Poll

Wat vinden jullie van deze theorie ?

Volledig mee eens, dit is de ultieme Mol-detectie machine
0 (0%)
Waarschijnlijk correct
2 (10.5%)
Geen idee
1 (5.3%)
Waarschijnlijk fout
3 (15.8%)
Onzin
2 (10.5%)
Toeval
3 (15.8%)
Ik begrijp er niets van
2 (10.5%)
De uitvinder van deze theorie vormt een gevaar voor Woestijnvis en dient geëlimineerd te worden (op dit forum, niet fysisch uiteraard)
6 (31.6%)

Totaal aantal stemmen: 19

Auteur Topic: De gelukkige ongelukkigen  (gelezen 5720 keer)

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
De gelukkige ongelukkigen
« Gepost op: 1-02-2003, 06:18:33 »
Hiermee start ik mijn eerste nieuwe theorie voor dit seizoen (ik had het beloofd) onder een titel die eveneens zou kunnen dienstdoen als de titel van een S&W strip :

De Gelukkige Ongelukkigen

Waar gaat het over ?
Na elke executie heb je steeds een aantal kandidaten die mogen blijven, noem hen de gelukkigen, maar die tegelijkertijd heel ongelukkig zijn omdat ze op de afvaller hebben gestemd en dus een nieuwe Mol moeten zoeken, wat bijna onmogelijk is als je voordien op een andere persoon was gefocused.

Anders gezegd : Je weet dat de kans erg groot is dat het einde nakend is.

Deze theorie tracht de Mol te vinden door te antwoorden op de vraag : Waarom zijn de gelukkige ongelukkigen gebleven ?
[/color]

Laten we, als primeur voor deze theorie ff de executie van aflevering 2 onderzoeken :

Stijn en Corry verdenken reeds 2x Nicole, de afvaller, en vallen niet af, ondanks het feit dat ze heel wat fout geantwoord moeten hebben op de executievragen.

We gaan dus even nadenken waarom ze dit "geluk" toch hebben gehad.

Een eerste reden kan zijn dat ze de Mol zelf zijn.
Maar hier twijfel ik aan vanwege volgende redenen :
  • In vorige reeksen werd de mening van de Mol betreffende de "Wie is de Mol" hamvraag slechts sporadisch kenbaar gemaakt. Van beide bovenstaande kandidaten hebben we reeds 2x hun mening gekregen.
  • Wat betreft Corry : Zoals reeds op andere topics gemeld is zij zeker niet de Mol vanwege die blessure en de spontante reacties
  • Wat betreft Stijn : Veel te enthousiast, te aanhankelijk (die moederfiguur en armpjes rond schouders slaan) en vooral echt strijdlustig om opdrachten te doen slagen.
  • Er is imho maar 1 Mol en geen twee mollen in het spel
Dus, indien we dan wat verder denken, ervan uitgaande dat beiden de Mol niet zijn, kunnen we misschien best eens nadenken over het "type vragen" die men stelt bij de executie.

Dit zijn zowat de vragen die meestal terugkomen :
  • Is de Mol een man of een vrouw ?
  • Heeft de Mol aan opdracht x deelgenomen ?
  • Hoe bracht de Mol het af bij opdracht y ?
  • Heeft de Mol vandaag gesaboteerd ?
  • Persoonlijke vragen zoals : heeft de Mol kinderen, rookt de Mol, gaat de Mol naar de kerk, doet de Mol aan sport... ?
Stijn en Corry hadden dus meer vragen correct dan Nicole, die zelf in aflevering 1 Sandra zowat verdacht vondt en in aflevering 2 vrijwel zeker op Stijn stemde.

Mij idee hieromtrent is dat Stijn en Corry hebben gestemd op een persoon die heel wat overeenkomsten heeft met Nicole, en ze dus per toeval een genoeg vragen juist hadden om te overleven.

Bekijken we even de opdrachten waar Nicole aan deelnam : Bom-explosie en helicopter. In de laatste opdracht is ze er niet geslaagd de helicopter te halen (was één van de vragen).

