Poll

Provinciale Staten - Wat heb je gestemd?

CDA
0 (0%)
PvdA
2 (13.3%)
VVD
2 (13.3%)
D66
0 (0%)
GroenLinks
0 (0%)
SP
2 (13.3%)
LPF
0 (0%)
Op een andere partij
2 (13.3%)
Heb niet gestemd
3 (20%)
Mag niet stemmen
4 (26.7%)

Totaal aantal stemmen: 16

Auteur Topic: wat stemmmen de widm forummers... (deel 2)  (gelezen 15628 keer)

Offline Tijgertje

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tijgerrrrr
Re:wat stemmmen de widm forummers... (deel 2)
« Reactie #80 Gepost op: 30-01-2003, 13:26:02 »
ik stem al jaren principieel niet omdat er in nederland toch een groep is die al jaren aan de macht blijft ongeacht wat er gebeurd.
Waarom stem je dan niet blanco? Als jij niet komt opdagen verschuiven gewoon de procenten, dus jij geeft jou stem eigenlijk een beetje naar de grote partijen. Als je blanco stemt tel je mee. En dan gaat dat beetje procent die jij moet voorstellen naar nix.

Nu te huur in Zeeland: Strandstoelen! Slechts €3,00 per dag.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #81 Gepost op: 30-01-2003, 14:05:41 »
vind ik ook..........nietstemmers mogen ook niet zeuren!

Offline mollemans

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
« Reactie #82 Gepost op: 31-01-2003, 10:10:27 »
Niet stemmers mogen niet zeuren, nou wat een tolerantie. Eh even een verduidelijking ik woon in belgie, ben nederlander en moet mijn  stemoproep dus aanvragen. De mensen die hun stemoproep niet aanvragen worden niet meegerekend in de stemming.
Mensen die daarentegen blanco stemmen worden wel meegerekend, maar al zou de hele bevolking blanco stemmen, nog zou blanco niet regeren hoor.

Mag ik weten wat jullie denken dat er met een blanco stem gebeurt,dat is nl exact het zelfde als iemand die zijn oproep binnenkrijgt en er niks mee doet. Hoort bij de ongeldige, niet ingevulden en niet opgedaagde stemmers en wordt dus verdeeld volgens een verdeelsleutel die is vastgesteld door de uitslag van de verkiezing.

Mensen die principieel niet stemmen, sturen dus hun oproep of retour of vragen(indien ze in het buitenland wonen) geen oproep aan. dat is een klein nuance verschil.

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 31-01-2003, 15:09:47 »
Maar nou snap ik nog steeds niet helemaal waarom je principieel niet stemt...  ::)

Volgens welk principe dan?  :-\

Ik ben het met de stelling eens dat mensen die niet stemmen ook niet mogen klagen.
Blanco stemmen heeft niet mijn voorkeur. Je kunt het nooit 100% eens zijn met een partij, maar er is er altijd wel een die in de buurt komt van jouw mening. Verder ben ik van mening dat er in NL wel degelijk wat te kiezen valt. :)

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #84 Gepost op: 31-01-2003, 17:53:48 »
waarom mag je niet klagen als je niet stemt, wat is dat voor tolerantie. Ik stem uit principe niet omdat de tijd van de verzuiling is geweest. wat voor  nut heeft het om voor alle man een partij op te richten, lijst 0, zelfs die Johna Vlemminx heeft een lijst. om meer lol in de politiek te brengen

Politiek kun je volgens mij enkel bedrijven als je echt duidelijk gestructureerde punten hebt en een plan om dat uit te voeren. Om dit te kunneen moet je dus een duidelijke visie, een duidelijke kleur hebben. Heel cru gezegd als ik het program van de Sp, naast dat vd PVDA leg zie ik veel dezelfde zaken en weinig verschillende (in de kern dan he, in uitwerking wel)

Ik zou politiek pas echt zinvol vinden als je max 3 groepen hebt die elk ergens voor staan zolang dat in nederland niet kan, heeft politiek voor mij de plank misgeslagen. Misschien het enige wat in amerika goed geregeld is, al hebben ze daar het systeem van de kiesmannen en dat werkt ook weer niet.

