Aangezien ik totaal niet snap wat ik nu precies heb gedaan, wil ik toch graag even voor de zekerheid weten: heeft deze instelling ook nadelen? Dat ik straks andere sites bijvoorbeeld niet meer kan openen?
Zover ik weet heeft het geen nadelen. Google maar eens op "open dns servers" en je zal zien dat gerenommeerde sites hier artikelen over hebben. Het enige "nadeel" dat je misschien kan noemen bij deze dns-servers is dat als je een domein (websitenaam) intikt dat niet bestaat, dat je dan op een reclamepagina zou komen. Ik heb dat zelf niet getest maar gevaarlijk is dat verder niet. Als je dit niet wilt, kan je ook op zoek gaan naar andere dns-servers, van bijvoorbeeld andere Nederlandse providers. In plaats van de ip-adressen die in de eerste post staan, vul je dan de ip-adressen van die dns-servers in.
Ik zal nog eens poging wagen om uit te leggen wat je nu gedaan hebt. Als je een site wilt bezoeken, laten we zeggen
www.realitynet.org, dan doet je browser een verzoek aan een dns server om het domein realitynet.org te vertalen naar een ip adres. (Dit omdat het internet nou eenmaal met ip-adressen werkt en niet met namen. Die naampjes zijn er alleen maar voor het gemak, omdat nummers moeilijker te onthouden zijn dan namen.) Normaal krijg je van je provider dns servers automatisch toegewezen (waar dit verzoek naar toe gaat) en nu heb je ingesteld dat je zelf gekozen dns servers wilt gebruiken. Meer dan dit is het feitelijk niet.
Mocht je ooit problemen krijgen dat je sites niet meer kan bereiken, kan je altijd weer naar de standaard instelling gaan zoals ik in mijn eerste post heb beschreven. Daarom is het misschien verstandig om mijn handleiding op je pc op te slaan.
jaah!! Hij werkt vlekkeloos. Ook niet helemaal waar, ik heb wel het idee dat internet nu trager is. kan dat?
Zou qua snelheid niet moeten uitmaken deze instellingen.
Dat wat tdietz voorstelt, een zogenaamde proxy server, is over het algemeen wel langzamer.