De kans dat de Mol een vrouw is die de helicopteropdracht heeft uitgevoerd, maar niet tot een goed einde heeft gebracht stijgt hier een beetje.
Nicole zelf stemt in aflevering 1 op een vrouw en blijft. In aflevering twee stemt ze op een man, die bovendien slaagt in zijn helicopteropdarcht, en valt af.

Alle we alle puntjes op een rij zetten stijgt hiermee de kans dat de Mol niet een man is die niet geslaagd is in de helicopterproef.

Laten we ook even teruggaan naar aflevering 1, waar Nicole waarschijnlijk op Sandra stemde.
In die aflevering deed zij samen met 3 vrouwen een proef. Hebben Stijn en Corry ook hierdoor na aflevering 1 per toeval voldoende vragen correct beantwoord ?

Eerlijk gezegd krijg ik zo stilaan de indruk dat ik de Mol dit jaar beter onder de vrouwen kan zoeken, met top-of-the-bill een vrouw die meedeed aan de allereerste opdracht van aflevering 1, samen met Nicole, en die vervolgens meedeed aan de helicopterproef, maar daarbij faalde.
Ik moet hier niet in drukletters schrijven wie dat is zeker ?

Kunnen jullie mij volgen en deze theorie beamen of weerleggen ?

Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline highwaykind

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • haaiweejkaaind
Re:De gelukkige ongelukkigen
« Reactie #1 Gepost op: 1-02-2003, 09:23:09 »
Met als enige probleem dat het "persoon x heeft y als mol gekozen " niet betrouwbaar van de beelden is af te halen.
( Ik meen dat John ooit door iemand gebeld is "Heb je op Jantien gestemd"omdat dat uit de beelden bleek en dat was toen helemaal niet zo.. - heb het op dit forum ergens gelezen)

Het stemmen op vind ik alleen betrouwbaar als ik ook echt iemand zie klikken op de naam ..
Verder : prmia theorie ( LOL ).

Thank you for saving me the trouble of deflecting that personal question with a joke - House .

Offline Knudde

• Forumlid
  • Gekken vindt men overal, zelfs in gestichten
« Reactie #2 Gepost op: 1-02-2003, 09:48:31 »
En dan speelt ook de factor tijd nog altijd een grote rol. Remember Nikki in mol2? Die heeft drie weken lang op de verkeerde mol zitten stemmen, in casu dan nog een vrouw terwijl Hugo de mol was (!), maar heeft toch de finale gespeeld. Enerzijds omdat ze steeds als eerste klaar was met haar invuloefening en anderzijds daaraan toegevoegd dat het gros van de anderen ook op het verkeerde spoor zaten.
Indien dit laatste ook hier weer van toepassing zou zijn, dan hebben we te maken met een low-profile mol. Blijkbaar een vaste tactiek geworden. In het begin wat op de achtergrond blijven terwijl de anderen zichzelf verdacht maken en pas naar het einde toe in the picture verschijnend. 't Kan dus weer alle kanten op.
Toch een knappe hersenkronkel moet ik zeggen, Gotcha!

De zekerste weg om bedrogen te worden, is denken dat je listiger bent dan anderen. Knudde, Kastelein van het zeventiende molsgat

Lowprofile

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1-02-2003, 10:12:28 »
Gotcha, ik ben er overtuigd dat je hier weer iets vast heb. Ik had ook al in die richting zitten denken, maar het vraagt veel nakijk- en opschrijfwerk bij de biechten en ondervragingen. Ik was er nog niet toe gekomen.
Het probleem blijft dat WV ons toont, wat ze wel willen tonen. Maar we moeten absoluut doorgaan met dit denkwerk.