Als je cda laat zijn voor een behoudende koers, de VVD voor meer voor de rijken en dus verlaging van de sociale zekerheid en de PVDA juist voor een grotere sociale zekerheid, dan heb je een duidelijk idee waar het omgaat. Nu is het VVD duidelijk van kleur alleen passen die hun punten aan omdat ze anders teveel mensen voor het hoofd stoten, de CDA sluit zich overal bij aan en neemt niet echt een standpunt in. De PVDA is te ver afgeweken van de rode achterban. Maar ja dit is zeker zeuren en dat mocht niet want ik stem niet.

Bij mij is dit gewoon een mening hebben en ios zeuren iets anders

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #85 Gepost op: 31-01-2003, 21:29:15 »
Ik zou politiek pas echt zinvol vinden als je max 3 groepen hebt die elk ergens voor staan zolang dat in nederland niet kan, heeft politiek voor mij de plank misgeslagen. Misschien het enige wat in amerika goed geregeld is, al hebben ze daar het systeem van de kiesmannen en dat werkt ook weer niet.

ja daar is het een stuk beter. meneer niks tegen meneer helemaal niks. ik vind toch echt dat wij hier een democratischer systeem hebben.

er is ook veel verschil tussen de pvda en sp, en niet alleen nuanceverschillen (of jij moet een eventuele oorlog in irak een nuanceverschil noemen)

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #86 Gepost op: 1-02-2003, 01:30:09 »
eh cb geen van bovengenaamde 2 partijen wil die oorlog laat dat duidelijk zijn. volgens mij stellen ze dat ook zo in de stemwijzer hoor maar goed>er is alleen bij 1 vd 2 de motivatie dat als iedereen gaat, we mee moeten en de ander zet zich daar duidelijk tegen af.

ik ben het dus heel erg nadrukkelijk niet eens met dat we ons moeten schikken aan wie dan ook, als je vindt dat je niet moet gaan , moet je niet gaan. ongeacht de sancties.maar om je dan maar uit de NAVO te halen, gaat me te ver

en mijnheer niks tegen mijnheer helemaal niks, ik heb het over 2 partijen in VS en niet over gore, powell, bush of wie dan ook. Je kiest democraat of republikein en dat staat ergens voor.  je zult daar ook zelden zien dat iemand bij verkiezing iets anders kiest als 4 jaar geleden.

Hier spelen veel partijen (eg ouderenpartijen) handig in op maatschappelijke problemen en winnen zo stemmen, als puntje bij paaltje komt, komt er van dat heel programma niks terecht. Hoemeer partijen je hebt in je politiek bestel, hoe meer van dit soort onzin partijen.

Het vlaams Blok in belgie bv is zeker niet een partij die mijn stem zou krijgen, mocht ik al stemmen, maar wel een partij met een duidelijk gezicht en een duidelijke visie. Als iemand mij kan aantonen, waar de a in pVDA nog voor staat of de C in CDA, graag, want ik weet het niet meer. Links is alleen links als er links op staat, heeft rosenmoller eens gezegd en verdomd als ie niet gelijk had. En menig kerkelijk bestuurder in Nederland zal een traan laten om Balkeennde en co, zo christelijk als die bezig zijn met hun mest gooien naar anderen.

« Laatst bewerkt op: 1-02-2003, 01:57:40 door mollemans »

Offline Beat

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 1-02-2003, 14:17:28 »
Mollemans noemt de VS als voorbeeld waar de partijen nog ergens voor staan. Een land waar je maarliefst kunt kiezen uit twee partijen, waar de kandidaat die het rijkst is de duurste campagne kan voeren en aldus aan de macht komt. Een land met een dusdanig verouderd kiessysteem dat er nu een president aan de macht is die minder absolute stemmen had dan z'n democratische tegenstrever. Dit omdat de stemmen in bepaalde staten zwaarder wegen dan in andere.

Maar je schijnt er nogal verstand van te hebben. Leg mij dan maar eens uit waar de democraten en de republikeinen precies voor staan. Ik ben erg benieuwd naar de mening van iemand die vindt dat de PvdA en de SP weinig verschillen in het programma hebben. Of je hebt de programma's niet gelezen en roept maar wat, of je hebt het gelezen met een glaasje op.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #88 Gepost op: 1-02-2003, 14:27:47 »
Hallo, ik moet me hier voor een mening niet gaan verantwoorden hoor. Ik heb zelf al in een eerder post kritiek aangedrargen op het feit dat de amerikanen met kiesmannen werken en dat dat idd geen goed systeem is.

