Auteur Topic: Aflevering 9  (gelezen 43702 keer)

Offline Eva99

• Forumlid
Re: Aflevering 9
« Reactie #40 Gepost op: 27-10-2008, 11:23:18 »

Hallo ,  even wil ik reageren ..

Deze expeditie 2008 is meer een toonbeeld van zakelijk, strategisch, en planmatig uitrekenen hoe je in de finale kan komen. Dit ligt Yin en Hans het best. Maar heeft mijns inziens niets meer te maken met overleven als een Robinson op een onbewoond eiland.
De echte Robinsons zijn al wegestuurd door de zakelijke strategische planning van Hans en Yin.
Sinds het weekend samen met 2 anderen,  hebben ze 'iets' met elkaar, wat na thuiskomst zeker vervolg zal hebben.
Het staat dus vast dat Hans en Yin overblijven dankzij hun planning. Niet vanwege hun onovertroffen échte Robinson kwaliteiten .

Hans liegt alles bij elkaar om anderen te manipuleren en zijn kant op te sturen zoals hij wilt dat er gestemd gaat worden. Dat is zijn Robinson onwaardige manier van spelletjes spelen.

Helaas doet dit afbreuk aan de serie. Hoewel ik wel kijk, en wil weten wat er gebeurt. Mijn hoop is dat de spelbedenkers ergens een stokje steken voor deze manier van spelbederf.

Het is Ernst-Paul niet gegund om met deze expeditie zijn laatste af te sluiten.. Het programma idee is heel goed en heel erg leuk om naar te kijken, als er minder mazen in het net zouden zijn om het spel te bederven zoals Yin en Hans nu doen. 
Dit kan nooit de bedoeling geweest zijn van het programma-idee een beste Robinson te zoeken anno 2008.
Nu komt er een beste zaken-man/vrouw uit, die een hele groep expeditie leden weet te manipuleren en te sturen.
Om er zelf als winnaar uit te komen. Verdient voor mij geen hoofdprijs.

groet, Eva

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #41 Gepost op: 27-10-2008, 11:38:53 »
Hallo Eva.

Het is hier vaker gezegd, maar ik zal het nog eens herhalen:

Het is een veelgemaakte denkfout dat Expeditie Robinson een overlevingsspel is in de traditie van Robinson Crusoe. Expeditie Robinson is naast overleven juist ook een sociaal spel, dat is het altijd al geweest.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Eva99

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 27-10-2008, 12:07:22 »
Ok,  een sociaal spel dus.. 

In dat opzicht vind ik het ook misplaatst om ten koste van anderen jezelf naar de finale te tillen.  Niet erg sociaal vaardig als je mensen manipuleert om er zelf beter uit te komen.
Het zou sociaal geweest zijn om nu eens zonder al deze strategiën iedereen een eerlijke kans te geven, en ze te beoordelen tijdens een eilandraad op hun kunnen, en op hun sociale invloed tijdens hun verblijf.

Yin en Hans zijn in het dagelijks leven niet anders gewend dan mensen uit te spelen in het bedrijfsleven.  Deze kundigheid gebruiken ze hier om te kunnen winnen.

Nog steeds vind ik het spelbederf, en hoop ik dat de spelbedenkers hier een stokje voor steken.  Eigenlijk verwacht ik het ook.. 

groet, Eva

Offline ShakaZulu

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 27-10-2008, 12:25:52 »
Ok,  een sociaal spel dus.. 

In dat opzicht vind ik het ook misplaatst om ten koste van anderen jezelf naar de finale te tillen.  Niet erg sociaal vaardig als je mensen manipuleert om er zelf beter uit te komen.
Het zou sociaal geweest zijn om nu eens zonder al deze strategiën iedereen een eerlijke kans te geven, en ze te beoordelen tijdens een eilandraad op hun kunnen, en op hun sociale invloed tijdens hun verblijf.

Yin en Hans zijn in het dagelijks leven niet anders gewend dan mensen uit te spelen in het bedrijfsleven.  Deze kundigheid gebruiken ze hier om te kunnen winnen.

Nog steeds vind ik het spelbederf, en hoop ik dat de spelbedenkers hier een stokje voor steken.  Eigenlijk verwacht ik het ook.. 

groet, Eva

::bravo:: ::bravo:: ::bravo::

Offline TheeZakje

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #44 Gepost op: 27-10-2008, 13:20:17 »
It's the way the cookie crumbles!

Offline Stanley_Yelnats

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 27-10-2008, 14:40:22 »
Het is echt superboring dta nu al duidelijk is dat Hans gaat winnen. En dat allemaal vanwege dat etentje in het begin van de expeditie. Vraag me af of ze dat ooit nog zo gaan doen want dat etentje was de doodsteek van de rest van de expeditie.

Offline Ibung

• Forumlid
  • zurkeltrutte?.
« Reactie #46 Gepost op: 27-10-2008, 14:58:23 »
waarom wordt er toch steeds bijgehaald dat hans en yin zakenlui (een zeer ruim begrip) zijn? alsof dat de enige beroepsgroep is die een spel strategisch kan spelen.

