Hier volgt deel 2.
MONIEK VAN DE VELDE,vierde afvaller in de eerste reeks.,,Michiel is een magnifiek mens. Hij verstaat de kunst om ieders individuele waarde tot zijn recht te laten komen, maar weet zeer goed waar hij naartoe wil.'' ,,Ik een magnifiek mens? Wat moet je daar op antwoorden? Wie zegt dat het zo is, wordt arrogantie verweten. Ontken je het, dan verwijten ze je valse bescheidenheid. Natuurlijk hebben we respect voor de kandidaten. En natuurlijk weet ik waar we naartoe gaan. Ik ben een van de makers van het programma en in de derde reeks samen met Bart De Pauw de enige die van begin tot eind meeloopt.''
HUGO DAEMEN,mol in de tweede reeks.,,Michiel is een goed psycholoog en een geweldige morele steun voor zijn mollen.'' ,,Ik besef hoe belangrijk het is dat mollen zeker kunnen zijn van ruggensteun door mensen die hen vertrouwen. In de weinige momenten dat het tijdens de reis lukt, probeer ik die steun dan ook te geven.'' Zijn de contactmomenten met de mol dan zo schaars? ,,Vaak is het een kwestie van oogcontact. Elkaar onderweg een signaal geven dat we goed bezig zijn. En dan zijn er de dagelijkse interviews met alle kandidaten. Bij de mol overlopen we dan wat er goed of fout zat, en we wijzen hem erop dat hij of zij zich dat vooral niet moeten aantrekken. Coachen gewoon.'' Is er nog ruimte voor een vierde reeks? ,,Dat moet nog blijken. Maar de kans dat wij een vierde reeks zullen maken, is zo goed als uitgesloten. We zijn aan de derde begonnen met de idee om een laatste schone bloemekee te maken.''
DAVID DEVOGELE,zesde afvaller in de tweede reeks.,,Michiel is intelligent, avontuurlijk en kan zeer goed luisteren. Eén vreemd puntje: hij is soms down, vooral 's ochtends.'' ,,Down ben ik niet. Hoogstens heb ik een matige vorm van ochtendhumeur, al onderdruk ik dat heel fel als ik met De Mol bezig ben. Maar normaal moet je me 's ochtends inderdaad een paar uur geven vooraleer ik genietbaar ben. Dat heeft gewoon met mijn ritme te maken.'' David vraagt zich ook af waar je die typische houding gepikt hebt: benen open, armen gekruist. ,,Dat is echt niet uit een film gepikt. Die houding is een gimmick geworden, maar in de eerste reeks was het vooral een manier om mijn eigen zenuwen onder controle te houden. Het is een houding waarin je jezelf tot rust brengt, waarbij je niet met je handen staat te wapperen als je iets uitlegt.''
DOMINIEK ROOSEN,vierde afvaller in de tweede reeks.,,Ik vraag me oprecht af of er niet meer dan één mol in het spel zit.'' ,,Uiteraard zit er maar één mol per reeks in. De eerlijkheid en het reglement verplichten ons daartoe. Bij De Mol kan je tot honderdduizend euro winnen. Dan kan je je niet permitteren om halverwege eventjes van mol te wisselen.'' Wat als de mol iets overkomt? ,,Daartegen zijn we verzekerd. Als de mol in het ziekenhuis terechtkomt, stopt het spel. Dan gaan we naar huis en hebben we geen programma. Of in elk geval minder afleveringen.'' Dominiek wil ook weten of je innerlijk even rustig bent als je laat uitschijnen. Je rookt naar verluidt veel te veel. ,,Nee, innerlijk ben ik niet rustig. Ik sta net als iedereen onder spanning. Het is een vorm van stress die heel plezant is. Ik rook overigens al bijna twee jaar niet meer. Hoewel, als ik eerlijk ben, tijdens de opnames in Italië heb ik weer twee weken gerookt als een Turk. Maar in het vliegtuig naar huis ben ik weer gestopt.''
NIKI DE BOECK,verloor in de tweede serie de finale van Marianne Dupon.Michiel is een zeer positief persoon, een perfectionist ook. ,,Ik, een perfectionist? Iedereen bij Woestijnvis lijdt daar aan. Als er iets is waardoor De Mol het verschil maakt met de rest, dan is het wel dat de hele ploeg maar één doel heeft: een zo goed mogelijk eindresultaat. Dan moet je kritiek kunnen verdragen. Als je een paar dagen gemonteerd hebt en de rest vindt dat het beter kan, ja, dan beschouw je dat niet als een afrekening onder collega's, maar ga je knarsetandend een nachtje de montagecel in.''
BELLE SEURS,zesde afvaller in de eerste reeks.Kunnen mensen die nooit een aflevering van 'De Mol' gezien hebben, wel als normaal worden beschouwd? ,,Eerlijk gezegd: ik blijf het heel raar vinden, zelfs niet normaal, dat de onthulling van de mol al tweemaal een hoofdpunt in het TV1-journaal was. Dat zal wel passen in de filosofie om de berichtgeving dichter bij de mensen te brengen, maar ik sta daar echt verbaasd naar te kijken. Of mensen die niet kijken normaal zijn? Laat ons in godsnaam hopen dat het feit of mensen normaal zijn of niet, nooit zal afhangen van het feit dat ze naar een televisieprogramma kijken.''