Ik gebruikte de VS alleen maar voor een systeem waarin de partijen een duidelijke achtergrond hebben in de maatschappij. Ik verafschuw zelfs het heel circus eromheen met die peperdure campagnes, maar helaas is het nu juist dat wat ook meer en meer in nederland gebeurt, het winnen , lees kopen van zieltjes.

Een goede politieke partij heeft dit niet echt direct nodig en gebruikt zijn geld beter voor het waarmaken van de partijpunten. Dat is wat ik eigenlijk zeg. Vroeger stond de C in cda ergens voor en de A in PVDA, dat is meer en meer afgezwakt om maar niet te hokjes gericht je stemmers te krijgen. Er is een vermenging van belangen bezig en het grootste belang is het krijgen van stemmen en niet zozeer het nakomen van principes of idealen.
En dat is ronduit verkeerd, in mijn punt van zien dan.

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 1-02-2003, 16:28:58 »
Citaat
waarom mag je niet klagen als je niet stemt
Als burger kun je meebepalen welke politieke keuzes er gemaakt worden. Een keuze is bijvoorbeeld gratis toegang voor musea of extra agenten. Een andere: nu bezuinigen en later meer te besteden hebben of nu lekker veel uitgeven en later weinig te besteden hebben.

Als je niet stemt laat je andere burgers bepalen welke keuzes er gemaakt worden. Stel zij kiezen voor gratis toegang voor musea. Dan vind ik dat je niet moet klagen als je een keer wordt beroofd op straat en er geen agent is om aangifte bij te doen.

Voorbeeld uit de praktijk: In het verleden zijn er partijen geweest die uit milieuoverwegingen en geldbesparing besloten hebben dat de brandweer niet voldoende mocht oefenen. Tevens mochten  Traumahelikopters(ambulanceheli's) 's nachts niet vliegen. Verder hebben ze bezuinigd op handhaving van brandveiligheidsregels en rampenbestrijding. Duidelijke politieke keuzes waar duidelijke verschillen tussen de partijen over bestonden.

In Volendam vloog een café in brand. De hulpverlening bakte er niks van en de Traumaheli bleef een de grond. Gevolg: 14 doden en honderden gewonden. (stel je voor dat er een vogel was geschrokken van een heli. Dat zou een milieuramp zijn!)

Ik vind (en dat heb ik altijd gevonden) dat we niet met ons vingertje naar de overheid moeten wijzen.(wie of wat is de overheid???) Er is in de jaren 80 en 90 democratisch besloten het geld uit te geven aan WAO-uitkeringen, subsidies voor moskeeën, zwemles voor allochtone vrouwen, een 9 km lange tunnel onder een paar stomme koeien, een betuwelijn etc. etc. Veiligheid vond de burger niet belangrijk. Mogen we dan nu gaan klagen? Zeker niet die mensen destijds niet hebben gestemd op een partij die voor veiligheid was.

Ik kan nu al voorspellen dat als we de staatsschuld niet binnen 25 jaar aflossen, onze ouders hun AOW wel kunnen shaken. En bezuinigen op defensie? Zo gedaan. Maar wat als een of andere terrorist besluit een paar bommen op de Botlek te gooien? Dan zou je altijd nog kunnen zeggen dat onze vrienden van de NAVO wel helpen. Alleen is het dan niet handig op een partij stemmen die uit de NAVO wil...  :-X

Er valt wel degelijk wat te kiezen. Dat de PvdA er niets van bakt komt omdat ze A beloven, discussiëren over B óf C en vervolgens D doen.
Dat partijen veranderen in de tijd vind ik niet erg. We leven niet meer in de verzuiling.

Democratie heeft z'n nadelen, OK. Maar ik vind dat mensen zich verkiesbaar moeten kunnen stellen. Ook al zijn we niet blij met al die kleine patijtjes, we moeten ze niet verbieden. "U mag kiezen, zolang het maar CDA, PvdA of VVD is...!" Dat is geen democratie.
Nederland is een land van coalities en compromissen. Amerika van winners en losers. Een twee-partijenstelsel werkt hier niet.

Democratie houdt in dat de burgers het voor het zeggen hebben. Als burgers achterover blijven leunen vind ik dat prima. Alsjeblieft géén stemplicht!!! Ik respecteer dat mensen het prima vinden zoals het nu gaat.

Maar als je vind dat het niet goed gaat in het land moet je opstaan en meedoen het land beter maken. Niet tegen je mede-burger zeggen dat hij tien jaar geleden de verkeerde politieke keuze heeft gemaakt.