Offline CALIMERO

• Forumlid
  • Wat een mollestreek!
« Reactie #4 Gepost op: 1-02-2003, 11:19:52 »
Gotcha , ik denk niet( maar ik weet niet zeker) of je met deze theorie ook rekening hebt houden met het tactisch beantwoorden van de vragen tijdens de executie. Je kunt als je niet zeker weet wie de mol is , en wie is dat wel in dit stadium, om tactische redenen gespreid je antwoorden invullen om. Dus bijv op de vraag is demol een man , ja antwoorden en vervolgens een vrouwelijke mol kiezen dan heb je meer kans om in ieder geval 1 vraag goed te hebben en te gokken op het feit dat er deelnemers zijn die alle vragen rechtlijnig antwoorden , dus bijv door op de vragen is de mol een man en wie is de mol , bij de eerste vraag ja antwoorden en vervolgens ook een mannelijke mol kiezen. Wat dat betreft denk ik dat deze theorie een stuk onvoorspelbaarder is dan de gelijke kansen theorie die uitgaat van het recht dat iedereen gelijke kansen heeft om met de mol samen te werken en daar kan de redactie moeilijk omheen.Ben benieuwd wat je hierop hebt te zeggen. ;)

Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #5 Gepost op: 1-02-2003, 11:44:15 »
een theorie als alle anderen, waarbij je dingen interpreteert zoals je zult wilt zien, je geeft nl in mijn igen geen enkel gegronde reden waarom Corry, Sandra of Stijn geen Mol zouden kunnen zijn. Te enthousiast, moederskindje, etc, allemaal eigen ideeen, en geen vaststaand feiten.

Ik zeg niet dat je zo niet de juiste Mol te pakken hebt, maar er zitten heel wat vaagheden in deze theorie, en de grootste kis nog dat de biecht gemonteerd is en zeker geen hoog waarheidsgehalte heeft.

Maar verder een luek nieuw denkpatroon, maar niet zinvoller of minder zinvoller dan andere.

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 1-02-2003, 12:09:22 »
Dit ZOU hele goede methode zijn om te bepalen wie de Mol is (of wie het iig niet is), ware het niet dat er teveel montage aan te pas komt om echt zeker te weten wat er gestemd wordt of wie er precies verdacht worden. Ik vind het te gevaarlijk om conclusies aan te verbinden, al heb ik bij vorige series die neiging ook wel gehad.
Alleen als we elke week precies zouden weten wat alle kandidaten op alle vragen geantwoord hebben, zouden we er misschien conclusies aan kunnen verbinden, maar niet hoe het nu is.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #7 Gepost op: 1-02-2003, 17:48:38 »
hmm... effe offtopic:
Corry is nu wel een gelukkige met een ongeluk, dus een ongelukkige gelukkige.... ::)

Ehm... ik vind het verder een goede theorie, maar zoals bovenstaande heeft aangeduid ben ik slecht in het meehelpen denken in theoriejen...

Take a glorious bite out of the whole world

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 1-02-2003, 18:19:03 »
Ehm... ik vind het verder een goede theorie, maar zoals bovenstaande heeft aangeduid ben ik slecht in het meehelpen denken in theoriejen...
...Niets is wat hhet lijkt.
Uit ervaring weet ik dat je geweldig intelligent bent en dan bedoel ik niet alleen betreffende een bepaald drankje dat met malt wordt geproduceerd.

Thanx voor je geloof in mij.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 1-02-2003, 20:33:11 »
De theorie is zeker interessant, het lijkt mij alleen dat er teveel variabelen zijn om goed te kunnen meten. Zo kun je er bijvoorbeeld niet vanuit gaan dat iemand altijd op 1 mol speelt. Wel leuk dat je ontdekt hebt dat de mol nauwelijks gevraagd wordt wie hij/zij verdenkt.

Overigens is uit de theorie wel te herleiden dat veel mensen zich ongerust maken over de "toekomstverwachting" van Gotcha.

« Laatst bewerkt op: 1-02-2003, 20:38:02 door Verdi »
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 3-02-2003, 13:17:27 »
Bruno heeft ditmaal niet op Shadia en Walter gestemd, omdat hij zei dat hij weeral van Mol-idee was veranderd.

Hier hebben we niet veel aan.
Erger nog : Voorlopig schijnt er niemand op Bruno te hebben gestemd volgens overzicht "wie verdenkt wie" op deze website.
Ik heb de aflevering nog niet terug bekeken, maar ik dacht toch dat minimaal 1 kandidaat Bruno verdacht.

Kan iemand lmij hierbij helpen vooraleer ik vanavond de tape terug ga bekijken ?