Citaat
vind ik het ook misplaatst om ten koste van anderen jezelf naar de finale te tillen

als er een winnaar is, zijn de andere spelers altijd verliezers. winnaar wordt je altijd ten koste van anderen.
As ge de endjes an mekare moet kneupe bende alted in touw

Offline mic1

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 27-10-2008, 15:52:50 »
Een voorstel : laten we de immuniteitsmunt van Hans Judas penning dopen en in plaats van ER als een sociaal spel te bestempelen lijkt asociaal mij een betere term.

Kan me niet heugen dat ik mij bij het bekijken van een aflevering van ER zo gestoord heb aan de hypocrisie van zoveel mensen tegelijk, bah!

Ok, dat is er uit umm 'lol'

Hasta la pasta

Offline Sleeve

• Kandidaat ER2007
  • Erkend Insider
« Reactie #48 Gepost op: 27-10-2008, 16:37:16 »
Gisteren heb ik helaas de uitzendig gemist en toen ik 'm terugkeek op internet bleef het beeld de hele aflevering hetzelfde ::ohno:: dus ik weet niet of ik àlles goed mee gekregen heb...

Maar, ik vind het stiekem juist wel een leuke expeditie. Ik vind het bijna fascinerend om te zien hoe iedereen Hans blijft volgen terwijl het zo duidelijk is dat hij degene is die de touwtjes in handen heeft en iedereen tegen elkaar uitspeelt. Ik ben benieuwd of Yin tot het einde zijn vriendinnetje blijft of dat hij haar ook een mes in de rug gaat steken. Het was een goede zet van hem om ook Sharon te kiezen toen hij de proef won, zo kon hij haar een beetje inpalmen en ervoor zorgen dat ze eerder hem gelooft dan Hiukwan en Sarah.

Ik ben benieuwd of Geert zich na de immuniteitsproef is gaan realiseren dat hij de zwakke schakel is in het rijtje Hans, Yin en Geert. Toen zij tenslotte met z'n drieën overbleven kreeg hij van hun allebei een ring erbij. Misschien zorgt dit ervoor dat hij zich ook meer tegen Hans & Yin gaat keren? Ik vind het allemaal nog helemaal niet zo voorspelbaar. Het lijkt mij sterk dat Hans echt met de sterksten over wil blijven, hij wil gewoon winnen en daarom denk ik dat er nog best wel een kans is dat hij Yin eruit gaat werken... Verder hoop ik echt dat Hiukwan die munt heeft gejat van Hans want dat zou echt de beste stunt ooit zijn.

Het enige dat ik dit jaar niet heb is een 'echte' favoriet. Het kan me eigenlijk tot nu toe niet zoveel schelen wie er gaat winnen, maar misschien gaat dat nog wel komen...

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #49 Gepost op: 27-10-2008, 16:59:54 »
Ik denk dat er nog wel eens wat afgesproken kan zijn tijdens het dinnee, met ''de sterksten''. Ze zeiden al tegen elkaar, we zien elkaar terug in de finale. Misschien is er een verbond afgesloten. Zou logisch en verklaart meteen dat toevallig zij 4 overblijven.
[Als Sharon er uitligt in ieder geval volgende week.]
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline reaver

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 27-10-2008, 17:29:14 »

Kan me niet heugen dat ik mij bij het bekijken van een aflevering van ER zo gestoord heb aan de hypocrisie van zoveel mensen tegelijk, bah!

ER wordt hier gezegd dat ER geen afspiegeling hoeft te zijn van de realiteit maar het staaft mijn gedachtegang dat de 'zaken'wereld vol loopt met hypocriete mensen. Er zijn uitzonderingen maar heb daar uit persoonlijke ervaring nog niet veel van ondervonden...

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #51 Gepost op: 27-10-2008, 18:07:13 »
Ik vond de vragen van de eerste proef trouwens wel heerlijk suggestief. ;D ::ok::

Hoe heerlijk was het oa om het beteuterde gezicht te zien van Yin na de vraag "Welke vrouw is het meest gevoelig voor mannelijke aandacht" toen iedereen bleek op haar gestemd te hebben.  ::rofl:: ::rofl::
Geniet nooit met mate...

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 27-10-2008, 18:25:21 »
Dit soort proeven zijn een uitstekend middel om opschudding te veroorzaken in het kamp. Ze hadden wat mij betreft wel wat pittiger vragen mogen stellen. Bijvoorbeeld: wie zal Expeditie Robinson nooit winnen, wie denkt ten onrechte het spel volledig te beheersen of wie is het toonbeeld van arrogantie.