De beste stuurlui staan aan wal.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #90 Gepost op: 1-02-2003, 16:43:22 »
precies Malcolm, dit is jouw keuze en ik heb de mijne, in principe hebben we dingen gemeen, alleen is de uitwerking ervan totaal anders. Ik zou ook graag iets willen doen aan de situatie in nederland en heb vroeger ook wel iets in de jeugdpolitiek gedaan van de PVDA, maar het probleem is dat je daabij steeds compromissen moet maken en zelfs dat is niet erg als het zo was dat elke partij duidelijk weet wat het wil,

Maar je hebt veel mensen die niet weten wat ze wuillen, als kiezers heb je die , maar ook als regeerders.

Verder zeg je dat de tijd van verzuiling voorbij is, dat is ten dele zo maar juist de bverzuiling zorgt ervoor dat er meer en meer partijen komen met 1 partijpunt bv ouderenpartij. Als de grenzen vervagen tussen politieke partiejen,w at let ons dan om er 1 grote brij van te maken.

En zoals alles heb ik alles wel weer heel zwart wit gesteld om alles duidelijk te krijgen. ik weet dat er tussen zwart en wit vele nuances grijs zijn.

Offline Stormpie

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 1-02-2003, 18:05:57 »
de ramp in Volendam was in eerste instantie te wijten aan een bareigenaar die zijn verantwoordelijkheden als zodanig niet serieus nam. Deze man was er herhaaldelijk op gewezen dat situatie in zijn café onveilig was en hij is in mijn ogen de eerst verantwoordelijke voor het gebeuren.
De hulpverlening kwam, hoewel het rampenplan niet optimaal was, binnen no time op gang. Ik ben ervan overtuigd dat juist die snelle hulpverlening, ook van de gewone burger, er voor heeft gezorgd dat er niet meer slachtoffers zijn gevallen. En die hulpverlening was onvoorstelbaar..

er was eens......

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #92 Gepost op: 1-02-2003, 22:22:24 »
en mijnheer niks tegen mijnheer helemaal niks, ik heb het over 2 partijen in VS en niet over gore, powell, bush of wie dan ook. Je kiest democraat of republikein en dat staat ergens voor.  je zult daar ook zelden zien dat iemand bij verkiezing iets anders kiest als 4 jaar geleden.

ok, jij je zin : partij niks tegen partij helemaal niks.............  ;)

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #93 Gepost op: 1-02-2003, 22:38:10 »
partij niks tegen partij helemaal niks, nou hoe leeg die opmerking is.

Het is de Vs eigenlijk heel duidelijk als de ene partij aan de macht is wordt er vooruitstrevend gedacht bij de ander wat behoudender, bij de een wat meer gericht op verhoudingen naar het buitenland, bij de ander wat meer gericht op de binnenlandse structuren.

Het PVDA stond ooit voor arbeiders en zou hun doelen verdedigen, hoe moet ik dan interpreteren dat zij willen tornen aan het stelsel van gezondheidszorg zoals we dat nu kennen.(ik moet er niet aan denken dat gezondheidszorg geen gewoonterecht meer is, maar eerder een verworvenheid is voor werkenden en kapitaalkrachtigen)

Verder heel de discussie over veiligheid op straat en al of niet identificatieplicht, er zijn serieuzere items waaraan we aandacht moeten besteden.

maar eigenlijk is de discussie niet echt zinvol, omdat we toch meegaan in de conjunctuur zoals die er momenteel in europa is , en zullen we onze politiek ondergeschikt maken aan de europese.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #94 Gepost op: 1-02-2003, 22:40:58 »
partij niks tegen partij helemaal niks, nou hoe leeg die opmerking is.

jaahaaaaa, dat ben ik.een LEEGHOOFD!!!!!!

maareh, moet ik nu echt een politieke discussie aangaan met iemand die niet eens de moeite neemt om te gaan stemmen.  :-\

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 1-02-2003, 22:41:12 »
Ik ben het voledig met Stormpie eens dat de eerste verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. Maar daar blijft het niet bij. De gemeente niet had niet alleen wijzen op het gevaar, maar sancties moeten treffen.

De hulpverlening was wel snel ter plekke, maar de coördinatie was super slecht en de hulpverleners waren niet voldoende getraind om hun werk naar behoren uit te voeren. Daardoor is de situatie een stuk erger geworden dan nodig. Lees het rapport van de Commissie Alders er nog maar eens op na.

