantur. ;) Ordo promoliatorum vere gravissimus est... Utinam et iuniores latinitati studentes adsint!

Quod "ue" scripsi: erat mihi in mente suffixum "-ue" "uel" significans, sed forsan et "que" scripserim...

Offline Pino

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrrrrrrrrrrrrr
« Reactie #143 Gepost op: 25-02-2003, 17:25:50 »
jourus nottus makes anni sensus toe ego
Kijk, dat noem ik nog eens klare taal!

A mole, living in a hole, digging up my soul, going down, excavation

Offline Alive and Kicking

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 25-02-2003, 18:21:58 »
Ordo promoliatorum vere gravissimus est...

euhm, ik doe ook latijnse (al kan ik niet in het latijn schrijven, wij worden dat van het latijn naar het nederlands aangeleerd) en deze zin stond mij dus niet aan é

gravissimus, zeg ...

banaan begint met een b, soms met een s

Offline Knudde

• Forumlid
  • Gekken vindt men overal, zelfs in gestichten
« Reactie #145 Gepost op: 25-02-2003, 20:39:30 »
Ordo promoliatorum vere gravissimus est... Utinam et iuniores latinitati studentes adsint!

't Is al goed Pithurgus. Genoeg flauweKUL verkocht!  ;)
Papyrologen en eminente linguïsten zijn overigens altijd welkom! En moest ge ons adres kwijt zijn: ons huis is waar uw Stella staat. Capiche?

De zekerste weg om bedrogen te worden, is denken dat je listiger bent dan anderen. Knudde, Kastelein van het zeventiende molsgat

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #146 Gepost op: 25-02-2003, 21:43:44 »
Valde laetor quod intellegor nec minus quod viri, ut videtur, doctissimi hoc in foro versantur. ;) Ordo promoliatorum vere gravissimus est... Utinam et iuniores latinitati studentes adsint!

Quod "ue" scripsi: erat mihi in mente suffixum "-ue" "uel" significans, sed forsan et "que" scripserim...

Zucht. ::)
Moeten we nu ook al een Latijns topic openen, of sluit je je gewoon aan bij de promolidingesen?   :-\

Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline mikaelv

• Forumlid
  • Ook dit gaat voorbij.
« Reactie #147 Gepost op: 25-02-2003, 22:02:26 »
Inderdaad vergezocht.
Vertaal even, Pithurgus, wil je ?

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #148 Gepost op: 26-02-2003, 13:04:17 »
Een nieuw spoor om te onderzoeken:

"Mario Lanza" blijft hier maar rondspoken.
In afl.1 zagen we (in spiegelschrift dacht ik) op een muur in Ventie een overlijdensbericht van een zeker "Reno Alzetta" of zoiets. Deze letters lijken wel erg op die van Mario Lanza.
Overlijdensbericht dus... Mario Lanza is gestorven op 7 oktober 1959.
Is dit een hint ?
Is er één van de kandidaten die op die datum gestorven jarig is ?

Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline AwelAwel

• Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #149 Gepost op: 26-02-2003, 13:51:11 »
de platenspeler op zich is GEEN HINT !!!
de plaat van Mario Lanza is waarschijnlijk een XX-toeren exemplaar dat je niet op een moderne platenspeler af kan spelen ... Het is voor de programmamakers ook interessanter om een esthetisch verantwoord exemplaar te gebruiken.

That's all folks

(BTW : XX-toeren, ik weet niet meer aan hoeveel rpm die oude platen draaien :( )

Offline Pithurgus

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 26-02-2003, 13:55:01 »
't Is al goed Pithurgus. Genoeg flauweKUL verkocht!  ;)
Papyrologen en eminente linguïsten zijn overigens altijd welkom! En moest ge ons adres kwijt zijn: ons huis is waar uw Stella staat. Capiche?

Sterk spel Knudde, ik weet niet wie je bent (er zijn nogal veel mensen thuis waar mijn Stella staat), maar je hebt me door. Je schijnt zelfs vertrouwd te zijn met het allereerste schrijfsel dat door mijn alter ego is gewrocht. En dat terwijl de KLIO-site plat ligt, dus via Google heb je me ook niet gevonden. Ik vermoed dus zo een beetje dat je geen onbekende bent, maar om op je vraag te antwoorden: non capisco (ik permitteer me bij deze toch nog een kleine vitterij: in capice hoort geen h te staan, anders zou je het –ke uitspreken ipv -tsje).

Excuus voor mijn flauweKUL. Ik heb inderdaad jullie achtenswaardige forum schandelijk misbruikt voor het promoten van een dode taal, ‘t is niet fraai, ik weet het. Wie het mij kan vergeven, surfe naar www.arts.kuleuven.be/latijnengrieks.

