Poll

Wat vind je van deze theorie?

Onzin.
0 (0%)
Toeval.
5 (29.4%)
Zou kunnen.
5 (29.4%)
Corry is nu mijn mol!
2 (11.8%)
bertha is doorgedraaid.
5 (29.4%)

Totaal aantal stemmen: 18

Auteur Topic: Overeenkomsten aflv. 2 en "The usual suspects".  (gelezen 9378 keer)

Offline bertha531

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Overeenkomsten aflv. 2 en "The usual suspects".
« Gepost op: 30-01-2003, 01:52:18 »
Toen ik in het begin van de aflevering het shot zag van Michiel (Camera op de grond, gericht op de hielen) als ie door de gang loopt om iedereen wakker te maken moest ik direct denken aan de film "The usual suspects". Michiel trekt ook iets met zijn been dat ik dacht dat het wel gekopieerd móest zijn.

Als je de film nog niet kent, zou ik willen aanraden om de film eerst gaan te kijken, want het is echt een (vind ik) gigantisch goeie film en als je dit leest wordt de clou vd film verklapt. :)

Kort de inhoud van de film (ik kan me alles niet meer goed herinneren):

De politie is op zoek naar een bijna mytische crimineel, (al is niet zeker of ie echt bestaat, niemand weet hoe ie eruit ziet enz): Keyser Soze.  
Na een moordpartij waar Keyser Soze mee te maken zou hebben wordt een 5tal mensen opgepakt (al is er geen bewijs): The usual suspects, vanwege hun (licht) crimineel verleden. Zonder bewijs moeten ze echter weer worden vrijgelaten en onderneemt het vijftal het plan om het de politie betaald te zetten en gaan een grote overval plannen.
Uiteindelijk blijkt echter dat 1 van hun ook Keyser Soze is nl. de persoon met het lamme been en hij blijkt de anderen met "het betaald zetten" van de politie gebruikt te hebben voor een grote drugshandel.

In het bewuste shot zie je dus de persoon met het lamme been lopen (Camera op de grond, gericht op de hielen) en dan overgaan in een "gewone" pas. Dat is het moment dat je als kijker beseft dat hij dus Keyser Soze is en dat hij al die tijd zijn lamme been gespeeld had.

Nouja, je moet echt de film gezien hebben wil je echt vatten wat ik bedoel, maar de vergelijkingen met deze aflevering zijn echt zo treffend, nl: Corry die "geblesseerd" raakt.
En Keyser Soze(=demol) schiet in de film al zijn kameraden neer(=molactie) tijdens hun gezamelijke missie(=opdracht) om een grote som geld te stelen(=prijzengeld).

Wat denken jullie, ben ik gewoon doorgedraaid?  ::)

Waar ik iig wel van overtuigd ben is dat de regie ook aan deze film gedacht moeten hebben toen ze deze afl. maakten. Ik wil niet perse beweren dat Corry haar blessure speelt (en de mol is). Maar het in minstens een vette knipoog naar de film imo.

Gr. B.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
Re:Overeenkomsten aflv. 2 en "The usual suspects".
« Reactie #1 Gepost op: 30-01-2003, 01:57:53 »
heel ver gezocht en ik ziou het beneden alle peil vinden en zeker beneden dat van Woerstijnvis als de Mol een blessure faket. Je trekt door die blessure een te grote wissel opde groep>

Verder idd hele sterke film en zeker wel wat raakpunten

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Teddybear

• Forumlid
  • Bach rules !
« Reactie #2 Gepost op: 30-01-2003, 03:42:04 »
Dzjiezes Bertha. Een schitterende parallel.
The Usual Suspects.Mijn lievelingsfilm. Dat ik daar niet aan gedacht heb.
Alleen, het is de mankepoot (Kevin Spacey) die daar de Mol is. En in onze reeks zien we Michiel door de gang hinken.
Maar verder is het best mogelijk dat er andere gelijkenissen opduiken.
De regisseur (Eric Van Looy) is immers een Tarentino-fan.
Great thinking !
(Tenzij Michiel de Mol is, maar dat lijkt me wat onwaarschijnlijk)

Offline Gotcha

• Forumlid
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
« Reactie #3 Gepost op: 30-01-2003, 07:49:28 »
Mooi bedacht.
Maar de blessure van Corry is wel echt.
Het duidelijkst kan je dat merken aan de manier waarop ze een gesprekje voert met Michiel nadat ze is teruggekeerd uit de klinieek.
Ze is echt opgelucht dat ze uit de mond van Michiel himself te horen krijgt dat ze niet naar huis moet.

Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #4 Gepost op: 30-01-2003, 09:00:39 »
goeie film idd, met een verassend einde(die jij nu net verraden hebt :) )
maar of je hier nou een hint in moet zien. ik denk eerder dat dat shot als spanning bedoeld was zodat iedereen in eerste instantie zou denken dat de mol daar liep.........
maar goed je weet het nooit.  :-\

Offline highwaykind

• Forumlid
  • haaiweejkaaind
« Reactie #5 Gepost op: 30-01-2003, 09:50:31 »
Moet de film toch een keer kijken.
Enige probleem met deze prachtige theorie is dat ze van te voren niet konden weten dat Corry gebleseerd zou raken.. ( en ik ben er nu wel van overtuigd dat het echt is.. brandnetels en zoekactie na de proef )..
Ben het met Gotcha eens ( wat een verrassing ) dat ze duidelijk opgelucht was... ben wel benieuwd hoe lang ze het zo volhoudt ...

Thank you for saving me the trouble of deflecting that personal question with a joke - House .

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #6 Gepost op: 30-01-2003, 10:52:41 »
Toen ik in het begin van de aflevering het shot zag van Michiel (Camera op de grond, gericht op de hielen) als ie door de gang loopt om iedereen wakker te maken moest ik direct denken aan de film "The usual suspects". Michiel trekt ook iets met zijn been dat ik dacht dat het wel gekopieerd móest zijn.

Haha, wat ontzettend grappig dat je hier nu over begint Bertha! The Usual Suspects was vorige week op tv, en in het eindshot zit je inderdaad naar de voeten van Kevin Spacey te kijken. Daarna heb ik de laaste aflevering van de mol nog eens bekeken (toeval) en wie schertst mijn verbazing: exact hetzelfde shot van de voeten van Michiel, zie zowaar ook nog op dezelfde manier een beetje mank loopt (lijkt te lopen?). Ik was al van plan om mijn forumnaam accuut op te dopen tot Keyzer Soze!! Echt precies hetzelfde shot.

De vergelijking met Corry gaat mij iets te ver trouwens. Volgens mij is die blessure echt, en geen mollenstreek. Maar dat shot: echt heel bizar!

Uiteindelijk blijkt echter dat 1 van hun ook Keyser Soze is nl. de persoon met het lamme been en hij blijkt de anderen met "het betaald zetten" van de politie gebruikt te hebben voor een grote drugshandel.

Mmmm, Bertha en Cora Bora, als jullie denken dat dit werkelijk de clou van de film is, zou ik nog eens een keer goed kijken!  ;)
De film is inderdaad echt steengoed! Voor degenen die deze film niet kennen, je moet hem zeker eens gaan huren, en minstens twee keer bekijken!  :)

« Laatst bewerkt op: 30-01-2003, 10:54:42 door Tweety »
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline jummer

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2003, 11:06:45 »
Ze is echt opgelucht dat ze uit de mond van Michiel himself te horen krijgt dat ze niet naar huis moet.

Ze kunnen toch niet zonder Mol verder!

Offline WCEend

• Forumlid
  • Koffie,koffie,lekker bakkie koffie...
« Reactie #8 Gepost op: 30-01-2003, 12:18:01 »
Nee, daarom zouden ze er ook mee kappen als de mol geblesseerd raakt  :P.

Molverdenking Belgische serie: Stijn Molverdenking Nederlandse serie: Jos of Ruud

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2003, 13:10:55 »
Tweety idd, zit er in deze film veel meer dan enkel de criminaliteit van de drugsdeal. het is meer een afrekening in zijn eigen millieu, het bijeen brengen van een groep mensen met een op eerste blik afwijkend verleden , die op later zicht tofch wel wat gemeen hebben> verder gaat het om DECEPTION in al zijn elementen>

Teddybear, wie is er geen  fan van het werk van Tarantino, in mijn top films staan een groot aantal films van de man . en dan nu eens niet Pulp Fiction of From dusk till dawn, maar wel Jackie Brown, True Romance en mijn nr 2 Reservoir Dogs.

Zelf denk ik dat je het hinken van Michiel, niet naar de Mol moet leiden , maar is het niet zo dat ook 1 van de deelnemers nu hinkt als ze al loopt.

ff off topic nr 1 film the big Lebowsky, echt een aanrader

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2003, 15:09:09 »
En veel muziek in die film werd trouwens in Mol 1 gebruikt. (dit volledig terzijde)

Offline ovide

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2003, 18:52:20 »
Film was vorige week op tv. Ik heb hem opgenomen. Nu ik dit zie zal ik hem maar eens gauw gaan bekijken om te zien of Bertha werkelijk is doorgedraaid  ;D

Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Pino

• Forumlid
  • Tijgerrrrrrrrrrrrrrrr
« Reactie #12 Gepost op: 30-01-2003, 18:53:49 »
Het is zowiezo een film om meerdere malen te bekijken. Toen ik de eerste keer keek zei ik op het einde: "*^$&^%&%$#", nou wil ik 'm nog een keer zien!"

