Woowww. You have been tEmpering my calculations !
I'm impressed.
Je redenering klinkt veel wetenschappelijker onderbouwd als mijn verhaal. Maar ik ben dan ook een gelukig mens doordat ik nooit statistiek of kansberekening heb moeten doen. Mijn wiskunde beperkt zich tot het middelbare school-niveau (of wat daar van over blijft).
Wel grappig vind ik dat je na al je berekeningen een vrijwel identieke rangorde krijgt met Sandra vooraan en Shadia van onderen. Alleen de plaats van Stijn verschilt om de bekende redenen.
![Cheesy :D](https://www.realitynet.org/Smileys/widm/cheesy.gif)
Heb je toevallig nog de stand van Walter ?
Ik neem grif aan dat de bedragen (momenteel) door zesden moeten gedeeld worden. Dat hoort thuis in het vak kansberekening (neem ik aan), maar waar ik het moeilijker mee heb is de voorafgaande redenering om te besluiten iemand wel of niet volgens een bepaalde som te verrekenen.
Nemen we bv het Quebec antwoord. Tenslotte had dit geen invloed op de uitslag. Op welke basis kan je dan een getal (hoe miniem ook) aftrekken. Het lijkt me een objectievere startpositie om te besluiten dat dat spel gewonnen is door de hele groep en het bedrag gelijk te verdelen.
Als je de flagrante Quebec-fout meetelt, moet je ook de wijnvraag, de rodinvraag, enz. beginnen berekenen en interpreteren.
Ander voorbeeld: het 2de spel, eerste aflevering. Niets gewonnen, niets verloren. Wie ga je verantwoordelijk stellen daarvoor ? De slapers en Stijn ? Of de schieters naast de slaapkamer ? En dan zit je midden in persoonlijke interpretatie en perceptie.
Maar ach, mijn theorietje is maar een optelsommetje hoor. Als we Bush ermee konden tegenhouden zou ik wel fanatieker zijn.