Voor de goede orde zal ik Mikaelv niet verder sarren en vertalen. Het zinnetje “Quis quis sit scit” is niet aan de pen van Symphosius (die inderdaad gesitueerd wordt in de 4e/5e eeuw NA Christus), maar aan de mijne ontsproten en is een ineendraaiing van een directe en een indirecte vraag: “wie weet, wie het is?”. Een vraag die niet alleen op jullie van toepassing is, maar ook op het raadsel 21 van Symphosius.
(Deze raadsels over allerlei zaken zijn overgeleverd in de bloemlezing van de zgn. Codex Salmasianus, waar ik me mee onledig houd (zie http://millennium.arts.kuleuven.ac.be/AL/); Luxorius zegt zelf dat hij een pintje op had toen hij ze schreef maar over dieven weet ik niets - ik houd me nochtans aanbevolen voor tips hierover).
Het antwoord op het raadsel is inderdaad TALPA, de/een mol, en het raadsel zelf luidt ruw vertaald als volgt:

“Ik heb een blinde snoet, donker in het zwarte duister,
zelfs de dag is voor mij nacht en ik zie helemaal geen zon.
Ik word liever bedekt door de aarde: zo zal ook niemand mij zien.”

Valete, achtenswaardige promoliaten,

Pithurgus

Offline AwelAwel

• Forumlid
  • Dit forum is het helemaal !
« Reactie #151 Gepost op: 26-02-2003, 14:13:46 »
Bij deze enkele songs van ML die op de LP "Das War Mario Lanza" zouden staan :
- Donkey Serenade (ik heb nog geen ezels gezien of bedoelen ze toch Inge ?)
- Arrivederci Roma (in de lyrics is niets terug te vinden ... het is een liefdesliedje).
- Santa Lucia (even verbasteren : Sandra is the Lucky One : ze wint de finale ???)

BTW: met de letters op de plaat kan je de volgende constructies maken :
INGE IS MOL
SANDRA IS MOL
MARC IS MOL
ik denk dat dat geen hint is ;-)

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #152 Gepost op: 26-02-2003, 14:31:23 »
BTW: met de letters op de plaat kan je de volgende constructies maken :
INGE IS MOL
SANDRA IS MOL
MARC IS MOL
ik denk dat dat geen hint is ;-)

Of de hint is dat Stijn de mol is, omdat je met de letters niet Stijn is mol kan maken  ;D

Offline mikaelv

• Forumlid
  • Ook dit gaat voorbij.
« Reactie #153 Gepost op: 26-02-2003, 14:51:46 »

Excuus voor mijn flauweKUL. Ik heb inderdaad jullie achtenswaardige forum schandelijk misbruikt voor het promoten van een dode taal, ‘t is niet fraai, ik weet het.
Voor de goede orde zal ik Mikaelv niet verder sarren en vertalen. Het zinnetje “Quis quis sit scit” is niet aan de pen van Symphosius (die inderdaad gesitueerd wordt in de 4e/5e eeuw NA Christus), maar aan de mijne ontsproten en is een ineendraaiing van een directe en een indirecte vraag: “wie weet, wie het is?”. Een vraag die niet alleen op jullie van toepassing is, maar ook op het raadsel 21 van Symphosius.
Luxorius zegt zelf dat hij een pintje op had toen hij ze schreef maar over dieven weet ik niets - ik houd me nochtans aanbevolen voor tips hierover).
Het antwoord op het raadsel is inderdaad TALPA, de/een mol, en het raadsel zelf luidt ruw vertaald als volgt:

Pithurgus

Beste Pithurgus, u heeft mij niet gepest, dan wel aangenaam verblijd met uw schrijfsels. Evenwel zat u per abuis een paar kamers te ver, want de Orde Der Promoliaten huist in de afdeling die merkwaardig genoeg 'Orde Der Promoliaten' heet, en niet in de kamer, 'Mogelijke Hints' genaamd.
Dat van die dieven had ik er maar bij verzonnen.
De gedichten/raadseltjes waarvan sprake, werden doorgaans na de diverse maaltijden gebracht. En dan waren ze zat, natuurlijk. Maar het waren vooral de slaven (sic, met een kleine letter s) die ze ten beste brachten.
Ik heb die dieven er maar ingebracht omdat ik het samenspel zo leuk vond met De Blauwe Schuit, ook wel het Narrenschip genoemd. Het schip van zwervers, dronkaards, dieven, muzikanten en filosofen. Zijn wij dat trouwens niet allemaal.
Jammer dat het spel bijna ten einde is, u had een fraaie rol kunnen vervullen bij de Promoliaten.
Als Broeder Latinist, of beter nog, als Broeder Magister.
Vale, Pithurgus.

Offline mikaelv

• Forumlid
  • Ook dit gaat voorbij.
« Reactie #154 Gepost op: 26-02-2003, 14:56:22 »
de platenspeler op zich is GEEN HINT !!!
de plaat van Mario Lanza is waarschijnlijk een XX-toeren exemplaar dat je niet op een moderne platenspeler af kan spelen ... Het is voor de programmamakers ook interessanter om een esthetisch verantwoord exemplaar te gebruiken.