A mole, living in a hole, digging up my soul, going down, excavation

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #13 Gepost op: 30-01-2003, 19:52:25 »
Tweety idd, zit er in deze film veel meer dan enkel de criminaliteit van de drugsdeal. het is meer een afrekening in zijn eigen millieu, het bijeen brengen van een groep mensen met een op eerste blik afwijkend verleden , die op later zicht tofch wel wat gemeen hebben> verder gaat het om DECEPTION in al zijn elementen>

Ook dat inderdaad, maar ik bedoelde eigenlijk dat het dus niet om drugs ging....maar ik wil niet de clue verraden voor de mensen die de film niet gezien hebben.  :-X

Jackie Brown, haha grappig, die was een tijdje geleden ook op tv, had ik opgenomen en twee weken geleden de band zitten kijken. Gaaf ook!
Maar ik heb nog geen links naar de mol kunnen ontdekken  ;)

Pino inderdaad, dat was ook mijn reactie toen ik 'm voor het eerst zag. Je moet 'm echt een paar keer kijken voor je het echt snap. (tenminste ik wel  :P)

Offline Pino

• Forumlid
  • Tijgerrrrrrrrrrrrrrrr
« Reactie #14 Gepost op: 31-01-2003, 18:24:55 »
Dit zegt Corry erover:

Citaat
Het is mij al duidelijk geworden dat ik te veel denk en dat ik teveel naar films gekeken heb vroeger.

A mole, living in a hole, digging up my soul, going down, excavation

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #15 Gepost op: 31-01-2003, 18:41:25 »
erkent corry hiermee dat dit de te volgen theorie is. nee, usual suspects is geen oude film. Ik denk dat ze hiermee verwijst naar hitchcock of misschien wel naar het feit dat zij enige tijd geleden films van iedereen heeft gezien.

Offline bertha531

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 1-02-2003, 01:35:14 »
Enige probleem met deze prachtige theorie is dat ze van te voren niet konden weten dat Corry gebleseerd zou raken..
Montage! Ze kunnen altijd Michiel (of een stand-in) achteraf door de gang laten struinen en dat filmen.

Haha, wat ontzettend grappig dat je hier nu over begint Bertha! The Usual Suspects was vorige week op tv, en in het eindshot zit je inderdaad naar de voeten van Kevin Spacey te kijken.
Ik wist niet eens dat ie op tv was! Ik heb dit opgediept uit herrineringen van 4 jaar geleden oid toen ie op NL 1 was. :)
Citaat
Daarna heb ik de laaste aflevering van de mol nog eens bekeken (toeval) en wie schertst mijn verbazing: exact hetzelfde shot van de voeten van Michiel, zie zowaar ook nog op dezelfde manier een beetje mank loopt (lijkt te lopen?). Ik was al van plan om mijn forumnaam accuut op te dopen tot Keyzer Soze!! Echt precies hetzelfde shot.
Precies! Kan toch geen toeval zijn. En Keyser Soze klinkt veel schattiger dan Tweety; doen!

Citaat
De vergelijking met Corry gaat mij iets te ver trouwens. Volgens mij is die blessure echt, en geen mollenstreek. Maar dat shot: echt heel bizar!
Hoeft ook niet, kan zijn dat de mensen die over de montage gaan dit "erbij" bedacht hebben.

Citaat
Mmmm, Bertha en Cora Bora, als jullie denken dat dit werkelijk de clou van de film is, zou ik nog eens een keer goed kijken!  ;)
Kheb m nog maar 1 keer gezien en niet geweldig opgelet tijdens de film en is dus al erg lang geleden. Na afloop dacht ik nog wel: dit is een film die ik nog een paar keer moet zien. (Is het nog toeval te noemen dat ik dat ook denk na iedere aflevering van "Wie is de mol?" ;))

Gr. B.

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 1-02-2003, 12:44:35 »
het levert een mooi beeld op hé , meer zoek ik er (voorlopig) niet achter

bedankt voor de filmtip bertha351

ciao
vlaming

nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Tweety

• Forumlid
  • Carpe fucking diem!
« Reactie #18 Gepost op: 1-02-2003, 16:37:04 »
Bedankt voor het screenshot Vlaming! Da's precies het shot dat ik bedoelde.
Ik wil wedden dat je precies hetzelfde shot van de voeten van Keyser Soze zou kunnen maken!

Michiel is de mol!

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #19 Gepost op: 1-02-2003, 16:52:47 »
Het is heel leuk gedaan, maar ik noem dit meer een spoof dan een hint.

Take a glorious bite out of the whole world