Sinds gisteren mag de Traumaheli ook 's nachts vliegen. Pas na 2 jaar en 1 maand!!!  :o

Nu maar hopen dat er hier in Enschede geen cafe in de fik vliegt, want we hebben hier geen heli :( En dat is een politieke keuze.

« Laatst bewerkt op: 1-02-2003, 22:42:29 door Malcolm »

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #96 Gepost op: 1-02-2003, 22:46:43 »
Ik ben het voledig met Stormpie eens dat de eerste verantwoordelijkheid bij de eigenaar ligt. Maar daar blijft het niet bij. De gemeente niet had niet alleen wijzen op het gevaar, maar sancties moeten treffen.

De hulpverlening was wel snel ter plekke, maar de coördinatie was super slecht en de hulpverleners waren niet voldoende getraind om hun werk naar behoren uit te voeren. Daardoor is de situatie een stuk erger geworden dan nodig. Lees het rapport van de Commissie Alders er nog maar eens op na.

Sinds gisteren mag de Traumaheli ook 's nachts vliegen. Pas na 2 jaar en 1 maand!!!  :o

Nu maar hopen dat er hier in Enschede geen cafe in de fik vliegt, want we hebben hier geen heli :( En dat is een politieke keuze.

stormpie kan het weten, das een volendamse....
wat betreft die traumaheli's. ik snap het wel hoor. ik woon in de binnenstad van amsterdam en wij hebben er daar veel last van, ze worden nmlk niet alleen van stal gehaald als er iets gebeurd, die dingen vliegen de hele dag boven de binnenstad.........

« Laatst bewerkt op: 1-02-2003, 22:47:49 door CORA BORA »

Offline Malcolm

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 1-02-2003, 23:23:48 »
stormpie kan het weten, das een volendamse....
Toch heb ik meer vertrouwen in de wijsheid van de Commissie Alders dan in die van Stormpie. Sorry...  ::)

Ik stel voor dat we even niet naar de VS kijken. Het is een ander land, andere cultuur etc. Hun politiek hier invoeren werkt niet. Ook al is die geweldig.

Dat het zorgstelsel veranderd moet worden, daar is iedereen het wel over eens. Vraag is alleen hoe.

Ik heb een vraag aan jullie. Stel er komen prive-klinieken voor rijke mensen. Daardoor hoeven die mensen niet meer op de normale wachtlijst.  Gevolg: Rijke mensen hoeven niet te wachten, maar minder rijke wel. Máár ze hoeven nog altijd minder lang te wachten dan ze nu moeten. De normale lijst wordt immers korter. Doen of niet?

Veiligheid: Of iets serieus is of niet wordt bepaald door de burgers. Velen voelen zich onveilig. Cijfers bevestigen dat er meer geweldsdelicten plaatsvinden. Ik vind dat een maatschappij alleen goed kan functioneren als die veilig is.

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #98 Gepost op: 1-02-2003, 23:28:42 »
kijk dat zijn nu zinvolle dingen> ik ben er zeker geen voorstander van dat er prive klinieken voor rijken komen, maar in de uitwerking ervan zit er een voordeel in voor iedereen, nl kortere wachtlijsten.

Het is dus in het voordeel van iedereen, maar je trekt de verhouding scheef. dus zeg ik niet doen.

Eh Cb ik zeg geheel niet dat jij een leeghoofd bent, ik ken je niet eens dus hoe kan ik dat zeggen, maar die opmerking was wat leeg.

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #99 Gepost op: 2-02-2003, 11:46:46 »
Toch heb ik meer vertrouwen in de wijsheid van de Commissie Alders dan in die van Stormpie. Sorry...  ::)

was de commisie alders er ook bij die nacht???  ;D

nu een reactie over dat voorstel over priveklinieken.
ik snap wel wat je bedoeld, maar toch ben ik daar tegen. gezondheidszorg zou niks te maken mogen hebben met rijk of arm, zodra we daar aan gaan beginnen is het hek van de dam.
niet alleen omdat dan de rijken kortere wachttijden hebben, maar ook omdat de beste zorg naar die klinieken verdwijnt en dat daardoor de minder bedeelden 2e hands zorg krijgen.

« Laatst bewerkt op: 2-02-2003, 11:48:03 door CORA BORA »