That's all folks

(BTW : XX-toeren, ik weet niet meer aan hoeveel rpm die oude platen draaien :( )
U bedoelt 78 toeren.
De platenspeler die we zagen in de uitzending had een hendeltje.
Je kan er 78, 45 en 33 toerenplaten op afspelen.
Zelfs al is/was het geen hint, ik zou die plaat toch opgezet hebben.
Niets is voor altijd, dat wisten we al. Maar niets is er ook zomaar.

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 26-02-2003, 15:04:52 »
Of de hint is dat Stijn de mol is, omdat je met de letters niet Stijn is mol kan maken  ;D

en met de overblijvende letters uit de celproef kon je dan wél weer stijn is de mol vormen

nevermind what's been selling, it's what you're buying

Lowprofile

• Gast
« Reactie #156 Gepost op: 26-02-2003, 15:59:54 »
Doordat Turreluurs ons even turreluurs maakte met die kandidatenfilmpjes heb ik er ook een aantal terug bekeken.
Voor het filmpje begint en helemaal op het einde is er een tekst: "kijk op yyy.demol3.be voor meer informatie."
Er staat dus niet www. Dit komt kennelijk voor bij alle kandidaten.
Uiteraard ... werkt die link niet. Iemand enige idee ?

Offline n@ncy

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 26-02-2003, 16:47:34 »
en met de overblijvende letters uit de celproef kon je dan wél weer stijn is de mol vormen

welke letters bedoel je hiermee? Of heb je letters gevormd met de uitkomsten van de sommen? Zelf heb ik nog steeds het vermoeden dat hier een hint achter zit, maar welke :-\

je kunt tegenwoordig zoveel worden, dat ik maar gewoon blijf wie ik ben...

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #158 Gepost op: 26-02-2003, 18:26:51 »
Doordat Turreluurs ons even turreluurs maakte met die kandidatenfilmpjes heb ik er ook een aantal terug bekeken.
Voor het filmpje begint en helemaal op het einde is er een tekst: "kijk op yyy.demol3.be voor meer informatie."
Er staat dus niet www. Dit komt kennelijk voor bij alle kandidaten.
Uiteraard ... werkt die link niet. Iemand enige idee ?

lol. waarom denk je dat ik mezelf tureluurs noem, dat word je toch een beetje van die molspeurderij  ;D ;D
ik denk toch dat er gewoon www staat in een lettertype met een soort schaduw. Ik vind het meer op www lijken dan op yyy i.i.g. Ik heb een vrij groot scherm met goede resolutie, dat scheelt misschien?
Iets anders dat mij nu is opgevallen bij het bekijken van een paar filmpjes is dat het erop lijkt dat de stukjes waar Walter en Sandra naar zitten te kijken, ontbreken op de filmpjes die wij kunnen bekijken op de officiele site. Ik heb geen tijd gehad dit precies voor allemaal na te gaan, maar meen toch de stukjes van Inge, Corry en dus ook Stijn niet terug te hebben gevonden in de filmpjes.
Ik weet nog niet of ik daar Stijn's uitspraak nu meer of minder verdacht van vind.  ::)
Ik vind het een vreemde uitspraak, alsof hij spreekt vanuit een al vaststaand molschap, en niet van "als ik de mol zou zijn zou ik dit of zou ik dat", zoals de anderen erover praten.
Maar goed, misschien hoor ik iets dat er niet is. Zit er tenslotte al weken naast met Shadia  ;)

Offline Lautjuh

• Forumlid
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
« Reactie #159 Gepost op: 26-02-2003, 19:58:42 »
Sterk spel Knudde, ik weet niet wie je bent (er zijn nogal veel mensen thuis waar mijn Stella staat), maar je hebt me door. Je schijnt zelfs vertrouwd te zijn met het allereerste schrijfsel dat door mijn alter ego is gewrocht. En dat terwijl de KLIO-site plat ligt, dus via Google heb je me ook niet gevonden. Ik vermoed dus zo een beetje dat je geen onbekende bent, maar om op je vraag te antwoorden: non capisco (ik permitteer me bij deze toch nog een kleine vitterij: in capice hoort geen h te staan, anders zou je het –ke uitspreken ipv -tsje).

Excuus voor mijn flauweKUL. Ik heb inderdaad jullie achtenswaardige forum schandelijk misbruikt voor het promoten van een dode taal, ‘t is niet fraai, ik weet het. Wie het mij kan vergeven, surfe naar www.arts.kuleuven.be/latijnengrieks.

(Deze raadsels over allerlei zaken zijn overgeleverd in de bloemlezing van de zgn. Codex Salmasianus, waar ik me mee onledig houd (zie http://millennium.arts.kuleuven.ac.be/AL/); Luxorius zegt zelf dat hij een pintje op had toen hij ze schreef maar over dieven weet ik niets - ik houd me nochtans aanbevolen voor tips hierover).

Pithurgus

Waar gaat dit in vredesnaam over????  :-\