Opvallend is trouwens dat we niet hebben gezien dat de kandidaten de vragen eerlijk moesten beantwoorden alvorens ze moesten aangeven wat de meerderheid waarschijnlijk dacht. Indien dit helemaal achterwege is gelaten dan is het goed mogelijk dat het juiste antwoord bij de proef in werkelijkheid helemaal geen correct antwoord was. Ik neem echter aan dat dit gewoon is weggelaten omdat ze de uitzending wilden vullen met ander beschikbaar beeldmateriaal.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline reaver

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 27-10-2008, 18:37:04 »
Geen praatje voor de stemming  :( , of komt dat volgende week in beeld al dan niet na de stemming.

Offline KD.

• Forumlid
  • Make ONDERTITELS great again!
« Reactie #54 Gepost op: 27-10-2008, 19:01:19 »
Opvallend is trouwens dat we niet hebben gezien dat de kandidaten de vragen eerlijk moesten beantwoorden alvorens ze moesten aangeven wat de meerderheid waarschijnlijk dacht. Indien dit helemaal achterwege is gelaten dan is het goed mogelijk dat het juiste antwoord bij de proef in werkelijkheid helemaal geen correct antwoord was. Ik neem echter aan dat dit gewoon is weggelaten omdat ze de uitzending wilden vullen met ander beschikbaar beeldmateriaal.

Nee, volgens mij was het juiste antwoord gewoon het antwoord dat de meeste mensen hadden. Volgens mij hebben ze de vragen dus niet eerst eerlijk beantwoord, gewoon direct tactisch.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline The Miracle

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 27-10-2008, 19:23:58 »
Hoe zouden ze dit jaar bepalen wie Robinson 2008 wordt? Een finale eilandraad waarin alle afvallers hun stem uitbrengen, of een show waarbij de kijker het per sms kan bepalen?

Offline Goyathlay

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 27-10-2008, 19:40:48 »
Nee, volgens mij was het juiste antwoord gewoon het antwoord dat de meeste mensen hadden. Volgens mij hebben ze de vragen dus niet eerst eerlijk beantwoord, gewoon direct tactisch.

Daar ben ik dus nieuwsgierig naar want mocht dat zo zijn dan zit de proef wel vreemd in elkaar. Dan komt het neer op een vraag beantwoorden waarvan de antwoorden niet eens vast staan. De meeste kandidaten kunnen bijvoorbeeld wel denken dat Geert het meest betrouwbaar is en tegelijkertijd denken dat de meeste andere kandidaten denken dat Hans betrouwbaarder is. Dan is volgens de groep Geert nog steeds het meest betrouwbaar, immers de meerderheid denkt dat. Echter als ze ook denken dat de anderen denken dat Hans het meest betrouwbaar is zouden ze Hans moeten stemmen. Het antwoord is dus helemaal niet representatief voor de waarheid en dat is nu juist hetgeen dat een proef als deze zo interessant maakt. Het is een uitgelezen kans om te zien hoe iedereen over elkaar denkt zonder dat daarvoor een specifiek persoon verantwoordelijk gehouden kan worden. Nu komt het neer op gokken hoe de andere kandidaten gokken. Wanneer er voorafgaand aan de proef eerlijke antwoorden worden gegeven speelt inzicht in de sociale verhoudingen een veel grotere rol en hebben de kandidaten ook daadwerkelijk een reden om zich de antwoorden persoonlijk aan te trekken. Omdat de meerheid het in dat geval echt dacht en niet enkel dacht dat de meeste anderen dat dachten.
"I was born on the prairies where the wind blew free and there was nothing to break the light of the sun. I was born where there were no enclosures."

Offline Phraser

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 27-10-2008, 19:42:54 »
Hoe zouden ze dit jaar bepalen wie Robinson 2008 wordt? Een finale eilandraad waarin alle afvallers hun stem uitbrengen, of een show waarbij de kijker het per sms kan bepalen?

Het eerste! Net als vorig jaar wordt de winaar door de reeds afgevallen deelnemers van de samensmelting gekozen. Dit betekent in mijn ogen als Hans de finale mag bereiken, dat hij deze nooit maar ook nooit gaat winnen. Aangezien zowel Geert als Sarah als Kyra hem niet meer kunnen uitstaan, lijkt me het niet dat hij nog een kans maakt om uiteindelijk de finale te winnen. Yin ws ook niet, behalve als ze samen met Hans in de finale terecht komt.

In mijn ogen maakt Geert dan de grootste kans om te winnen.

Offline Marlie

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 27-10-2008, 20:05:39 »
Ze zeiden al tegen elkaar, we zien elkaar terug in de finale. ]
Nee dat klopt niet, ze zeiden: we zien elkaar terug tijdens de samensmelting.

Offline Jelsir

• Forumlid
  • Hij/hem
« Reactie #59 Gepost op: 27-10-2008, 20:55:22 »
Dan zijn er misschien wel afspraken gemaakt met zijn vieren over te blijven.
Hiukwam is nou niet meteen de eerste die je bij de laatste 4 zou zien.
Ze was alleen gekozen toen om haar kook skills volgens mij;)
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)