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #11 Gepost op: 3-02-2003, 13:24:06 »
Erg stoer bedacht :D Maar of het waar is.. volgens mij klooien ze nog wel eens met die biechten (of gooien ze het om oid) dus ja.. we zullen zien  ;)

No Milk today???

Offline atrus

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 3-02-2003, 14:22:19 »
Hoi Gotcha,

Ik vind het echt heel knap hoor, om zo'n theorie te bedenken. Helaas blijf je als mollevanger afhankelijk van de regie van WIDM. De enige opmerking die ik nog wil maken in reactie op je theorette is dat de snelheid waarmee de kandidaten de test invullen ook van doorslaggevend belang is. Dit is bijv. de reden dat Christophe is afgervallen. Dus niet alleen het aantal goede antwoorden is belangrijk, maar ook de tijd. Hierover krijgen we in de afleveringen nooit iets te horen. Helaas! Nog een variabele in de theorie!

De jacht is mooier dan de vangst! (TK)

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 3-02-2003, 18:58:57 »
Ik heb de aflevering nog niet terug bekeken, maar ik dacht toch dat minimaal 1 kandidaat Bruno verdacht.

Misschien heb je de tape inmiddels al terug gezien, maar in aflevering 3 lijkt niemand op Bruno gestemd te hebben. Niemand heeft hem genoemd bij 't maken van de test of tijdens de biecht erna.

M'n aantekeningen van aflevering 2 vertellen mij dat toen ook al niemand op Bruno gestemd heeft. Die van aflevering 1 kan ik helaas niet meer vinden, dus die zou je zelf dan nog effe moeten nakijken.  :)

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 3-02-2003, 22:34:47 »
De enige opmerking die ik nog wil maken in reactie op je theorette is dat de snelheid waarmee de kandidaten de test invullen ook van doorslaggevend belang is.

Ik vermoed dat dit enkel bij gelijke stand is.
Na 40 vragen is deze kans vrij miniem.

Verder is het erg spijtig dat er niemand op Bruno schijnt gestemd te hebben.

« Laatst bewerkt op: 3-02-2003, 22:35:27 door Gotcha »

Offline Perlut

• Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
« Reactie #15 Gepost op: 3-02-2003, 23:00:11 »
Bruno heeft ditmaal niet op Shadia en Walter gestemd, omdat hij zei dat hij weeral van Mol-idee was veranderd.

Hier hebben we niet veel aan.
Erger nog : Voorlopig schijnt er niemand op Bruno te hebben gestemd volgens overzicht "wie verdenkt wie" op deze website.

Kan iemand lmij hierbij helpen vooraleer ik vanavond de tape terug ga bekijken ?

In afl 1 stemde:
Bruno op Walter
Walter op Christophe
Nicole op Stijn
Stijn op Sandra

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 9-02-2003, 08:57:22 »
Bruno stemde waarschijnlijk op Marc (zie zijn biecht). Eventueel zou hij ook op Inge gestemd kunnen hebben.
Dit maakt Marc voor mij toch weer wat minder verdacht.

Offline Gotcha

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 10-02-2003, 07:02:50 »
Walter stemde waarschijnlijk, net zoals tijdens executie 3, op Corry.
Kunnen we hieruit besluiten dat Corry de Mol niet is. Ik denk van wel.
Indien Walter op Corry stemde, is de kans groot dat hij bv. bij de stockcar-race stemde op "zat de Mol in de wagen met de diverse kleuren" ?
Bovendien is Shadia, net als Corry, een vrouw.
Hierdoor dalen de kansen van Shadia als virtuele Mol.

Kan er iemand mij zeggen of iemand van de kandidaten Walter verdacht vondt ?
Ik dacht van niet, dus komen we hiermee niet verder.

Offline Han13

• winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 10-02-2003, 10:11:05 »
Kan er iemand mij zeggen of iemand van de kandidaten Walter verdacht vondt ?
Ik dacht van niet, dus komen we hiermee niet verder.

Noop. Volgens mij heeft niemand meer op Walter gestemd. En al helemaal niet meer na die stomme actie van Michiel waarin hij de groep verteld dat Walter de koker van Inge had.  :-[